av Eldare » 2011-10-26 19:55
Spännande element, om än med några år på nacken.. Jag minns Mw142 med värme. Redan 1996 byggde jag med dem och D2905/9000 och med morelelementets snygga avrullning använde jag bara en spole som filter till den, alltså ett okomplicerat, okorrigerande första ordningens filter, och det funkade faktiskt rätt bra. Lådan var en basreflex på 10L och till elementets övriga företräden kan nämnas att de spelade djupt och snyggt i den volymen. Tyvärr inte särskilt starkt, känsligheten är låg, och de distar ganska mycket (om än rätt "snyggt" rent ljudupplevelsemässigt) men som element till ett par förstabyggen är de mycket lämpliga då de är så lätta att ha att göra med, och ett rimligt gott resultat uppnås utan större arbete.
Och med potential för mer om man vill fjäska med dem.
Ytterligare en fördel är att morel levererade sina element par-matchade.
Mw166 är knepigare.. Högt QTS och även en del egenheter som gör att det oftast använts i transmissionslinjer och då snackar vi en matematik, och ett byggande, som jag inte är insatt i. Jag vet inte om det finns program som räknar på dylika konstruktioner.
Vad gäller din fråga så instämmer jag i att Basta är ett lysande program,
i mer avancerade konstruktioner med en hög ambitionsnivå kan jag även nämna The Edge, för att räkna ut baffelkompensationer. Vill man ha något lättarbetat kan LspCad lite vara kul att labba i..