Tips på element till sub bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tellus

Tips på element till sub bygge

Inläggav Tellus » 2011-09-16 00:01

Halloj, har varit borta från DIY ganska länge men då jag nyligen slog till & böt ut hela min setup så har jag bara sub/bar kvar och köpesubbar är i mitt tycke bedrövligt dåliga för vad de kostar, så det får bli DIY. Nu kommer nog många garva & ruska på huvudet men som frontare i hembion kör jag med dynavoice definition DF-8 och de låter för min del helt OK med tanke på vad de kostade. Rummet som 7.0 anläggningen står i är väldigt litet, ca 3,4x3,4m men med en takhöjd på 4m och jag råkar gilla rejäl bas, inte disco dunk, djupt ska det gå & okontrollerat fladder göre sig icke besvär. Har spenderat de sista veckorna med att läsa forum både till höger och vänster men jag känner att lite input från kunnigt folk inte skulle sitta fel.

Nu till det roliga, har under en ganska lång tid sneglat på lite olika alternativ för just bygge av en eller två moduler. Dessa är de som har fallit mig på läppen hitintills.

L26ROY med tillhörande slavbas i 40L, 2st av dessa moduler med antingen varsin "plate amp" eller minidsp/steg (sneglat lite på Hypex DS4 eller kanske e BK-electronics). Vid modellering ser de ut att kunna gå relativt djupt och det är ett krav då mina frontar idag går under 30Hz innan de tappar greppet, frågan blir dock om de skulle räcka för mitt basbehov. Har räknat med att behöva ett relativt högt delat subsonic filter för att förhindra att de bottnar (~16-18Hz nånting) men det känns ändå som att 2x10" är lite i underkant för vad jag vill ha, har tidigare kört med dubbla Audio Pro Avanti SW500 och jag tyckte att de var lite klena och de var ändå 2x12 med hyffsat renome när det begav sig.

Nästa alternativ är inte riktigt lika glasklart men det är nog det som jag personligen tror mer på, ett ordentligt 15" element i en sluten låda drivet av en rejäl plate amp & EQ'ad alternativt bryggat steg med miniDSP. Alltså bara en av dessa moduler. Det svåra är dock att få tag i just ett rejält 15" som kan passa i en <100L sluten (gärna mellan 65-85L, inte helt lätt för en 15 jag vet) och som klarar av en del EQande, kanske någon som har lite tips på var man kan hitta något liknande element inom europa? Vet att parts-express finns men gillar inte riktigt att handla från USA (dålig erfarenhet sedan tidigare)

Vad det gäller budget så bör element & drivning icke överstiga 8-10tkr och det skadar aldrig om man kan komma undan billigare ;) och igen jag hoppas att mitt innehav av dynavoice definition inte skrämmer iväg er allt för mycket. :oops:

Om det är någon som har något annat alternativ för en sub som skulle kunna gå djupt men ändå kunna leverera ordentligt med kraft så är ni mer än välkommna att hojta till.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-16 00:35

L26ROY är nog inget dåligt alternativ, PetterPersson här på forumet håller på och bygger
ett gäng lådor (8 st!) med dessa element, och han verkar onekligen ha bra koll på läget.

15" är väl lite värre, AE Speakers har en modell som heter AV15H som hade
passat in i den typen av låda du eftersträvar, men den är otillgänglig för tillfället
och kommer förmodligen inte gå att få tag i före årsskiftet som det verkar.

CSS Audio jobbar på SDX15 MkII, men samma sak där, inte tillgänglig för tillfället.

Piotr's byggen med TC Sounds 10"-element skulle kanske också kunna vara ett altervativ?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34946

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-16 00:55

Det blev fel.
Senast redigerad av IngOehman 2011-09-16 01:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-16 00:59

Det blev fel - Mk II
Senast redigerad av IngOehman 2011-09-16 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-16 01:01

Ett bra grundtips för den som vill använda en 15" bas i en sluten låda, och
lägga till eq, är att det ofta är så att de kan fås att spela bättre om de har
ett extremt starkt motorsystem.

