Hur koppla tre diskanter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Hur koppla tre diskanter?

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-30 13:59

Jag har tre lika diskantelement på 4 ohm. Jag vill koppla så att jag får en resulterande impedans på 8 ohm och lika mycket ljud från varje element. Är det då alltid bäst att parallellkoppla elementen och sedan serikoppla ett motstånd för önskad total impedans? Eller kan man seriekoppla elementen och sedan parallellkoppla ett motstånd för önskad total impedans? Vilket är bäst? Hur påverkar respektive koppling ljudtrycksnivån vid lika insignal?

Kanske bara att räkna med ohms lag hur mycket effekt det blir över varje element i respektive fall...?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-30 16:00

Parallellkoppla alla diskanter och seriekoppla dem med "ett" motstånd.

Hur som haver måste du ha motstånd som klarar rätt mycket effekt.

Frågan är varför du måste ha något som resulterar i 8 ohm? Det får du ju aldrig iallafall eftersom diskanternas impedans varierar med frekvensen. Tänker du bygga ett fulfilter??
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-11-30 16:04

1. Köp en trafo med tre sekundärlindningar och en primär som klarar jobbet.
2. Kör aktivt med ett steg som klarar alla tre parallellt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-11-30 16:09

antag att elementen är att betrakta som linjära impedanser, oberoende av signalnivå eller frekvens.
Du driver med spänningen U volt.

seriekoppling
varje element får U/3 över sig.

De tre seriekopplade elementen skall parallellkopplas med ett 24 ohms motstånd.

parallellkoppling:
varje element får (4/3)/8 * U = 1/6 U över sig.

Man får en impedans på 1,33 ohm med de tre elmeneten i parallell och de skall därför seriekopplas med en 6,6666666... ohms djävulsresistor.

eftersom signalen genom elementen i samtliga fall är i fas, (om man inte polvänder ett element) kommer därför ljudstyrkan vara ~ antalet element * spänningen över varje element.

Slutsats: seriekoppling ger högst ljudtryck.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-11-30 16:10

Eller seriekoppla alla tre diskanterna och parallellkoppla det paketet med ett motstånd på 24 ohm. Det blir totalt åtta ohm och alle tre elementen får samma effekt. Det ger iofs låg känslighet men den kanske räcker. Diskanten brukar ju ändå få dämpas i säg ett tvåvägssystem.

Edit.
Ahh.. rikkitikkitavi hann posta före mig.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-11-30 16:23

Flint skrev:Eller seriekoppla alla tre diskanterna och parallellkoppla det paketet med ett motstånd på 24 ohm. Det blir totalt åtta ohm och alle tre elementen får samma effekt. Det ger iofs låg känslighet men den kanske räcker. Diskanten brukar ju ändå få dämpas i säg ett tvåvägssystem.

Edit.
Ahh.. rikkitikkitavi hann posta före mig.

to slow, old man ;)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-30 17:04

Tack alla för snabb input. Återstår att se hur jag gör...

MagnusÖstberg skrev:Hur som haver måste du ha motstånd som klarar rätt mycket effekt.

Jag delar nog >3kHz så det lär inte bli så hysteriskt många kW över det motståndet...

MagnusÖstberg skrev:Frågan är varför du måste ha något som resulterar i 8 ohm? Det får du ju aldrig iallafall eftersom diskanternas impedans varierar med frekvensen.

Man räknar väl alltid på elementens nominella impedans när man räknar på filter? I det aktuella fallet varierar impedansen mellan 3-6 ohm i området 3-20kHz

MagnusÖstberg skrev:Tänker du bygga ett fulfilter??

Vet inte hur du definierar fulfilter :roll: , men jag vill ha 8 ohm som resulterande impedans för att räkna fram ett filter tillsammans med en annan diskant på 8 ohm. Det kan bli ett intressant DIY-projekt med OA-inspiration, där de här tre diskanterna skall agera "indirekta/diffuserande ljudspridare"; allt enligt oprövad hokus pokus utan förankring i någon vetenskap över huvud taget... 8)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-11-30 17:14

Det går inte alls att säga vad som är bäst, i just ditt fall.

Först och främst måste du fundera på känsligheten i systemets olika delar, dvs om de tre diskanterna ska spela starkare än en enda diskant eller om de ska spela svagare än en enda.
Eller om du vill försöka erhålla samma känslighet på trippeln som en enda.

Sen kommer en serieresistor påverka diskantens uppförande, och många ohm ger stor påverkan.
Q-värdet går väl upp?
Tonkurvan påverkas, så nivån höjs vid och nära resonansfrekvens och i de högre registren.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-11-30 18:07

Kalejdokom skrev:Man räknar väl alltid på elementens nominella impedans när man räknar på filter? I det aktuella fallet varierar impedansen mellan 3-6 ohm i området 3-20kHz

Att räkna med den nominella impedansen är oftast en alldeles för grov förenkling om man vill ha koll på vad som händer. (men som du säger är det ändå ganska vanligt, t.ex. hifikits färdiga filter man kan köpa är väl "beräknade" så...)

