Halloweenfest kräver bashorn. Faktiskt, hjälp oss!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Halloweenfest kräver bashorn. Faktiskt, hjälp oss!

Inläggav Chopha » 2011-10-27 16:25

Tjenare folk.

En vän hörde av sig med utmaningen att vi ska försöka hinna bygga ett riktigt krämigt bashorn till en fest som ska vara på Halloween. Storlek på lokalen är vi osäkra på, men det beräknas komma ca 200 pers så hornet bör vara av löjliga proportioner.

Problemet är att jag aldrig har beräknat horn tidigare och vet heller inte riktigt vilka baselement jag ska spana efter. Eftersom tiden är knapp undrar jag om ni kan hjälpa oss med beräkning och element. Hittade på en kalkylator för horn, men eftersom jag har en Mac så gick det inte att köra programmet.

Det preliminära pristaket är 10 tusen och då ska en förstärkare vara inkluderad.

Hornet får nästan se ut hur som helst men ska kunna köras på ett släp och inte vara totalt omöjlig att bära runt på om man är ett par stycken. Eventuellt att vi bygger två mindre horn beroende på hur mycket det ökar i pris i och med det extra elementet.

Hornet/hornen måste kunna lira ned till 30 Hz på hög ljudnivå. Målet är att kostymerna på 200 personer ska fladdra för det är då maximal glädje hos gästerna uppnås :)

Kan ni hjälpa oss?
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 17:23

Ska kanske poängtera att det inte spelar någon roll vilken typ av konstruktion av horn vi bygger. Så länge det levererar!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-27 17:28

Här har du ett tappat horn, baserat på två st SDX10:or:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -horn.html
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 17:35

Är det inte i senaste laget? 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 18:37

Kolla på Cubo designen! Har själv en Cubo 15 med ett 18 sound element! Fungerar sjukt bra!
Bygg två eller fyra av Cubo 21 så tror jag nog att ni blir nöjda.

/S

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-27 18:57

Linnars thesubhorn, lagom fläskigt :)
http://www.linnaraudio.com/hogtalare/ho ... /index.htm

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 20:02

Thesubhorn spanade vi lite på och är ett alternativ. Eventuellt lite väl stor bara. Däremot så var Bomellbergs förslag seriöst intressant eftersom de var så smala och verkar kunna leverera.

Två stycken sådana skulle nog smaka kaka.

Vart köper ni element?
Vad går ett par SDX10:or på?

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 20:10

Byggdinbas hade modellen men inte på lager för 1 500 kr.
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sd ... c-156.aspx

Vet ni om några utländska sidor som är billigare om man beställer fyra stycken och som är snabba med leveransen?

/Christopher

PS.

Ska nämna att trots att det är en halloweenfest så kommer den inte gå av stapeln förens veckan efter den faktiska halloween har varit. Så vi har ungefär två veckor på oss att bygga.
Senast redigerad av Chopha 2011-10-27 20:26, redigerad totalt 1 gång.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-10-27 20:14

tham-15 kanske? Går kanske tillräckligt djupt för dig :)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-10-27 20:17

öhh inlägget är utdaterat, jag voidar det...
Senast redigerad av slockna 2011-10-27 20:21, redigerad totalt 3 gånger.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 20:17

AntFra skrev:tham-15 kanske? Går kanske tillräckligt djupt för dig :)

Vi har kollat på den konstruktionen men de rullar av för tidigt tyvärr.

slockna skrev:
Chopha skrev:Thesubhorn spanade vi lite på och är ett alternativ. Eventuellt lite väl stor bara. Däremot så var Bomellbergs förslag seriöst intressant eftersom de var så smala och verkar kunna leverera.

Två stycken sådana skulle nog smaka kaka.

Vart köper ni element?
Vad går ett par SDX10:or på?

/Christopher

här kostar de 1438 kr /st just nu, men det ser mörkt ut om du vill ha dom innan måndag.

Jo jag skrev om det två poster upp :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-10-27 22:03

Chopha skrev:Byggdinbas hade modellen men inte på lager för 1 500 kr.
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sd ... c-156.aspx

Vet ni om några utländska sidor som är billigare om man beställer fyra stycken och som är snabba med leveransen?

/Christopher

PS.

Ska nämna att trots att det är en halloweenfest så kommer den inte gå av stapeln förens veckan efter den faktiska halloween har varit. Så vi har ungefär två veckor på oss att bygga.

Europe Audio har jag bra efarenhet ifrån men jag tror inte de för
SDX10. Men kanske de har nåt på lager som passar.

