Råd angående skumkantsbyte

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickeb

Råd angående skumkantsbyte

Inläggav mickeb » 2011-06-10 14:58

Hej!
Jag äger ett par cerwin vega AT-100 som är i behov av nya fräsha upphängningar. jag tänkte beställa från USA där man får ett komplett kit för 270 skr inklusive frakt, vilket är sjukt billigt om man kollar på hur mycket det kostar i Sverige...!!
Det jag undrar över är att det verkar finnas 2 olika typer av upph. till cerwin Vega dels en modell med angled inner attach surround samt en modell med flat inner attach surround. basens modell är ATW 15 och är byggd 1989. jag undrar hur jag ska veta vilken sort det ska vara??
Det är från denna sida jag tänkte beställa: http://cgi.ebay.com/Speaker-Surround-Ki ... 230ee1dcfa

det verkar ju vara rätt men jag tycker att det är bäst att vara på den säkra sidan och fråga någon av alla kunniga "hifi nördar"(ta det som en komplimang!!) så att det blir rätt!

jag tänkte ge mig på att byta upph. själv, kan nån ge tips på vad man ska tänka på t ex hur man får allt centrerat samt om det funkar bra med vanligt kontaktlim?
det är som sagt BARA upphängningen som ska bytas, basen fungerar bra i övrigt förutom att upphängningen blivit blekt med åren och är nu typ orangeaktigt vilket inte är snyggt jag vill ju ha den klassiska ursnygga cerwin röda

Tacksam för svar!!
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 15:50

Skillnaden mellan flat och angled är just vad det beskriver, dvs den ena är gjord för att passa vinklad passning mot konen och den andra har flat kant mot konen. Det som spelar roll är hur dina nuvarande kanter ser ut och hur dom är limmade mot konen. Bild hjälper en hel del.

I övrigt så duger ett vanligt pappers/trälim/hobbylim.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2011-06-10 17:42

hm jag vet ej hur man lägger upp bilder :roll: . kanten är limmad på utsidan av membranet .
Vore ju guld om någon som äger ett par AT-100 som bytt kant kunde hjälpa mig med svar så jag vet om jag beställer rätt kant lr inte, vore ingen lyckad dag om jag sätter mattkniven i den gamla upphängningen och sen visar det sig att jag fått fel kanter... :evil:

Vet ej om denna bild jag hittade på nätet duger det står iofs AT15 men den ser ju exakt ut som AT-100, det vore såklart bättre med en närbild. och upphängningen är ju inte trasig på något sätt men den är ju över 20 år gamal så det börjar verkligen bli dags att yta ut den..

http://i266.photobucket.com/albums/ii26 ... ure583.jpg[/img]
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-10 19:53

mickeb skrev:En massa text och en felaktig bildlänk.

Här är bilden.

Bild

Återgå till DIY-forum