DIY-signalkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-05 09:01

Elfa är väl inte svåra att göra med? Dock är ofta såväl pris och fraktkostnad högre än på andra ställen.

Om kabeln i sista länken har rätt impedans (den ska vara 75 Ohm), tycker du kan köra med den.

Länk nummer två visar en RCA-kontakt som har det där tveksamma böjskyddet i form av en fjäder, vilket om det är i magnetiskt material (och det är det ofta) har visat sig vara mindre bra.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2011-09-05 11:15

RogerGustavsson skrev:Elfa är väl inte svåra att göra med? Dock är ofta såväl pris och fraktkostnad högre än på andra ställen.

Om kabeln i sista länken har rätt impedans (den ska vara 75 Ohm), tycker du kan köra med den.

Länk nummer två visar en RCA-kontakt som har det där tveksamma böjskyddet i form av en fjäder, vilket om det är i magnetiskt material (och det är det ofta) har visat sig vara mindre bra.

Kanske de inte är, men det var nå Referens man behövde. Vilket jag inte förstod :)

Men jag mailade kabelgiganten och den färdiga kabeln var på 75 Ohm. Så blir ett par sådana.

(Kom förövrigt på att det blir billigare att köpa 3 par sådana kablar och sedan slakta dem så får man ju 12st kontakter för 117 istället för 180. Ifall någon annan nu tänkte samma sak :) )

// Penga_spararen
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-09-26 21:02

Lånar denna tråden lite.

Har lött egna RCA kablar. Men med de kontakterna jag köpte så tyckte jag att skärmen hamnade lite för nära ledaren.

Jag har inte sett några bilder på folk som har använt smältlim för att vara på säkra sidan? Tänkte att jag skulle dra i lite smältlim bara för att vara safe att det inte blir kortslutning. Finns det någon anledning till varför jag INTE skulle göra såhär?

Tacksam för svar :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-09-27 07:04

Jag har fyllt mina kontakter med smältlim, både för att isolera mellan ledarna, men det hjälper också till att stabilisera upp hela kontakten på kabeln så att den sitter som berget.

Det enda negativa är ju att det blir lite bökigt att få loss kontakterna igen om man någon gång skulle vilja löda av dem.

Föregående

Återgå till DIY-forum