Dimensionering av låda och val av element till subb

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pelle1987

Dimensionering av låda och val av element till subb

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-08 20:08

hej!
Skulle vilja ha hjälp med planeringen av en bas. kraven är att den ska kunna spela ner till 20hz med max - 3db och en någorlunda rak kurva upp till 100hz. Elementen plus eventuellt passivt element får max kosta ca 3000:- Lådan får vara max 350l och elementet ska hällst gå att köpa i Sverige.
Har letat men hittar inga element som uppfyller kraven, xls basen får en välldigt ful kurva med en passiv radiator i mitt Winisd, En annan fråga: måste avstämningsfrekvensen vara högre än resonansfrekvensen på basen?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-08 20:54

Jag måste säja att unibox-programmet verkar vara lite mera rättvisande mot WinISD.

Testa och ladda ner det + alla element pluggins.

Annars ser du vad det kan göra i graf-länken i min tråd alldeles intill med en XXLS 10:a + 12" slav dito.

Lådan är 35,5 liter endast + att det är ca: 270gram tillagt på slaven. Spelar enl.progget -3dB 22-80Hz.

Tilläggas skall att jag verkligen har försökt att optimera denna combo i progget för att få ut så mycket som möjligt, alltså även lådvolym. :)

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-08 21:11

screen skrev:Jag måste säja att unibox-programmet verkar vara lite mera rättvisande mot WinISD.

Testa och ladda ner det + alla element pluggins.

Annars ser du vad det kan göra i graf-länken i min tråd alldeles intill med en XXLS 10:a + 12" slav dito.

Lådan är 35,5 liter endast + att det är ca: 270gram tillagt på slaven. Spelar enl.progget -3dB 22-80Hz.

Tilläggas skall att jag verkligen har försökt att optimera denna combo i progget för att få ut så mycket som möjligt, alltså även lådvolym. :)

MVH Björn//

Tack för ditt svar Björn!
Kan man tjäna på att använda en större låda då jag inte alls har något emot det?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-08 21:30

Kan man tjäna på att använda en större låda

Det beror helt och hållet på vad du hade tänkt dig med din sub?

Alltså, ensamt element av bra kvalituns i en basreflex konstruktion eller som jag funderar kring, med slav i en optimerad låda som visar sig dessutom kunna bli liten kan inte vara fel.

Sen finns det horn-lådor, 4:e ordningen , 6:e ordningen o.s.v....

Men det är klart att ett ensamt eller flera av samma typ i en stor låda kan nog prestera mycket gott i en sådan konfig.

Men testa lite i proggen så ser du själv skillnaderna. :wink:

Sen skall tilläggas att det finns mycket mera namnkunniga herrar på detta fora än mig, som borde kunna svara dig bättre!

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-08 21:37

Jag har bara prövat och beräkna i win isd då ja inte kan hitta det du nämnde, och i det programmet blir det en välldigt ful topp vid 20hz och en dal fram tills 100hz med upp till -5db alternativet med passiv radiator ger inte heller nån bra kurva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-08 23:00

Ska du ha en så stor låda går det bra med basreflex. Slavbas behövs framförallt för att undvika de extremt långa portar som blir när lådan är liten. XLS-basarna är gjorda för ganska små lådor, och ska du bygga med 350 liter så kan du pula in ganska många XLSar i en sån tror jag. Men som sagt simulera och se vad du kommer fram till. Avstämningen på lådan (helmholtzfrekvensen=fh) brukar hamna runt elementets egenresonans fs, och man lägger den nog hellre under än över. Anledningen är att en underavstämd låda i kombination med lågt Qts (<0,3) hos elementet ger ett ganska snällt fall mot lägre frekvenser. Många gillar det med motiveringen att rummet höjer lite längst ner. Om man lägger fh över fs så brukar det bli en puckel i frekvensgången som har en viss tröttsam imponatorverkan. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-09 00:18

Pelle1987...

Nedan länk till unibox-programmet, hoppas att du får fram lite matnyttigare kurvor ur detta då? :)

http://www.pvconsultants.com/audio/boxmodel/unibox.htm

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-09 08:37

Tack för era fina svar!
Men detta med avstämningsfrekvens.. Jag hade hoppats att det skulle funka som du beskrev Svante, för jag hade fått uppfattningen att ett element inte skall spela sin resonansfrekvens och därför ska man avstämma över. Eftersom Ljudia.com skriver så på sin sida.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-09 10:12

Pelle1987 skrev:Eftersom Ljudia.com skriver så på sin sida.

Ett gott råd, strunta i vad Ljudia skriver. De kan rekommendera element med Qts på uppemot 2 för basreflexlådor...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-09 10:30

Vad Finns det då för nackdelar med element med högt fs värde? om den har ett värde på 30hz kan man fortfarande avstämma till 20hz?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-09 11:13

Pelle1987 skrev:Vad Finns det då för nackdelar med element med högt fs värde? om den har ett värde på 30hz kan man fortfarande avstämma till 20hz?

Det går inte att svara generellt på, det beror på de andra parametrarna hos elementet. Men man kan säga att ju lägre (under fs) man lägger fh, desto större låda behöver man. Och ofta så ställer en låg fh för höga krav på att elementets pumpkapacitet (xmax). Och även om fh är besläktad med den undre gränsfrekvensen så är det inte säkert att de blir identiska, speciellt inte om lådan är mycket underavstämd. Tex så kommer en låda med fs=30Hz och fh=1Hz typiskt att uppföra sig väldigt likt en sluten låda med samma volym.

Men skaffa en simulator och lek med lådvolym, fh och Qts hos elementet så får du snart kläm på det där!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-09 18:20

Svante skrev:
Pelle1987 skrev:Vad Finns det då för nackdelar med element med högt fs värde? om den har ett värde på 30hz kan man fortfarande avstämma till 20hz?

Det går inte att svara generellt på, det beror på de andra parametrarna hos elementet. Men man kan säga att ju lägre (under fs) man lägger fh, desto större låda behöver man. Och ofta så ställer en låg fh för höga krav på att elementets pumpkapacitet (xmax). Och även om fh är besläktad med den undre gränsfrekvensen så är det inte säkert att de blir identiska, speciellt inte om lådan är mycket underavstämd. Tex så kommer en låda med fs=30Hz och fh=1Hz typiskt att uppföra sig väldigt likt en sluten låda med samma volym.

Men skaffa en simulator och lek med lådvolym, fh och Qts hos elementet så får du snart kläm på det där!

Tack så mycket!Ville få det bekräftat att fh inte behöver ligga över fs. jag lita på programet helt enkelt.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-13 00:26

Du och jag är inne på samma projekt Björn :p läste i ett annat forum som du skrivit i.

Återgå till DIY-forum