Vart skall man börja med slutstegsbygget?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-10 08:39

Some__One skrev:då får jag strunta i ställbara lödkolvar då kanske :P får sno pappas gammla Weller ;)

Jag har sett någon historia med inbyggt nätaggregat och DMM - som gjort för att krångla.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Some__One

Inläggav Some__One » 2011-07-10 09:19

skrutten: hehe jo iof :P får se hur jag gör ;)

Lasse: var nog ute efter något med lite mer drag i, 300W 8ohm per kanal, sen får man se hur många kanaler man kan trycka in i ett snyggt chassi. om ni köpte ett slutsteg. skulle det vara 1,2,3,5,7 kanals?

rikkitikkitavi: okej, så D är betydligt änklare än A/B ? hur är det med diskutionen om högre distortion i D steg ? är det någon sanning i det? gillar inte sånt riktigt ;) vill ha ett slutsteg som inte nar något bakrundsbrus alls och helt ofärgat.

soundbrigade
hehe okej, a får se som sagt hur det blir ;)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-07-10 10:59

Att designa ett klass D är nog svårare än A/B.

Däremot finns det fina moduler att köpa för lagom peng.
tveksamt om distortionen är ett större problem.

Observera dock att kylkraven på klass D är betydligt lägre, varför en kylfläns dimensionerad för klass D inte räcker till för AB för motsvarande effekt.

du kan också testa LM3886 som Lasse visade. Mha moduler där ett antal parallellkopllade IC sitter bygger du upp en bryggkopplad förstärkare.
Jag tror det går att hitta på tex ebay som byggsatser, det var ett litet gruppköp får 2-3 år sedan också här på faktiskt. finns mycket info i den, sök på "bullit"

Du får lätt 200W i 8ohm. Det räcker...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-10 11:36

rikkitikkitavi skrev:Du får lätt 200W i 8ohm. Det räcker...

Möjligen, men då ska den ge uppåt 380 W i 4 ohm.

Användarvisningsbild
Some__One

Inläggav Some__One » 2011-07-10 11:41

okej, grejen där är det att jag själv skulle vilja kunna ändra om lite kanske och sen få det att bli bättre. om det nu är möjligt, tex att använda bättre komponenter, bättre lod, bättre kablar och kontackter. det är kanske svårt med en klass D förstärkare? hur är det med klass T? är det något att ha ?

jo har läst att D skall vara betydligt svalare än klass AB, men hur gör emotiva ? jag har UPA-1 och dom blir aldrig varma och dom är klass AB.

hittade denhära på ebay. var det något sånt ni menade?

http://cgi.ebay.com/LM3886TF-Audio-Powe ... 19c3d5804a

Jag skulle verkligen villja ha lite boktipps om det är någon här som vet några bra böcker. några som jag hittade var
http://www.amazon.com/Designing-Audio-P ... 535&sr=1-1

http://www.amazon.com/Audio-Power-Ampli ... pd_sim_b_2

http://www.amazon.com/High-Power-Audio- ... pd_sim_b_3

är någon av dessa bra böcker ? jag vill veta hur en förstärkare fungerar och vad som gör vad och vad man kan ändra för att göra något bättre. andra tipps?

tackar för alla svar :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-10 14:25

Some__One skrev:okej, grejen där är det att jag själv skulle vilja kunna ändra om lite kanske och sen få det att bli bättre. om det nu är möjligt, tex att använda bättre komponenter, bättre lod, bättre kablar och kontackter.

Nja sånt där tror jag inte mycket på.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Some__One

Inläggav Some__One » 2011-07-10 15:35

kan du vidarutveckla dedära? :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-10 17:51

Att man väljer billigaste möjliga komponenter som passar i en kretslösning innebär inte att kretslösningen blir bättre med en dyrare komponent i samma position. Alltså begränsningarna ligger i som regel i kretslösningen inte i komponenter.

Visst finns det undantag och visst kan det bli annorlunda ljud vid byten av komponenter men om det blir bättre tror jag händer väldigt sällan. Skall man tweaka seriörst måste man hursomhelst förstå konstruktionerna i sig.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Some__One

Inläggav Some__One » 2011-07-10 18:12

aha okej, då får jag tänka på det. men finns det några böcker ni kan tippsa om ? är någon av dom jag nämde någe bra ?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-07-10 18:47

Hej Svalander har en del böcker både med rörförstärkare och
med transistorer på närmare håll.

Annars så kan man prenumerera på nyhetsbrev ifrån någon
halvledartillverkare i USA för att få tag i färsk information
angående utveckling av nya halvledare.

mvh Lasse-

Föregående

Återgå till DIY-forum