Byggteknik, isolera källarn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Byggteknik, isolera källarn

Inläggav Michael » 2011-02-05 15:38

Nu är det dags att besluta hur jag skall göra med två ytterväggar i källaren. Vill ha lite isolering. Det är nu (efter bortrivning av annat) färg på puts på hålsten. Funderar på att ta bort putsen, för att förbättre vidhäftningsförmågan på det nya.

Först tänkte jag lägga platon, reglar isolering och gips. Det blir en del pluggande/skruvande i hålsten. Men har nu tänkt om.

Va gör nu en sådan hära frågeställning i DIY-delen, jo det handlar faktiskt om ljud. Det kommer att bli högtalare i detta rum och det viktigaste är att väggen håller för höga ljudtryck och vibrationer!

Har hittat två alternativ som jag nu funderar på. EPSCement som kan sprutas på vägg och en lättbetong variant som isolerar bra.

Vilket av nedanstående två alternativ tror ni sitter bäst mot gammal puts eller direkt på hålsten?

EPSCement EC350M
Cement med frigolit kulor.
Sprutas på vägg. Måste på puts/spackel innan målning.
0,08 W/mK, 450 kg/m3
http://www.youtube.com/watch?v=AbLoYJ9svcY

Ytong Multipor isolerplatta
Dessa är som lättbetong, men lättare och bättre isolering. Inte så hårda, går att göra märken i med ett finger.
Ytong Multiporlim används för montering mot existerande vägg och även som putsbruk ovanpå skivorna.
Puts måste läggas på och den skall förstärkas med glasfibernät, 4-5mm.
0,045 W/mK, 115 kg/m3

Golvet kommer först att flytspacklas så det blir plant. Sedan blir det platonmatta, XPS cellplast, spånskiva och heltäckningsmatta.

Lite data på olika material, Lambda & Densitet:
EPSCement 0,080W/mK 450kg/m3
Multipor 0,045W/mK 115kg/m3
Xella Ytong Plattan 0,138W/mK 535kg/m3
Aeroc Element 0,110W/mK
Isover XPS 0,034-0,036W/mK 28-40kg/m3
Sundolitt 0,034-0,037
Isover väggisolering 0,033-0,036
Gips 0,217W/mK 720kg/m3
Spånskiva 0,140W/mK 688kg/m3

//Michael

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-05 16:53

Om du ska flytspackla på plattan innan platon så måste du köpa flytspackel avsett för utomhusbruk..
Det är DYYYYYYYRT !!
Vanligt flytspackel tål inte fukt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2011-02-05 19:25

Från hemlig källa på facebook .... isolera på UTSIDAN!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-05 21:22

Strauss skrev:Från hemlig källa på facebook .... isolera på UTSIDAN!!!!!!!!!!!!

Jepp, isolera alltid källare (och även inredd vind) på utsidan! Alla andra lösningar innebär mer eller mindre risk.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-02-06 20:41

Jaja, om det finns någon som gör det gratis... så varsågoda. Notera dock att då måste även ommurning av hela huset ingå, så det blir snyggt.

Rummet har haft träreglar direkt mot vägg med frigolit skivor emellan. Ovanpå det träpanel. Inga problem under 40 år.

På golvet har det varit asfaboard (tjock ca 2 cm), masonit och heltäckningsmatta (filt).

//Michael

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-06 23:01

Mich skrev:Jaja, om det finns någon som gör det gratis... så varsågoda. Notera dock att då måste även ommurning av hela huset ingå, så det blir snyggt.

Rummet har haft träreglar direkt mot vägg med frigolit skivor emellan. Ovanpå det träpanel. Inga problem under 40 år.

På golvet har det varit asfaboard (tjock ca 2 cm), masonit och heltäckningsmatta (filt).

//Michael

Då har du sannolikt gynnsamma markförhållande för källare. Om du har en lösning som funkar kan man ju kopiera den.

(Du kan ju göra det själv gratis :wink: )

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2011-02-06 23:35

Jag hjälpte en polare att bygga hans hemmabio i en källare, det som vi gjorde va att lägga golvet på en form av platonmatta för golvbruk. Sedan tunt lager frigolit, efter det golvspån och sist golvet.
Väggarna reglade vi en bit ut från väggen för att lämna lite spalt för luftflöde.
Vi lämnade också en spalt uppe och nere runt alla väggar, sedan var vi tvungna att använda ventilationslist runt om i hela rummet.
Man kan känna att det blir faktiskt ganska bra självdrag bakom väggarna.

