köpte Mich Dynaudiohögtalare för någon vecka sedan.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83978
400:- för 2x skumkanter, som hävdas vara "orginal" med lim från tyskland beställdes på Ebay.
3 dagar senare var kanterna på posten.
Och så började arbetet, båda elementen var helslut i kanterna, minsta beröring gjorde nya hål.
Ett av elementen skrapade ganska mycket när man tryckte mitt på dammkåpan, det andra gick att "vålda" betydligt mer.
En kant
Utan kant, gick åt lite T-sprit för att lösa upp limmet.
(Notera att högtalaren används som arbetsbänk p.ga. dåligt städad verkstad, mer om det senare )
Limrester som kladdar ner högtalaren går lätt att tvätta bort med mer T-sprit.
Passformstest ny kant.
Notera en liten ljusare prick på dammkåpan, där har jag målat med lite smutsig t-sprit för att visa vart jag kan trycka på kåpan för minsta skrapande. Detta är den bra sidan, andra elementet har pricken halvägs ut mot konen.
Limmat kanten, men inte avtorkade ytor. Blev lite kladd. Under limningen tryckte jag på min markerade prick för att centrera konen.
Närbild, blev väl inte perfekt men vad tusan.
Och så här illa blir det när man använder högtalarna som arbetsbänk samtidigt som sprutan man applicerar lim med väljer att gå sönder under fullt tryck.
Inget träffade elementen som tur var, limet gick senare att dra bort efter det torkat, dock med lite spår i skummet.
Provspelning morgonen efter, dock bara på låg volym eftersom frugan låg och sov.
Färdig!
Konen som skrapade mest skrapar inte längre när man trycker mitt på kåpan så min centrering fungerade skapligt iallafall.
Ska se när jag kan få tillfälle att pressa högtalarna lite mer.