DIY sub slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

DIY sub slutsteg

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-19 19:27

Hej alla!

Jag har efter ett år eller så nu tagit och ritat ett schema på ett subwoofer slutsteg jag fick som va nått av det slarvigast byggda jag sett, kall-lödningar på sluttrissorna, spretande tåtar och fusk på kretskortet (den som byggde det borrade inga hål utan lödde på komponenterna på sidan med kopparfolien)

Så nu frågar jag er, är det nnågon av er som har sett en förstärkartopologi som denna ?

Bild

Jag har aldrig sett något liknande när det gäller transistorslutsteg, ser ut som både lokal och global feedback samt att det ser ut att vara ett lågpassfilter integrerat i den globala återföringen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-19 19:46

Nja, kopplingen är väl inte hemskt ovanlig. Jag hade nog vänt den uppochner så att ingångssteget hade fått NPN-trissor och så att steget som ändå bandbegränsar hade fått en PNP. Eller tänker jag tokigt då?

Q4/Q3 är väl kortslutningssäkringar, det är väl inte de du menar med lokal motkoppling? Menar du att C3 eller C4 ger lågpassverkan? C3 ger ju definift en övre gränsfrekvens motsvarande 1/82*pi*150n*3k3)=321 Hz. Subwooferförstärkare, jo...

Vad R17 gör undrar jag. Och arr R1 och R2 är ett helt ohm verkar ju knas.

Nu får nån som vet mer säga sitt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-19 19:55

Ser inte onormalt ut. Påminner om förstärkarna i valfri Denon-reciever. Återkopplingen lokalt mellan ingångsdiffen är en boosttrappning som man använder där att få upp ingångsimpedansen trots att man bara har ett 3.3kOhmsmotstånd. Det låga värdet på resistorn där används för att få ner bruset.

I övrigt en klassisk design med diffsteg, spänningsförstärkande steg med millerkonding, ett darlingtonutgångssteg och boosttrappning för biasen av utgångstrissorna. En normal koppling för att se till att begränsa utströmmen finns där oxå. Troligen är det den som gör att man har vågat koppla poten i bias-kretsen så modigt att när vipern ev tappar kontakten låååångt in i framtiden så rusar tomgångsströmmen.

Att man såtter en konding i återkopplingen för att begränsa bandbredden är inte heller speciellt onormalt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-19 19:55

Steget var byggt så iaf, jag ritade bara schematefter att steget legat i bitar i sommarstugan ett år eller nått. Ja utgångsresistorerna va på 1ohm, min gissning är att den som byggde detta va nån unge utan större kunskaper i lödning, kanske att han/hon även tog fel på 1ohm och 0.1ohm, vem vet.

Kan det bara en stärkare ur nån elektor tidning ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-19 20:06

En klassisk och omodern konstruktion. Nästan identiskt med ett slutsteg som publicerades i Allt om Elektronik på1980-talet.

Schemat ser lite fel ut. Faskompensatioskondingen i återkopplingen kan näppeligen vara 150 nF, utan snarast 150 pF.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-19 20:07

Naqref™ skrev:Troligen är det den som gör att man har vågat koppla poten i bias-kretsen så modigt att när vipern ev tappar kontakten låååångt in i framtiden så rusar tomgångsströmmen.

:lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-19 20:08

Jag tog en bild på skiten:
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-19 20:09

Tekko_Tubeamp skrev:Jag tog en bild på skiten:

Håhå... :) Förprototyp, typ. Inte fabrikstillverkad iaf. Men den kan ju funka ändå, och någon har säkert lärt sig nåt.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-19 20:14

Jag fick det av min morbror som säkert fått det nånstansifrån, det funkade då jag testade det för ett år sen men med tanke på hur slarvigt gjort det va så rev jag det samma dag. Nätdelen va 2st 10.000µF Rifa kondisar som verkade nya, det skvalpar av vätska i dom, samt en toroid på 2x24v 4A och en 13.5v lindning på 0.5-1A, jag räknade ut att den skulle va på ca 120VA. Hela skiten var monterat i en lådda som ser ut att ha varit en gammal sattelitmottagare eller liknande.

Flogiston

Inläggav Flogiston » 2005-06-19 21:44

Rörigt men ändå inte.
Är det ett nybörjar vänligt bygge?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-19 22:02

Är det inte ett TEKKO-BYGGE då?

:wink:
NN

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-20 09:19

Lilla Niklas, nopp. Det är inte byggt av mig, jag fick det för ett eller 2 år sen eller något sånt, jag må va kass på lödning men jag löder faktiskt bättre än det var gjort i steget.

Stora tack till Morello som hjälpte till att spåra steget till dess ursprung, allt om elektronik nummer 4 1988.

Återgå till DIY-forum