Henrik

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-10-27 22:07

Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-10-28 01:04

Lab horn kanske?

http://srforums.prosoundweb.com/index.php/m/393429/0/

http://hem.bredband.net/petten/

:)

Varför ska de gå ända ner till 30Hz?
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-10-28 23:26

Hmmm. Ni bör se över budgeten om det ska bli något. Eska mer pengar.

För att få en upfattning om vad ett 30Hz-horn med dubbel 15" är kan du se nedan, jag på 183 cm är en bit in och dammsuger.

Bild

Ni behöver åtminståne 4 st 15" för ~2000:- st plus lådmaterial och förstärkare. Hur stor är lokalen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-28 23:56

Hehe lagom hög WAF på den där :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-10-29 06:09

Syntesis skrev:Lab horn kanske?

http://srforums.prosoundweb.com/index.php/m/393429/0/

http://hem.bredband.net/petten/

:)

Varför ska de gå ända ner till 30Hz?

+1

på allt 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
iamrucke

Inläggav iamrucke » 2011-10-29 19:39

Syntesis skrev:Varför ska de gå ända ner till 30Hz?

För att vi ska spela Drum&Bass och Dubstep och annan sån där häftig elektronisk dunka dunka musik som kräver en hyffsat jämn bas ned till åtminstone 30hz(tycker jag iallafall).

Som det ser ut nu blir det dock två THAM15 som jag förmodligen plockar upp av martinsson i veckan. Nån gång i framtiden får det bli ett infrahorn för att komplettera, så får THAM15 agera så kallade "kicks".

Har spanat på inuke också, ser bra och smidigt ut med DSP versionen. Jag undrar hur pass pålitliga dom stegen är dock, det är ju ändå Behringer?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-10-29 19:58

Syntesis skrev:Har spanat på inuke också, ser bra och smidigt ut med DSP versionen. Jag undrar hur pass pålitliga dom stegen är dock, det är ju ändå Behringer?

Fast för det priset kan du ju köpa ett extra och ha med som reserv så blir det ju en väldigt pålitlig lösning, bara ett kortare avbrott medans du byter steg :)

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2011-10-30 20:30

För ett par år sedan så konstruerade jag och en kompis ett tappat horn till en Cerwin-Vega Stroker 18" bas för att kunna ha med på fester. Lådan optimerades för att kunna spela så högt som möjligt till "partymusik" och där ligger bastonerna oftast runt 30Hz och upp.

Simuleringarna på basen verkade lovande så för att testa principen byggde vi en testlåda i 22mm spånskiva.

Här är en bild på lådan under monteringen när baksidan, ena sidan och stagen inte har monterats

Bild

Och här med basen monterad

Bild

Här är simulerad känslighet vid 2.83V in (strålning i halvsfär)

Bild

Riktigt hög känslighet med en peak vid 40Hz som eventuellt kan behöva lite eq. Resterande peakar kan man filtrera bort med lågpassfilter.

Beräknat maxljudtryck

Bild

Lådan är på 260 liter. Fungerar riktigt bra faktiskt. 130dB + är ju ganska mycket men om det fungerar bra till en lokal med 200 pers vet jag inte. Med ett horn i varje hörn borde det dock bli bra drag men då lär du nog spräcka budgeten. Sen är det kanske inte så lätt att få tag i begagnade Stroker 18 element i bra skick men det finns ju andra alternativ också.

Detta ska vara bra basar, simulerar fint i alla fall men vad de kostar vet jag inte.

http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=286

För att få det att spela högt med liten budget så skulle jag nog satsa på flera billiga element i stället för få dyra.

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-10-30 23:24

iamrucke skrev:
Syntesis skrev:Varför ska de gå ända ner till 30Hz?

För att vi ska spela Drum&Bass och Dubstep och annan sån där häftig elektronisk dunka dunka musik som kräver en hyffsat jämn bas ned till åtminstone 30hz(tycker jag iallafall).

Som det ser ut nu blir det dock två THAM15 som jag förmodligen plockar upp av martinsson i veckan. Nån gång i framtiden får det bli ett infrahorn för att komplettera, så får THAM15 agera så kallade "kicks".

Har spanat på inuke också, ser bra och smidigt ut med DSP versionen. Jag undrar hur pass pålitliga dom stegen är dock, det är ju ändå Behringer?

Om ni funderar på tham 15 så rekommenderar dessa element http://www.thomann.de/se/bc_15_ps_100.htm Nån dB mindre i maxtryck men väldigt mycket billigare än det elementen som tham 15 är designat för. Om ni pressar budgeten lite så kan ni bygga 4 st horn med dessa element. :D

Återgå till DIY-forum