Lite mer bas ur liten oseriös högtalare - aperiodisk port?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Lite mer bas ur liten oseriös högtalare - aperiodisk port?

Inläggav Max_Headroom » 2011-09-27 20:00

Jag ska svänga ihop ett par datorhögtalare av ett par bilhögtalarset jag köpte av misstag i sommras. Alltså helt oseriöst utan några riktiga ambisioner just nu. Kanske kommer några, senare.

Hur som helst, jag skulle vilja ha lite bättre basåtergivning. Basreflex kräver ju att man beräknar en port och avstämmer så det passar elementes Fs någorlunda. Och vad det är har jag ingen aning om. Slutet är enklare.
Men, jag tänkte att man kanske kan lura elementet att lådan är större än den i själva verker är, men den aperiodisk port. Men utan att köpa en sådan port, utan göra en själv med packade filt eller nåt över ett cylindriskt hål på baksidan. Vad tror ni om det? Är det ens värt besväret att prova?
Andra tips? Basreflex utan att veta vad Fs är och helt fräckt klämma till med 48Hz? Det blir slitsport på framsidan då, ett gamalt beprövat knep.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-27 20:02

varför inte helt enkelt mäta lite?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-09-27 21:11

celef skrev:varför inte helt enkelt mäta lite?

Hur då? Jag har inga grejjor att mäta med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-09-28 06:28

Det torde finnas trådar därenkla mätpryttlar beskrivs. Det vore ju enkelt att plocka ihop en electretmikrofon man ansluter till datamaskinen och enkla program som kan ta upp lite kurvor och data.
Jag är inte mannen att peka var man ska leta men lite sökande bland trådar härinne kan ge lite idéer.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-10-10 11:01

Max_Headroom skrev:
celef skrev:varför inte helt enkelt mäta lite?

Hur då? Jag har inga grejjor att mäta med.

jag lyckades att med hjälp av en dator , programmet LIMP (sök på arta), två avklippta hörlurssladdar, ett motstånd, tre 5-kronor och lite häftmassa göra en tillräckligt exakt uppmätning av alla elementparametrar för att simulera en basreflex. Det var en kul övning.

* * * * * * * * * *

Återgå till DIY-forum