Han har inte haft ett enda problem med lukt eller annat på iallafall 5år, idioten som bodde där innan hade målat med plast färg på väggarna. så det var bara att börja slita ner så mycket som gick, det vi inte fick ner bilades strängar i så det skulle ventilera bra.

Så tycker iallafall jag att du ska göra, annars så är det bara att gräva upp på utsidan och lägga pordrän, eller isodrän för isolering och mindre vattentryck.

Patrik

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-30 21:55

Det kommer att bli Ytong Multipor. Sätts fast med MultiporLim. Detta går även att använda som puts. Putsen glasfibernät förstärks.

Frågan jag nu har är vilket puts jag skall använda. MultiporLim eller gipsputs, som jag blivit varmt rekommenderad. Gipsputs går bra på Multipor plattorna. Kommer även att putsa två väggar till. En med gammal puts och en med tegelstenar.

Är gipsputs bra?

Det finns olika gipsputs, t.ex. GYPSUM, som Maxit köpt och sedan Saint Globain. Som heter Weber. Rörigt och rörigare blir det. Det finns olika sorter. Dels något de kallar Naturgips och en mängd olika putsbruk. Va skall man ha, tycker det är oklart i deras broschyr. Weber Putsa

Plus att någon hävdar att gipsputs inte skall användas till källarväggar. För det tål inte fukt. Lite märkligt då att i Weber broschyren så används det t.o.m. utomhus.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-07-01 00:20

Oj så fel jag läser ibland! I den broschyren så var det även 'vanliga' puts med också. Gipsputs/gipsbruk var bara ett, Weber Gypsum Naturgips.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 00:34

Vet ju hur det ser ut hos dig, jag kan tänka mig bra lösningar med isolering på utsidan, men förstår varför du tvekar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-07-01 02:33

Gipsputs låter iaf finporigt. T.ex. Ardex eller liknande gipsspackel är extremt finporigt och hårt. Inget jag skulle vilja jobba med på större ytor. Däremot har jag sett snickare jobba med någon putsvariant av Weber(precis när Maxit blivit uppköpt) som var något lagom mittemellanting.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-07-07 21:08

Nu har jag varit och hämtat Multipor, skivor och lim (säckar).

Skivorna är blöta. Några har t.o.m. blivit gröna i ett hörn. Det har vuxit något grönt på plast överdraget. Nu står de i mitt garage. Skall bli intressant att se om alla blir lika vita när de torkat.

Om de ser ok ut, vågar jag använda dom?
eller kan det finnas något osynligt som kan börja växa i huset, typ mögel, svamp, alger eller mossa.

Säckarna har utgånget datum. Så jag kräver nya.

Suck :(

//Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-07 21:41

jag skulle nog lämna tillbaka skivorna och kräva nya torra. det är dumt att chansa sen är det ju självklart att butiken byter ut dom om de är seriösa.

kan tillägga för att klargöra att Maxit är uppköpta av Weber/ Saint Gobain
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-07-09 12:36

Då detta är DIY-delen, så är det bästa att bidra med lite bilder :)

Hyrde en sådan här:
Bild

Bild

Så här ser den arbetande delen ut
Bild

Tyvärr ingen bild på damen i vitt som gjorde jobbet, men så här blev resultatet.
Bild

På långa ytterväggen så gick det bra (vänstra delen i bilden). Den var vit förut. Det svarta på en vägg gick inte så bra. Dels är väggen väldigt ojämn och det svarta verkar lite segt. Innerväggen gick inte all vit färg bort. Den är kanske hårdare och ojämnare än ytterväggen (annars lika).

Det blev en hel del damm. Kanske 30 liter i en tunna och tyvärr en del i hallen och tvättstugan!

Inte klar ännu, måste få bort nästan all färg.

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-09 13:38

Det svarta = asfalt ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 14:22

Ser ut som kallasfalt..kanske använts som klister?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-09 18:19

Det målade jag min grundmur med, fast på utsidan ... ! :)

30cm ytong + slamputs + kallasfalt. Sedan 5cm markskiva Rockwool. Sen drängrus 20cm, sist fyllning ytterst.

... vad jag inte gjorde var att lägga isolering under plattan ... 8O ... borde jag ha gjort.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-07-10 13:40

Kanske kallasfalt. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut, har aldrig använt det själv. Det verkar som om dom har 'putsat' några millimeter med bruk på ytan. Skall försöka bila bort det.

//Michael

Återgå till DIY-forum