Ett bättre sätt är att ställa upp en elektrisk ekvivalent till impedanskurvan och sen räkna med den som last till filtret (är ju förstås lite krångligare och kräver att man kan lite mer elektronik/matte)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-11-30 18:47

I vilken grad börjar diskanterna dela av varandra vid seriekoppling? Är seriekoppling verkligen att föredra?
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-11-30 19:45

Syntesis skrev:I vilken grad börjar diskanterna dela av varandra vid seriekoppling? Är seriekoppling verkligen att föredra?

Det beror på den totala impedansen oavsett serie eller parallellkoppling. Åtta ohm i båda fallen ger samma delning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-30 19:46

Syntesis skrev:I vilken grad börjar diskanterna dela av varandra vid seriekoppling? Är seriekoppling verkligen att föredra?

Det är detta jag haft i bakhuvudet, eller att elementens (eventuella) olikheter ska påverka varandra vid seriekoppling. Jag lutar nog åt parallellkoppling så att varje element får "jobba för sig själv".

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-30 19:53

aisopos skrev:Först och främst måste du fundera på känsligheten i systemets olika delar, dvs om de tre diskanterna ska spela starkare än en enda diskant eller om de ska spela svagare än en enda.

Att jag behöver nivåanpassa dessa mot "huvuddiskanten" har jag redan räknat med. De här skall spela lite svagare än den fjärde (eller första!). Men att teoretiskt räkna på nivåerna när det handlar om element med både olika verkningsgrad och impedans samt att dessa tre dessutom blir parallellkopplade är för svårt/osäkert, så det blir till att mäta och kompensera i lugn och ro.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-11-30 20:08

Hur har du tänkt att dom ska spela?

Typ en bakåt, två åt varsin sida, eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-30 20:40

aisopos skrev:Hur har du tänkt att dom ska spela?

Lite svårt att förklara... Det blir en fri improvisation baserad på Carlsson OA-70-tal, med Scanspeak 15W8531 bas/ 2905-950000 diskant plus dessa tre Vifa-diskanter. Alla element spelandes uppåt, placerade på en toppbaffel som är uppdelad i olika vinklade delar :roll: ... Lådorna kommer även att integrera en botten med 10" subbas.

Allt renderat av att vi möblerat om i v-rummet och bytt till en svängd sk Howard-soffa. Högtalarna skall agera bakkanaler vid biotittande men även vara fullfjädrade musikburkar vid ren audiosession.

Mer om detta i kommande DIY-tråd.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-11-30 22:37

Om man kollar impedanskurvan för diskanten:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf

Så ser man ett par saker, dels verkar den dyka till knappa 6ohm som lägst, dvs inte 4ohm.

Sen är dess impedans som högst vid resonansfrekvensen 500 Hz = 15 ohm och sen långt över det hörbara en massa ohm, men vid 20k ca 12 ohm.

Och då kan du ju räkna ut vad signalen kommer förändras mellan 3-4k och 6 ohm resp 20k och 12 ohm om du har en serieresistor.

Om serieresistorn är på t.ex. 6ohm får du ca 3dB dämpning vid 3k men ca 5dB dämpning vid 20kHz.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-30 23:13

Intressant. Finliret gällande trimning av tonkurvan kommer dock att få hjälp av en DEQ2496... 8) Det passiva filtrets främsta uppgift blir att fixa delningen och nivåanpassningen mellan de olika diskanterna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-01 00:55

norman skrev:
Kalejdokom skrev:Man räknar väl alltid på elementens nominella impedans när man räknar på filter? I det aktuella fallet varierar impedansen mellan 3-6 ohm i området 3-20kHz

Att räkna med den nominella impedansen är oftast en alldeles för grov förenkling om man vill ha koll på vad som händer. (men som du säger är det ändå ganska vanligt, t.ex. hifikits färdiga filter man kan köpa är väl "beräknade" så...)

Ett bättre sätt är att ställa upp en elektrisk ekvivalent till impedanskurvan och sen räkna med den som last till filtret (är ju förstås lite krångligare och kräver att man kan lite mer elektronik/matte)

Fulfilter är markerat med fetstil.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-01 01:04

aisopos skrev:Om serieresistorn är på t.ex. 6ohm får du ca 3dB dämpning vid 3k men ca 5dB dämpning vid 20kHz.

Nej nu dillar jag väl ... :oops:
3dB dämpning vid 3k och knappt 2 dB (1,8 räknar jag till) vid 20k.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-12-01 13:07

Mina öron har tyvärr inbyggd dämpning på ca 24dB/oct från 14kHz och uppåt. Alltså inga problem om diskanten faller av med 2 eller 5 dB vid 20kHz... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-01 13:16

Kalejdokom skrev:Mina öron har tyvärr inbyggd dämpning på ca 24dB/oct från 14kHz och uppåt. Alltså inga problem om diskanten faller av med 2 eller 5 dB vid 20kHz... :)

Men, det betyder ju bara att en fallande diskant förvärrar dina örons frekvensgång, eller hur?

Vad vi hör är ju i sig en sorts referens och hänger ju inte ihop med vad andra hör. Eller hur en mätkurva ser ut. OM du vill ha en "rak" kurva borde du ju istället ha en brant kurva uppåt på diskantelementen. Men det skulle för dig låta onaturligt i jämförelse med allt annat du lyssnar på (IRL alltså).

/ B

Återgå till DIY-forum