Kökshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Kökshögtalare

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-06-07 09:00

Har börjat snickra på våra kökshögtalare.
Målet var en kompakt högtalare med skapligt frekvensomfång.
Den behöver inte bli LTS-klassad på något sätt men den ska vara bättre än den kompaktstereo som jag testade till köket först. Det skräpet lämnade jag tillbaka dagen efter.

Basen är en Tangband W4-656
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8007
4"; VAS 6,32; QTS 0,33; FS 65; 88 dB/W/m
Detta då priset var skapligt och den simulerade skapligt i liten portad låda.

Diskanten blev Vifa BC25SC-06/04
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7778

Köpte även 6,6cm2 portar, maxlängd 123mm

Allt detta ska rymmas på en baffel som kommer vara 230x134
Lådan blir 3.12liter minus elementvolym/stag osv.

Nu till problemet. :D
Min gamla dator vill inte vara med mig riktigt längre så alla simuleringar är (tillfälligt?) försvunna. Det enda jag hade skrivit ut var ritning på lådan.

Edit: Nu är det löst med filtret också. Alla värden var tydligen uträknade med basta och edge, då stämde komponenterna jag hade köpt.

Bilder:

Bild

Bild

Bild

Edit:bilderna fungerade dåligt med tumnaglar..

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-06-13 12:56

Baffel, med inspiration av knivtråden, limmade bokstavar från biltema, hade ändå två påsar med sådana hemma för att röka på grillen:
Bild

Låda limmas:
Bild
Filterfunderingar om hur delarna ska placeras och fästas:
Bild

Test med element och rör i baffel:
Röret är inte fasttryckt som synes, det får ske efter att ytbehandling är klar för jag vet inte om jag får loss den sen:
Bild
Bild

Nu måste jag hitta något dämpmaterial. Jag har rockwoll, men vad jag vet just nu bara i oöppnad säck.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-06-14 18:07

Bra jobbat.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-14 20:09

Så 70-talsretro med spånskiva! :D

Jag har byggt massvis med högtalare av spånskiva. :roll: :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-06-15 10:20

Spånskiva är billigt, speciellt sånt som redan finns i huset.
Har både 10 och 12mm som står, det märkliga är att dom mäter 11 respektive 13mm, alltså fick jag 8-10% mer än jag betalade för. :D
(Därav korrigeringen på ritningen på bilden)

Att limma bokstavarna gick över förväntan, första limningen blev lite märklig, jag började med att limma fast en stav, sen tryckte jag 3 stavar i taget mot den och limmade, problemet var att jag tryckte i ytterkanterna så stavarna blev böjda på tvären. Den sidan fick bli nuvarande baksidan, den kommer inte synas.
Baffeln däremot limmade jag alla stavar samtidigt, det var smidigare.
Sen avslutar jag med att slipa plant med excenterslipen.

Fick lite ångest när jag funderade på hur jag skulle limma fast delningsfilterkomponenterna.
Efter att baffeln är limmad blir det svårmekat. Kanske skulle jag köra med komponenterna utanför lådan till en början, men då blir det jobbigt att löda in de i lådan efterråt.
Till slut har jag bestämt mig för att chansa, jag orkar nog inte köpa nya komponenter och ändra på filtret ändå. Hoppas teorierna stämmer bara. :D

Lödningen har gått jäkligt bra iallafall, fick tips av en kollega som jobbat med mycket lödning på Ericsson: Köp ett stort jäkla lödjärn.
Så nu skippar jag lödstationen och matar på med en 100w-kolv, jäklar så smidigt (bortsett från spetsens storlek, men värme finns det när det behövs)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-15 10:31

There is no substitute for termisk massa! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-06-30 07:00

Termisk massa i all ära, ibland blir det fel ändå.
Fick kapa och slipa bort resterna eftersom muttern inte gick att lossa efter lödning.
Bild

Men sen tröttnade jag som så många andra.
Och byggde ihop lådan utan att slutföra all stavlimning/ytbehandling.

Bild på uppställningen.
Bild

Högtalaren framifrån. (Skruvarna finns på biltema (art. 19933) om någon undrar)
Bild

Den spelar på riktigt skapligt för sin storlek, ska testa med en större förstärkare också vid tillfälle. Känns som de är lite bastunga, jag trodde diskanten skulle få övertaget. Det kan ju också vara något med förstärkaren som jag aldrig testat innan.

Så nu är det lite nya problem.
Dels blev högtalaren större än jag föreställt mig, dock tror jag inte jag kan göra den mindre än så här. = Ingen åtgärd, är de för stora så blir de datorhögtalare.

Jag gillar de smala sidorna, att limma på stavar här skulle förstöra den delen av utseendet, åas ville jag undvika att måla denna gången eftersom det alltid blir sättningar. = Ska fundera på det, förmodligen blir det stavar ändå.

Jag kan inte längre enkelt ytbehandla lådan. Porten sitter med presspassning, att pressa ut den kommer nog åverka rejält på "hullingarna" på porten. Detta är nog minsta problemet, bara att vara lite extra försiktig vid lackeringen, alternativt lacka även porten så den blir lite blankare, om nu lacken fäster på plasten? Det går ju prova på insidan av porten till högtalare 2.

