Att ersätta bandspelarens tonhuvud med line-in kontakten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Gwidon

Att ersätta bandspelarens tonhuvud med line-in kontakten

Inläggav Gwidon » 2011-08-15 13:20

Är detta möjligt? Jag har nyss blivit ägare till en kassettradio typ bergsprängare, stark och med bra ljud, men en gammal sådan, dvs. utan CD spelare. Jag undrar om det går att modifiera apparaten på det sätt: att demontera tonhuvuden i kassettspelaren och lodda i stället en line-in kontakt till de kablar som leder till tonhuvuden. Kan detta funka?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-08-15 13:40

har den ingen DIN-ingång då ?

koppla sig direkt på tonhuvudsladden är inget vidare bra ide, eftersom den förväntar sig en lägre spänning, 0,01 volt ungefär jämfört med LINE som kan gå uppåt 2 volt

ett sånt där "kassettband med sladd" Bild Är inte så dumt faktiskt.
Jag har en från Philips, och den är säkert bra du kan nog hitta en på loppis för en guldtia om du har tur...

* * * * * * * * * *

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2011-08-15 15:00

slockna skrev:har den ingen DIN-ingång då?

Ju, men det är bara en ”Record” ingång, till kassettspelaren alltså. Menar du att den kan användas?

Den där adaptern är säkert värd att kolla, även om den passar bara bärbara manicker / jag har Denon DN600 :-) /

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-08-15 15:28

Gwidon skrev:
slockna skrev:har den ingen DIN-ingång då?

Ju, men det är bara en ”Record” ingång, till kassettspelaren alltså. Menar du att den kan användas?

Den där adaptern är säkert värd att kolla, även om den passar bara bärbara manicker / jag har Denon DN600 :-) /

ja, det kanske går att använda den , rec-ingången, eventuellt måste du trycka in REC och pause först. men det funkar säkert olika på olika apparater.

DN-600 har hörlursutgång va ?

* * * * * * * * * *

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2011-08-15 15:35

DN-600 har hörlursutgång va ?

Ja!!!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-08-16 20:09

REC-ingången ska fungera bara fint. Kanske måste du sätta i en (icke kopieringsskyddad) kassett för att det ska gå att trycka ner REC, eller trycka in spärren med fingrarna. Så såg min första stereo ut. CD-spelare kopplad till bergsprängare. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-16 23:19

Det snyggaste vore att hitta en punkt efter förförstärkaren som sitter efter tonhuvudet. Förförstärkaren innehåller en massa tonkurvejusteringar (typ RIAA, men annorlunda) så det blir inte bra att gå in vid tonhuvudet.

Rec in går kanske bra, men då skulle man ju vilja stänga av motorerna till kassettspelaren. Det är nog enklast, men mekigt att använda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2011-08-17 15:29

REC-ingången ska fungera bara fint

Ja, det stämmer. Har tittat närmare och det står också PLAY vid Rec-ingången. Provat, och CD ljudet är bara excellent.

Rec in går kanske bra, men då skulle man ju vilja stänga av motorerna till kassettspelaren. Det är nog enklast, men mekigt att använda.

Ja, har också tänkt på det. Men då slutar kanske knappen PLAY fungera, och det är den som man trycker på för att få CD ljudet fram till radions högtalare.

Här är den:

http://i33.tinypic.com/jqhvyu.jpg

Panasonic. Fint ljud.

Återgå till DIY-forum