Med risk för att fabricera något som kan se ut som en tumregel, så är det
min erfarenhet att användbar undre gränsfrekvens i många fall hamnar på
Fb delat med något som har en olinjär proportionalitet mot Qb, alltså ned
så långt, kan man ofta få en anständig ljudkvalitet ut ur systemet.

Om jag minns rätt så fick jag bäst kurvpassning med tesen att "det an-
vändbara frekvensområdet kan EQas rak ned till sqr(1/Qb) oktaver under
Fb".

- - -

Vill säga att detta är en förenkling och långt ifrån en sanning och med vissa
element så går det att förse dem med eq som får dem att gå klart mycket
djupare än så i basen utan några problem - men det tillhör ovanligheterna.

Så skulle jag råda någon som ville bygga med 15" i sluten låda + eq, så blev
mitt råd att prioritera motorstyrkan väldigt högt. Element-Q-värden under
0,2 är faktiskt ofta en bra utgångspunkt.

- - -

Skälet till att det blir så är att konen måste kontrolleras, och få element är
så linjära att det kan göras tillräckligt bra med hjälp av fjädringen. Men om
EMK-området med hjälp av ett extremt kraftigt motorsystem expanderas
så löser sid dock biffen ändå.

Tror jag har skrivit om just det här i lite mera detalj för något eller några år
sedan.

Vh, iö

- - - - -

PS. Hittade dessa:

Från 2006:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... oll#243471

Från 2010:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... de#1077696

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-16 01:12

Rappa svar här 8O

Jo det verkar nästan som 15" marknaden tappat lite fart, ett tag så tyckte jag att det kryllade av vettiga 15 & få tag i :? Lite tråkigt då jag råkar gilla soundet av en sådan generellt sett.

Av vad jag sett av just L26ROY så verkar det vara rätt vettiga element till ett bra pris, PetterPersson's bygge ser jäkligt intressant ut men min budget skulle nog inte tillåta mer än 4st L26ROY för sluten låda, skulle då ge 2x8 alternativt 1x4ohm, tål att tänkas på då skillnaden i pris från 2+slavar & 4 inte skiljer så mkt i pris. Drivningen blir väl lite av en fundering dock.

IngOehman, får tacka för länkarna och tipsen angående element, så ett högt BL värde kopplat med ett lågt Q värde är något man bör sträva efter då, känner att jag lär nog ta & läsa på en hel del om just detta om jag ska ge mig på 15" varianten, kan vara en kul erfarenhet bara det :)

Edit, kikade på AE Lambda Series TD15H & den såg inte alls dum ut, kvaliten verkar det inte vara några fel på & jag tror bestämt dregelfaktorn kom igång, får undersöka vidare tror jag bestämt. Lite synd att AV serien verkar slut då den passar bättre till ändamålet vad jag kan se.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-16 07:44

Själv har jag byggt med bilbasar,och jag är då jättenöjd med resultatet :)

Spelar med full sula ner till 20hz, och i övrigt finns inga fel i återgivningen att anmärka på enligt mig i alla fall..

Dessa.. http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5623

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-16 07:56

skulle inte rekommendera slav till L26 ROY. kör basreflex istället, eller tom sluten låda om du vill göra det enkelt.
Kör du med slav är det nog smart att köra med två slavar per element. Men elementet har så bra parametrar att en basreflexlåda inte är svår att få till.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-16 08:00

zapanasta skrev:Själv har jag byggt med bilbasar,och jag är då jättenöjd med resultatet :)

Spelar med full sula ner till 20hz, och i övrigt finns inga fel i återgivningen att anmärka på enligt mig i alla fall..

