Råkat köpa 16mm istället för 19mm MDF för baslåda...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Råkat köpa 16mm istället för 19mm MDF för baslåda...

Inläggav Syntesis » 2011-08-31 22:47

Som ämnesrubriken förklarar dethela.
Råkade få med mig 16mm MDF från lokala byggvaruhuset istället för 19mm pga missförstånd. Har rivit mig i håret ett tag under kvällen...

Frågan är...behålla eller lämna tillbaka? (vilket i sig ev. kan bli knepigt då jag fick skivorna tillsågade också :? )

Även måtten blir ju såklart fel och oavsett måste jag få några av skivorna omsågade.

Huvudfrågan är iaf om 16mm materialtjocklek är godkänt för ca 180liters slutna basmoduler för 18" basar?

Yes, No, Maybe? Eller är det okej med massvis av stag i lådorna?
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-31 22:57

Iom att du inte fick det du beställde och betalade för och nu stämmer inte ens måtten så är det solklart att du skall lämna tillbaka.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Råkat köpa 16mm istället för 19mm MDF för baslåda...

Inläggav paa » 2011-08-31 23:31

Syntesis skrev:Huvudfrågan är iaf om 16mm materialtjocklek är godkänt för ca 180liters slutna basmoduler för 18" basar?

Jag skulle inte ens tro att 19mm är ok till 180 liters baslådor med rejält tryck, utan massvis av stag.

Användarvisningsbild
Syntesis

Re: Råkat köpa 16mm istället för 19mm MDF för baslåda...

Inläggav Syntesis » 2011-08-31 23:50

adzer skrev:Iom att du inte fick det du beställde och betalade för och nu stämmer inte ens måtten så är det solklart att du skall lämna tillbaka.

Ja, det får bli så. Annars kommer jag att gå runt och tänka på detta resten av halva evigheten.. :?

paa skrev:
Syntesis skrev:Huvudfrågan är iaf om 16mm materialtjocklek är godkänt för ca 180liters slutna basmoduler för 18" basar?

Jag skulle inte ens tro att 19mm är ok till 180 liters baslådor med rejält tryck, utan massvis av stag.

Hm.. 19 känns iaf mycket bättre än 16.. Alltid byggt med minst 19 hittills. :lol: Får försöka trycka in lite fler stag i burkarna då möjligtvis.

Är ju inte några monsterbasar jämfört med vad som finns att tillgå numera men de har väl en +/-7.5mm Xmax iaf.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 08:34

19mm är väll "ok" om du ser till att sätta dubbelt på baffeln och ha myyyycket stag i lådam, typ jätte mycket.

fast lådan är ganska stor så det är på sätt och vis till din fördel med ett lägre lådtryck som resultat.

slutet eller portat ?

gör ett korsstag mellan samtliga sidor i lådan och sätt "kryss" på alla väggar så att du delar upp vägarna i 4st mindre sektioner.
om du ska ha 19mm, annars satsa på 22mm :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-01 08:40

180l slutna låter som mina på ett ungefär... och mina är i 25mm

Bild
Senast redigerad av Nattlorden 2011-09-01 08:47, redigerad totalt 2 gånger.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 08:43

Jo, ser nu att det står slutet.

Då ska du absolut ha minst 19mm och jätte mycket stag, jag skulle kört på 22-25mm och ett krysstag i :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-01 08:58

Köp ny 22mm till lådan och använd 16mm till stagning 8) :

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 09:00

:lol:

sjukt onödig stagning... Om man inte ska göra lådan på tok för liten (vilket lådan ser ut att vara på bilden) för då finns det vitts med det ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-01 09:01

'standard' B&W
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-01 09:20

Förmodligen rätt lagom låda 8) 8) :

Bild

Faktiskt funderat på att göra något liknande någon gång... (basdelen alltså)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-01 09:23

DVD-ai skrev:Jo, ser nu att det står slutet.

Då ska du absolut ha minst 19mm och jätte mycket stag, jag skulle kört på 22-25mm och ett krysstag i :)

Men är det inte så att basreflex ger högre tryck i basen både utanför och inuti lådan?
Men stag bör man ju ha i vilket fall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 09:50

Njaaa, samtidigt inte, beror på frekvens vi talar om :)

Och det ei förhållande till lådans storlek, den portade lådan är oftast större i förhållande och därmed blir lådtrycket lägre.
dessutom är porten, över och under avstämningen "öppen" och motverkar uppbyggandet av lådtryck.

