Nu är det dags att besluta hur jag skall göra med två ytterväggar i källaren. Vill ha lite isolering. Det är nu (efter bortrivning av annat) färg på puts på hålsten. Funderar på att ta bort putsen, för att förbättre vidhäftningsförmågan på det nya.
Först tänkte jag lägga platon, reglar isolering och gips. Det blir en del pluggande/skruvande i hålsten. Men har nu tänkt om.
Va gör nu en sådan hära frågeställning i DIY-delen, jo det handlar faktiskt om ljud. Det kommer att bli högtalare i detta rum och det viktigaste är att väggen håller för höga ljudtryck och vibrationer!
Har hittat två alternativ som jag nu funderar på. EPSCement som kan sprutas på vägg och en lättbetong variant som isolerar bra.
Vilket av nedanstående två alternativ tror ni sitter bäst mot gammal puts eller direkt på hålsten?
EPSCement EC350M
Cement med frigolit kulor.
Sprutas på vägg. Måste på puts/spackel innan målning.
0,08 W/mK, 450 kg/m3
http://www.youtube.com/watch?v=AbLoYJ9svcY
Ytong Multipor isolerplatta
Dessa är som lättbetong, men lättare och bättre isolering. Inte så hårda, går att göra märken i med ett finger.
Ytong Multiporlim används för montering mot existerande vägg och även som putsbruk ovanpå skivorna.
Puts måste läggas på och den skall förstärkas med glasfibernät, 4-5mm.
0,045 W/mK, 115 kg/m3
Golvet kommer först att flytspacklas så det blir plant. Sedan blir det platonmatta, XPS cellplast, spånskiva och heltäckningsmatta.
Lite data på olika material, Lambda & Densitet:
EPSCement 0,080W/mK 450kg/m3
Multipor 0,045W/mK 115kg/m3
Xella Ytong Plattan 0,138W/mK 535kg/m3
Aeroc Element 0,110W/mK
Isover XPS 0,034-0,036W/mK 28-40kg/m3
Sundolitt 0,034-0,037
Isover väggisolering 0,033-0,036
Gips 0,217W/mK 720kg/m3
Spånskiva 0,140W/mK 688kg/m3
//Michael