Dessa.. http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5623

Tycker jag du ska vara, jättenöjd alltså :)

Dom blev fina och ett prima komplement till QRS500 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-16 12:04

Tellus skrev:Edit, kikade på AE Lambda Series TD15H & den såg inte alls dum ut, kvaliten verkar det inte vara några fel på & jag tror bestämt dregelfaktorn kom igång, får undersöka vidare tror jag bestämt. Lite synd att AV serien verkar slut då den passar bättre till ändamålet vad jag kan se.

Håll utkik på AE's hemsida, för det börjar dra ihop sig till ett gruppköp av dessa element.
Hade varit kul att se jämförande simuleringar på dessa och AV-serien, misstänker att du
får gå upp en hel del i lådstorlek för att få ett vettigt Q med TD-serien.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-16 15:54

Har setat & letat element som en galning & gjort lite olika simuleringar, har bestämt mig att 80 liter är maxvolym (intern) och får då följande med lite olika element med sluten design.

http://img28.imageshack.us/img28/834/80lsub.jpg

AE td15h, Dayton RSS390HF-4 & Carpower Sonic-15MK2 i 80 liters slutna lådor, dayton & carpower finns på europe audio & såg väl inte för anskrämliga ut, bägge dessa ser väl inte helt pjåkiga ut heller vid simulering.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-16 16:31

Nån peerless då? xxls ex...
Senast redigerad av zapanasta 2011-09-16 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-16 16:34

Ska man följa IÖ's råd med avseende på motorstyrka så verkar varken Dayton
eller Carpower att passa särskilt bra. Personligen hade jag valt AE av dom tre
alternativen, men tror AV-serien hade passat mycket bättre i den volymen.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-16 16:44

Nä TD15H ser inget vidare ut i dessa volymer, ska leta vidare & se vad man kan hitta och enligt forumiter här & där så trivs inte dayton HF basen bra i för små slutna lådor heller, absolut minimum de rekommenderar för den ligger på 3cu.ft, hmm...

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-17 16:08

Efter ett par dagars velande & letande så kanske jag fått tag i ett par tc 10'or och har därför börjat skissa lite på lådor till dom men stöter genast på lite funderingar & istället för & starta en ny tråd innan nåt bygge startar så kanske jag kan fråga här.

Funktionsmäsigt så blir det en ren blåkopia av Piotr's bygge med just denna modell men med lite annorlunda design.

http://img690.imageshack.us/img690/3890/tc10f.jpg

Som synes så kommer elementen sitta back to back men spelandes mot golv/tak (jo, designen är skamlöst stulen av ett kännt högtalar märke...). Måtten ligger på 35x76x45cm (BxHxD) (total höjd, lådan i sig är 59cm) De frågor som uppstår i mitt huvud är då följande:

Hur reagerar element typiskt sett på att monteras horisontellt på detta sätt? Är det en klar försämring mot "normal" placering eller är det kanske inte allt för märkbart?

Nu har varje element sin egen "vägg" på denna lilla skiss som de spelar mot och de är 65mm ifrån elementet, frågan är om detta skulle kunna ge en bieffekt av "hornladdning"? måste man upp i högre avstånd kanske? ena sidan har 227cm2 & långsidan får 292cm2 minus "benens" area.

Är det kanske bäst att gå på en mer beprövad design såsom

http://img192.imageshack.us/img192/9552/tc102.jpg

Denna är mer tänkt att matcha mina resterande högtalare i design men jag råkar gilla den första mer men om den inte funkar rent ljudmässigt så får man ta det näst bästa alternativet.

Ändrade de kolossala bilderna till länkar.

/K12

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-09-17 17:09

Jag har inget att säga om konstruktionen, men snygga renderingar! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-17 17:20

Båda lösningarna är okej rent tekniskt, men jag är osäker på om elementen funkar monterade nedåt/uppåt...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-17 17:39

Rdna skrev:Jag har inget att säga om konstruktionen, men snygga renderingar! :)

Tackar, har inte kört solidworks på nåt år eller två men det verkar som det funkar ändå :lol:

MagnusÖstberg skrev:Båda lösningarna är okej rent tekniskt, men jag är osäker på om elementen funkar monterade nedåt/uppåt...

