Fixa Dämppaneler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Sondek

Fixa Dämppaneler?

Inläggav Sondek » 2011-09-22 12:31

Dom här ser ju fina ut...

http://sofsci.com/sv/panels

Men går det att tillverka egna sådana som ger minst lika god effekt? Avser naturligtvis det här med att dämpa reflexerna.

Vad finns det för material alternativ?
Finns väl både byggmarknadsalternativet.. gullfiber typ?

Och sen de mer proffesionella alternativ som man kan köpa i större skivor och sedan skära till.
Var kan man köpa den senare varianten?

Tänkte försöka mig på att dämpa bakom högtalarna, eventuellt sidoreflexer och bakom lyssnings position.

Så vilka materialval rekomenderas för...

Dämpning?
Läpligt Inklädnads tyg?

Denna typ av paneler skall väl också sitta en liten bit ut från vägg och inte kloss mot vägg?

Vill ha en relativt diskret lösning i mitt vardagsrum och inte klä in det med en massa mattor och gardiner.
Utan fokus på dom punkter där mest reflexer uppstår och identifiera dom med spegelmetoden.

Tror att det är en god ide för mig och många andra att se över sin akustik innan man uppgraderar anläggningen i övrigt.
Senast redigerad av Sondek 2011-09-22 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-22 12:38

(Tips: Skriv ihop i titeln så är nog fler välvilliga att svara snarare är irriterade.)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-22 12:41

Jag skrev detta alldeles nyss i celefs tråd, nytt dämpmaterial i högtalarlåda

petersteindl skrev:Kolla in den här länken http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/producenter-och-djs/624815/1.aspx

Lite längre ner står följande

change P27 skrev:snyggt konstruktion..

jag skulle dock ha använt Isolering från Vital istället för stenull..

dels för att stenull är tung och beter sig precis som glasull (kliar och skit) och för att Vital isoleringen är miljövänlig, inte är farlig att andas in (den kliar inte och skit) och har på pappret bättre isoleringskapacitet...

sen är beijer i regel dyrare än bauhaus som har vital :P

men skitfet basfälla faktiskt! :) jag kanske snor konstruktionen rakt upp och ner när vi bygger om åttan till hösten...

MvH
Peter

Vital kanske kan vara något. Namnet påminner dock mer om hundfoder 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-22 15:47

Jodå går utmärkt att göra själv. Har tre stycken i mitt rum som jag gjort. Är bara en träram fylld med stenull och sedan är det valfritt tyg klätt över. I mitt fall bandflaggor.

Bild

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-09-26 09:40

Vilken tjocklek bör man välja om man kör med stenull eller liknande material?
Några tips angående val av tyg?

Hur nära väggen bör den hänga? Inte kloss mot gissar jag.

Trevligt med lite tips å bilder också.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-26 09:43

Tjocklek och avstånd till vägg beror på hur djupt i basen du vill dämpa.

Vad gäller tyg så skall det vara ett tyg som släpper genom luft hyffsat enkelt. Mao inte nån galon eller liknande plastsak som kommer reflektera ljudet utan nåt lite luftigare som släpper in ljudvågorna i isoleringen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-26 09:44

Ju tjockare destu bättre. I princip beror det på vad du kan stå ut med utseendemässigt, eller få genom med partnern. Sen blir det en multipel av skivtjockleken på valt material naturligtvis.

Bättre att få en luftspalt bakom, men ramen bör ligga dikt an *IMO*.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-26 09:48

Tjocklek och avstånd från vägg beror på vilken dämpning som önskas. Tjockare absorberar längre ner i frekvens. Längre från vägg ökar effekten av absorbenten. Stenull, glasull och liknande har en viss ytreflektion, man brukar lägga ett profilerat skum på ytan för att motverka det. Profilerat skum av bättre sort kan klara sig utan sten- eller glasull bakom, om dämpning över ca 300 Hz är målet.

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-09-26 10:44

Har inga stora problem med basen så det bör räcka med att dämpa frekvenser över 300 Hz.

