Seas P21LTS & Manger ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mattias

Seas P21LTS & Manger ?

Inläggav Mattias » 2005-05-17 16:25

Har letat efter en 8" tummare för att kombinera med mina mangerelement. Fick syn på LTS basarna vilka jag konstigt nog inte kikat närmare på tidigare. Ett av mina krav är att baselementet ska funka i en sluten låda vilka dessa tydligen gör. LTS S1 verkar synnerligen intressant. 18 liter sluten låda. Sedan plussar man på ~8 liter för mangrarna ( egen kavitét givetvis ). Kanske en LTS basmodul för den där "pricken över i:t".

Synpunkter ? Kanske nån har ett datablad tillgängligt ?

Mvh // Mattias S
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-17 17:19

hmmm, berätta mer om Manger !
Vad är dom bra på?

Ser rätt anourlunda ut :?
NN

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-17 17:38

LTS-basarna är nog fina, men lite EQ kan behövas i sluten låda ändå, fastän de ger bättre output än de flesta basar i sluten låda?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-17 19:25

Jag körde med P21LTS i sluten låda ett tag som fullregister. Det fungerar men det saknas däremot något i botten. Ljudet blir mycket artikulerat och det går att dra på ganska ordentligt (jag har LTS S2) men givetvis uteblir den intressantaste delen av basen...

Angående P21LTS är det väl inte alls ett tokigt element egentligen, men över 2 kHz är frekvensgången tämligen vågig. I de tidiga LTS-högtalarna (F1, S1, S2) används de upp till 2,2 kHz. Detta för att variationerna mellan individuella element tydligen ökar väsentligt ovanför denna frekvens.

Antar dock att Manger-element medför rätt låg delningsfrekvens, eller?

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-05-17 20:32

NNord: Ja du, bra fråga. Vet faktiskt inte. Finns artiklar med Mangers forskning på nätet har jag för mig. Om inte annat så kolla på www.manger-msw.de En fördel lär väl vara att man kan dela väldigt lågt i jämförelse med vanliga diskanter.

Angående ljudet så tycker jag att de påminner om elektrostater. Detaljrikt och "luftigt" men saknar lite "bett" som vanliga diskanter. Kan upplevas som för beskedliga. Jag gillar det dock.

markih: En linkwitz transform kanske kan vara nått ?

jonasp: Ah, jo jag misstänkte att elementen är något speciellt. Har hört 6,5 tummarna och gillade dem. Ja, med manger hamnar delningsfrekvensen runt 150Hz.
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-05-17 20:42

Skulle inte ett Scan-Speak 8565-01 i 60 liters sluten låda passa bra när delningsfekvensen är så låg?

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-05-17 21:31

jonasz skrev:Skulle inte ett Scan-Speak 8565-01 i 60 liters sluten låda passa bra när delningsfekvensen är så låg?

Jonas

Mkt möjligt. Är lite sugen på stativare denna gång. Har haft ett par golvare förut med en 8" vifa som vägde bly.

P21:an är det trevligaste alternativet hittills och priset är ju ungefär den samma.
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-05-20 02:39

Tja, nu gick funderandet över till handling och 2 st P21LTS är på ingående. Hittade ett par beggat ( nya dock ) för ett bra pris.

Tanken är att nyttja en redan färdig konstruktion av Manger själva. Modell 109.

Bild

Visserligen är 109 och S1 radikalt olika högtalare men dom överenstämmer på en kritisk punkt. Volymen för baselementet ( skiljer någon liter ). På så sätt kan jag använda P21LTS utan några större ändringar till grundritningen. Högtalaren kommer sedan mätas upp för anpassning till det nya elementet. Tror det kommer bli bra :)

Nu blir det att kika efter en NHT bas.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-20 08:37

Jag hade delat uppåt 300 Hz. Då utnyttjar du P21 bättre och får sannolikt en högre dynamisk kapacitet hos systemet, samtidigt som du ändå undviker membranuppbrytningen hos P21 (500 Hz).

Finns det några uppgifter på Mangers spridnings och distorsionsegenskaper?

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-05-20 12:06

jonasp: Tack för tipset :) Finns lite info här om mangerelementen men eventuellt inte de du söker - http://www.manger-msw.com/en/produkte/msw_inhalt.html

Har en Klang + Ton där mangerns dist är uppmätt. Tror spridningen är med också. Får gräva lite.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-05-21 08:37

Jag var själv väldigt sugen på att prova Manger för många år sedan, men efter att ha sätt frekvensmätningar som var allt annat en raka och dippade till <80dB, så insåg jag att dom var allt för trögdrivna för mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-05-21 09:26

Alexi skrev:Jag var själv väldigt sugen på att prova Manger för många år sedan, men efter att ha sätt frekvensmätningar som var allt annat en raka och dippade till <80dB, så insåg jag att dom var allt för trögdrivna för mig.

Hmm, det finns 2 olika versioner av elementet. Har för mig att det var en annan sorts magnetsystem på de äldre vilka var mer trögdrivna än dagens varianter. Kanske det var dessa du kikade på ?

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Återgå till DIY-forum