Så vill JAG vet, men kan vara helt fel också :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-09-01 10:09

Över basreflex resonansen (gäller också pipor som transmissionslinjer och andra kvartsvågspipor) är det en sluten låda med lika höga tryck som en sådan.

Under resonansen är lådan öppen och fungerar som en öppen baffel fast den är ihopvikt till en låda med stort läckage :wink:

Vid resonansfrekvensen utsättts elementet för ett tryckmaximum ( minimum av konutslag) och porten för ett hastighetsmaximum. Detta borde innebära att lådan också trycksätts normalt vid dennna frekvens. DVS trycket i lådan borde vara samma som i en sluten låda med samma ljudtryck i rummet.??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-01 10:39

En större låda ger naturligtvis lägre tryck inuti vid samma ljudtryck ut.
Men när det gäller basportar så är det så att porten samverkar inom ett långt större område än vad som man skulle kunna tro. Vid avstämningen och drygt en oktav upp och ca en halv oktav ner så ökar basreflexen på trycket både ut och inuti lådan.
Jag hittade en simulering som Svante gjort. Hela området där den blåa kurvan är ovanför den röda har man tillskott från porten, i detta fall från under 15 till ca 100 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-01 11:37

DVD-ai skrev:Jo, ser nu att det står slutet.

Nattlorden skrev:180l slutna låter som mina på ett ungefär... och mina är i 25mm

Bild

Var och besökte byggvaruhuset igen och fick nya 19mm tjocka skivor med mig denna gång. En S60 är förvånansvärt flexibel trots att det är en sedan. Har fått plats med både det ena och det andra under årens lopp. :)

Passade också på att köpa med mig 4st av de gamla bafflarna/bakdelarna (som ju redan var uppkapade i rätt mått nu när jag har 19mm på övriga) för att bygga just såna där skiv-kryss-stag.

2st tänkte jag placera i varje burk. Det borde väl räcka någorlunda. Då blir volymen uppdelad i 3 sektioner och börjar så småningom närma sig B&Ws fina matrixstagning. :wink:

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-01 13:24

DrBoar skrev:Över basreflex resonansen (gäller också pipor som transmissionslinjer och andra kvartsvågspipor) är det en sluten låda med lika höga tryck som en sådan.

Under resonansen är lådan öppen och fungerar som en öppen baffel fast den är ihopvikt till en låda med stort läckage :wink:

Vid resonansfrekvensen utsättts elementet för ett tryckmaximum ( minimum av konutslag) och porten för ett hastighetsmaximum. Detta borde innebära att lådan också trycksätts normalt vid dennna frekvens. DVS trycket i lådan borde vara samma som i en sluten låda med samma ljudtryck i rummet.??

paa skrev:En större låda ger naturligtvis lägre tryck inuti vid samma ljudtryck ut.
Men när det gäller basportar så är det så att porten samverkar inom ett långt större område än vad som man skulle kunna tro. Vid avstämningen och drygt en oktav upp och ca en halv oktav ner så ökar basreflexen på trycket både ut och inuti lådan.
Jag hittade en simulering som Svante gjort. Hela området där den blåa kurvan är ovanför den röda har man tillskott från porten, i detta fall från under 15 till ca 100 Hz.

Innebär detta att basreflexlådor kanske egentligen borde få kraftigare dimensionerade lådor än slutna?
Eller jämnar det ut sig?

Samtidigt när ändå diskussionen är igång. Såg att det diskuterades i nån annan tråd också.
Luftningshålets vara eller icke vara i en sluten låda?
Sunfire kör ju nåt sådant också i sina true subwoofer.

1mm borr? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-01 13:39

Syntesis skrev:1mm borr? :)

Siegfried Linkwitz skrev:A small pinhole equalizes the static air pressures inside and outside of the box.

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-01 13:45

Kalejdokom skrev:
Siegfried Linkwitz skrev:A small pinhole equalizes the static air pressures inside and outside of the box.

Ska man sticka nålen genom membranet då, eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-01 13:55

1 mm hål, kanske :). Genom lådan då förstås. Kanske Linkwitz har utvecklat sin teori någon annanstans - jag vet inte/har inte sökt vidare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 14:18

DrBoar skrev:Över basreflex resonansen (gäller också pipor som transmissionslinjer och andra kvartsvågspipor) är det en sluten låda med lika höga tryck som en sådan.

Exakt så tänker jag :)
Mvh//David

Återgå till DIY-forum