Då är det nog snarare profilerat skum jag är ute efter men blir det fel att klä in det? Tappar det sin effekt menar jag?

Funkar det med denna då?

http://www.hifikit.se/index.php?id=1385

Eller finns det bättre alternativ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-26 10:52

något som inte är allt för dyrt är Paroc akustikskivor. Jag fick nyligen tag i en uppsättning skivor från en bilfirma som bytte ut sina skivor. Det är styva skivor som alltså kan kläs med tyg direkt. De skivor jag fick tag i är 70mm och eftersom jag vill ha dom 100mm så kommer jag komplettera med nåt slags skum bakom. Bilden visar den dämpning som kan åstadkommas med absorbenten dikt mot vägg. Ganska bra format var de med sina 1200x800mm

http://www9.aname.net/~parafon/produktb ... Itemid=268

Bild

Skivorna är inte så dyra om man ska beställa(drygt 1000-1500kr/pkt tror jag). dock måste man beställa ett helt paket vilket jag tror är fyra skivor (1200x600 alt 1200x1200). Finns ju liknande skivor från Ecophon (gullfiber) och även Rockfon.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-26 11:45

Sondek skrev:Har inga stora problem med basen så det bör räcka med att dämpa frekvenser över 300 Hz.

Nja, säg inte det! Efter att du har dämpat lite vid högre frekvenser kan det mycket väl visa sig att basen lever sitt egna liv....

Kraniet skrev:något som inte är allt för dyrt är Paroc akustikskivor. Skivorna är inte så dyra om man ska beställa(drygt 1000-1500kr/pkt tror jag). dock måste man beställa ett helt paket vilket jag tror är fyra skivor (1200x600 alt 1200x1200). Finns ju liknande skivor från Ecophon (gullfiber) och även Rockfon.

Hur är det med deras ytreflektion?

Priset tyckte jag var högt när jag frågade även om de fanns på lager. Företaget hade på lager eftersom de ofta bytte på badhusen i kommunen. Möjligt att de för fuktiga miljöer är dyrare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-26 12:10

RogerGustavsson skrev:
Sondek skrev:Har inga stora problem med basen så det bör räcka med att dämpa frekvenser över 300 Hz.

Nja, säg inte det! Efter att du har dämpat lite vid högre frekvenser kan det mycket väl visa sig att basen lever sitt egna liv....

Kraniet skrev:något som inte är allt för dyrt är Paroc akustikskivor. Skivorna är inte så dyra om man ska beställa(drygt 1000-1500kr/pkt tror jag). dock måste man beställa ett helt paket vilket jag tror är fyra skivor (1200x600 alt 1200x1200). Finns ju liknande skivor från Ecophon (gullfiber) och även Rockfon.

Hur är det med deras ytreflektion?

Priset tyckte jag var högt när jag frågade även om de fanns på lager. Företaget hade på lager eftersom de ofta bytte på badhusen i kommunen. Möjligt att de för fuktiga miljöer är dyrare.

ja jag ska reservera mig lite för prisuppgiften. jag tog ur huvet, sen kan jag vara lite off då jag kollade upp priset som anställd. pris till kund kanske är dyrare.

Ang ytreflexer så vet jag inte. Ser man på deras bild så verkar den fungera upp till 4000Hz med full absorption. Då sitter det ju redan en slags tyg/papp-yta på den. Sen beror det ju på vilket tyg man använder.
Mvh
Magnus

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-09-26 12:37

Sondek wrote:
Har inga stora problem med basen så det bör räcka med att dämpa frekvenser över 300 Hz.

Det låter rimligt att det skulle kunna vara så.

Man får väl testa sig fram.. det går ju alltid att bygga på med ett lager Rockfon eller Gullfiber om man sen märker att basen var sämre än man trodde från början då den till viss del maskerats av andra problem högre upp i frekvens.. om det nu kan uppstå sådana fenomen.

Men teori är en sak och praktik en annan så nästa steg får bli att testa nu när jag fått en del matnyttig feedback i denna tråd :)

Återgå till DIY-forum