Precis, det som oroar mig är just monteringen uppåt/nedåt. Det finns ganska gott om sub basar med montering nedåt och de som jag stulit "designen" av verkar köra uppåt/nedåt på nästan alla sina modeller (ELAC). Om ingen har någon erfarenhet av just detta så får man väl helt enkelt provbygga & se hur det reagerar, vad är det värsta som kan hända? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-17 17:45

Att surrounden hänger ner sig och du tappar slaglängd.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-17 17:54

MagnusÖstberg skrev:Att surrounden hänger ner sig och du tappar slaglängd.

Jo såpass hade jag nästan gissat mig till :lol: Men det intressanta är väl hur mycket det skulle kunna handla om, såvitt jag förstår så bör väl upphängningens styvhet & "spiderns" styvhet förhindra "saggning" till ett visst beroende på konmassan och på TC basarna det handlar om är dom väl rätt styva bägge två men konmassan vette tusan då jag har lite dåligt med parametrar på dom. Är väl snudd på omöjligt att ge någon kvalificerad gissning kan jag tro utan en ordentlig uppsättning parametrar :(

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-20 12:35

Har nu setat & skissat lite mer och jag tror att det skulle kunna bli ganska bra med 2 moduler med 2 tc10 basar i varje. För smidighet så kommer jag bygga en testlåda på 40L med elementen "back to back". Lite mindre än vad Piotr har byggt med men fortfarande inte allt för högt Q värde. Dock har jag funderat lite på drivning av dessa, torde vara bäst att seriekoppla de dubbla talspolarna & sedan paralella de två basarna, torde ge en impedans på ~4ohm såvida jag inte tappat allt för många hjärnceller :lol:

Så när det kommer till drivning av dessa två moduler så har jag sneglat på BK Elec tronics BSBPV500 , två av dessa borde orka med att driva basarna tycker man och vad jag förstår så har BK rätt gott renome för deras filter delar i sina subbar, denna modell har dessutom möjlighet för en enkel EQ vid 15, 20, 25 eller 30Hz och det borde väl kunna gå att anpassa ganska bra till dessa moduler. Mitt mål är inte att få bas ner till 5Hz utan mer rimliga 20Hz men med bra nivå vid 20Hz så ett subsonic under 20Hz är väl inte helt fel, eller? Priset för 2st av dessa plate amps skulle bli någonstans i trakten av ~6400sek med frakt och det är väl inte helt gratis kanske och det för mig osökt in på nästa alternativ.

Jag vet att många som kör egen byggda subbasar använder PA steg till att driva dom, thomann.de har ganska bra priser på en del slutsteg och jag har handlat av dom förut med gott resultat, ett alternativ från dom är väl T.amp TSA2200 Problement man stöter på då är väl filtreringen, skulle en minidsp "2x4 in a box Rev B" klara av samma sak som BK's plate amp, dvs en liten EQ vid de lägre frekvenserna tillsammans med subsonic & sedan ett brant lågpass filter vid passande frekvens (80-120Hz någonstans). Ett paket med T.amp & minidsp skulle bli marginellt billigare än BK's plate amps & jag är inte riktigt säker på vad som skulle vara det bättre alternativet rent prestanda mässigt.

Om någon har nåt bra tips angående detta så får ni gärna hojta till, om ni råkar ha ett betydligt bättre alternativ än dessa två så får ni mer än gärna tjöta om det :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-09-20 13:00

Tellus skrev:Som synes så kommer elementen sitta back to back men spelandes mot golv/tak (jo, designen är skamlöst stulen av ett kännt högtalar märke...). Måtten ligger på 35x76x45cm (BxHxD) (total höjd, lådan i sig är 59cm) De frågor som uppstår i mitt huvud är då följande:

Hur reagerar element typiskt sett på att monteras horisontellt på detta sätt? Är det en klar försämring mot "normal" placering eller är det kanske inte allt för märkbart?

