Ökad spänningsmatning till liten mikförstärkare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Ökad spänningsmatning till liten mikförstärkare.

Inläggav LypsylateX » 2005-06-19 23:46

Hej,

jag har en liten, mycket billigt, mikrofonförstärkare från Archos. Denna drivs normalt med ett 1.5V batteri, men eftersom elektretmikrofoner mår bra av högre matningsspänning än så har jag laborerat med högre matningsspänning till förstärkaren.

Eftersom inga komponenter är särskilt små, och transistorer är billiga har jag gått ända upp till 12V och kört förstärkaren där 6-7 timmar utan problem. Har nu lagt mig på 9V då optimalt för de flesta elektreter sägs vara 10V.

Utsignalnivån är ungefär 15dB högre med denna matning, och mikrofonerna klarar höga ljudtryck mycket bättre.

Jag har tyvärr ännu inte kunnat rita upp kretsen, men ett fotografi ser ut som här nedanför. Är det någon som kan se några allvarliga invändningar mot att öka matningsspänningen på detta vis?

Bild

Kan lägga ut ett par korta inspelningsexempel där förstärkaren matas med både originalspänning och den högre spänningen, om någon skulle vilja.

PS. Jag är mycket osäker på resistorernas färgkoder.

Tack på förhand,
Jörgen

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-06-22 23:07

Ingen som verkar sitta inne med något svar, men nån kanske vet om det finns ljudmässiga vinster att göra genom att ha en (liten) kondensatorbank på strömmatningen i sådana här tillämpningar?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-06-23 08:38

Låg matningsspänning är ofta en nackdel....
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 10:10

LypsylateX skrev:Ingen som verkar sitta inne med något svar, men nån kanske vet om det finns ljudmässiga vinster att göra genom att ha en (liten) kondensatorbank på strömmatningen i sådana här tillämpningar?

Jag har nyss lärt mig att kondensatorbankar på batterier är bra, bortsett från att jordningsproblem kan bli väldigt svåra.

Stjärnjordning löser allt!! :-)

Men ca 400-2000 uF är bergis bra!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum