Jag har har med hjälp av Flathead påbörjat 2 projekt, dels att spela monovinyl samt 78 rpm skivor
Och sedan projekt nr 2 är för att spela vanliga stereo Vinyl
Denonverket som jag spelar stereo vinylen på
Mitt egenbyggda försteg med möjlighet till olika Ecolize inställningar, använder det till både vinyl och 78 rpm. Lenco L-78 syns lite i bakgrunden det är den jag spelar 78 rpm skivorna på.
Rörsteget som jag fick till låns av Flathead för provlyssning. Popboxen syns i bakgrunden som jag använder till att spela monskivor.
Nyihopsatta högtalare från jensen som jag spelar stereo med.
Jag brukar spela Vinylen på lägre bas än riaa på försteget för att få fram fylligare ljud, om detta är rätt eller fel vet jag inte men jag tycker det låter otroligt bra i alla fall.
Spelar jag med riaa korrigering och då framförallt när jag kör en transistor förstärkare så slår basen så hårt när jag har övrig volym lagom så att grannarna kommer bli ledsna.
Då jag bor i en liten etta med vardagsrum på runt 20 kvm gillar inte den kraftiga basen i mycket av den moderna musiken som gör den svår att lyssna på om man inte har ett mycket stort rum och möjlighet att sitta en bit ifrån högtalarna.
Kom gärna med synpunkter och förslag på hur jag kan optimera mitt lyssnande.