Bygg det lilla bastornet symmetriskt så vänder du uppåner på den en gång om året så får du samma minimala sagg på både elementen.

Faktum är att man inte kan säga med säkerhet att ett litet sagg ger negativa effekter. Det beror på elementets symmetri/assymetri för övrigt. Teoretiskt skulle ett visst sagg kunna ge en linjärare funktion totalt.

Kan jämföras med placeringen av elementet i lådan med magneten inåt eller utåt. Det bästa beror på applikation.

Du behöver inte oroa dig för den akustiska laddningen av de två elementen i den lösningen, påverkan blir liten.

Rörlig massa är ung. 100gr. men upphängningen är som sagt rel. styv så dessa element tillhör de som kan sägas vara lämpade för horizontell montering.

/Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-20 14:51

Tellus skrev:
Om någon har nåt bra tips angående detta så får ni gärna hojta till, om ni råkar ha ett betydligt bättre alternativ än dessa två så får ni mer än gärna tjöta om det :D

Denna och en MiniDSP = Billigare och mycket mer flexibelt!!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-20 14:55

Hör med tillverkaren av elementet om de rekommenderar horisontell montering. Jag är själv nyfiken på att montera L26ROY horisontellt, och CreativeAudio svarade snabbt på min fråga att det går bra.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-09-20 15:12

Bo, visst är det du som har två subbor som pallar?

/Peter

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-20 15:13

Piotr skrev:Bo, visst är det du som har två subbor som pallar?

/Peter

Jupp. IKEA FTW! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-20 17:07

Piotr skrev:Bygg det lilla bastornet symmetriskt så vänder du uppåner på den en gång om året så får du samma minimala sagg på både elementen.
Precis det jag tänkte på när jag såg skissen :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-20 22:01

Aerob skrev:Denna och en MiniDSP = Billigare och mycket mer flexibelt!!

Hmm, jag får lite rysningar när jag ser en fläkt, smått allergisk mot fläktar själv & tyvärr hade mitt senaste inköp fläktar i sig (ny reciever), i onkyon jag har så är fläktarna ganska hårt tempstyrda dock så de blir inte jobbiga men i ett pa steg känns det lite som att dom skulle kunna vara aningen mer irriterande, går väl alltid & byta ut såklart till något tystare varianter men, ja jag är inte helt såld på fläktar. Gick så långt att jag byggde en totalt passivt kyld htpc bara för att jag ogillar fläktar :P

vill passa på & tacka er andra också som bidragit med goda tips & råd, kommer nog spä på tråden med mer funderingar framöver :lol:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-20 23:03

Fläktljud är inget trevligt, det håller jag med dig om! Jag tror förvisso inte att
det är något större problem då fläktarna körs hårt när du drar hög effekt, vilket
i sin tur innebär att ljudtrycket från högtalarna kommer överrösta fläkten. Men,
man kan ju också byta ut fläkten mot en tystare, samt montera in ett serie-
motstånd för att dra ner hastigheten en aning.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 90#1005490

Eller någonstans i denna gigantiska tråd, mot slutet gissar jag...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Alternativt så letar man efter något trevligt begagnat hifisteg med passiv kylning! :D

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-22 13:28

Ja herre jisses vad man surfat pryttlar den senaste tiden, nu lutar det åt att införskaffa en minidsp iaf, 2x4 revb möjligen, känns lite overkill & gå på en 2x8 för mitt behov (enbart sub filtrering/eq). Funderar på att använda mitt Advance Acoustic MAA405 sålänge som drivning, det blir förmodligen lite klent men bör duga så länge i alla fall tills man kan få lös pengar till lite kraftigare grejer. Om jag inte minns fel är det specat till runda slängar 2x260wrms@4ohm, blir det skit så får jag väl satsa på knäckebröd & vatten & något roligt slutsteg. :lol:

Återgå till DIY-forum