Nu får denna lådan stå som den gör, under tiden ska jag snickra ihop låda nr 2 till helt färdigt stadie, sen får denna lådan slutföras.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-07-05 18:03

Hej angående polskruvarna som du använde sitter dom med
kontramutter på insidan av lådan? så går att använda ringkabelsko
typ M8 jag gjorde så till polskruvarna som jag köpte på Biltema

men eftersom den gängade pinnen som går igenom spånplattan
är ihålig så fyllde jag igen den tvåkomponentslim för att det skulle
bli tätt.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-07-06 07:24

Polskruvarna har kontramutter på insidan.
Dock hade jag inte ringkabelskor hemma så därför lödde jag.
Lödningen gav bevisligen en kalasfin gänglåsning också. Kontramutter litar jag inte så mycket på om jag inte kan momentdra.

Just dessa polskruvar är solida. Så det är bara genomföringen som behövdes tätas.

Jag ska utvärdera möjligheten att uppgradera polskruvarna till biltemas fin-variant, de har ju dock genomgående hål som du säger..
Egentligen vill jag nog bygga om hela lådan. Låda nr2 fick så mycket bättre passform så jag får skämmas lite för min första.

Och så måste jag exprimentera lite med filtret ändå tror jag, vilket kan bli problem på låda 1 med tanke på mängden PL400 som använt däruti. :oops:
Nu när elementen börjar bli inspelade så har basen börjat spela mer bas, och jag som tyckte de var på gränsen till för bastunga från början så kanske diskanten ska dämpas lite mindre.
Jag testade att plugga porten men det gav inte "rätt" ljud det heller.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-07-11 15:59

Eric_Josefsson skrev:Nu när elementen börjar bli inspelade så har basen börjat spela mer bas, och jag som tyckte de var på gränsen till för bastunga från början så kanske diskanten ska dämpas lite mindre.
Jag testade att plugga porten men det gav inte "rätt" ljud det heller.

Problemet löst utan filtermodifiering. Jag gjorde "Sd-kuddar" av gula öronproppar och vips var bumligheten mycket mindre. Var nog en resonans i köksbänken som ställde till det.

Låda två är på gång i verkstan, imorgon hoppas jag kunna limma i filterkomponenterna och limma fast bakstycket. Baffeln håller på att limmas fast på lådan nu. Kanske kan vara klart till nästa vecka med alla moment. (Slipning, oljning, lackering, slipning, lackering och sen montering)

Under tiden har jag jobbat lite på uppställningen.
Nu är det så här vackert!
Bild

Kina-paden har fått sig en välbehövlig utbyte av kina-androiden till Uberoid Lite (fortfarande Android 2.2)
Nu svarar den rejält kvickt på tilltal till skillnad mot innan, webläsaren hoppar upp på nolltid.
Kompletterat med TuneIn radio för att köra internetradio och DLNA Player för musik som ligger på NASen så fungerar allt klockrent nu.

Ska kanske måla kabelklammrarna svarta också? Fast det kommer också brytas av mot alla färger runt omkring. :?

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-07-21 19:23

Låda 2 ytbehandlad.

Jag gjorde skarvarna i latex för att jag var inte riktigt nöjd med hur låda i bara trä såg ut i huvudet.

Klarlacken var ett misstag kanske. Ska inte användas på oljade ytor. Vi får väl se vad tiden utvisar.

Bild

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-07-25 20:54

Nu spelar nr 2.
Bild

Notera ett vackert märke i lacken redan. :x
Kanske går att pensla i med en liten finare pensel iofs.
Min tanke med svarta latexfaser fungerar i teorin, men i praktiken fastnar damm oförskämt lätt i latexen och ger ett lite trött intryck.

Vad som är värre är hur högtalarna låter.
Även utan "golvstöd" från köksbänken så lät det uppenbart trött i ljudet.
En mätning visade att ljudet började falla vid ca 2Khz.

Här följer "mätningar" och inkopplingar.
Tro nu inte att dessa mätningar är lika seriösa som de ni gör själva ;)
En WM61 kapsel från ebay kopplad till en welleman förstärkare, in i inbyggda ljudkortets mic-ingång.
Av längd på kabeln skäl så sker mätningen ca 40cm från högtalaren, som i sin tur står 10cm från min brölande dator, men det är så gott som det går att lösa just nu.

Filter och relaterad mätning (två mätningar i samma graf, gjorde det för egen skull för att uppskatta ett snitt :
BildBild

Sen testade jag att bara köra basen, filter och mätning:
BildBild

Nu kör jag basen fullregister + diskant, en 1,5vägs.
BildBild

Sistnämnda låter klart bäst för örat även om mätningen ser bäst ut på mittenalternativet.

Offtopic
För att verifiera min nyinförskaffade mätutrustning mot något bättre så mätte även min amish-klon (fast med 9300 diskant och fel delningsfilter). Mätte både fullregister, bas för sig och diskant för sig.
http://www.troelsgravesen.dk/Amish_8545_9500.htm
Bild

Återgå till DIY-forum