Moderator: Redaktörer
Swedenmaded skrev:IngOehman skrev:Hur mycket induktans tror du att du får då? (Jag kan lova dig att den många
gånger om kommer att dominera resistansen vid 20 kHz.)
Hur påverkar detta ljudet då ? Handlar det om avståndet mellan ledarna eller vad ?
Mina flatkablar är klädda med teflontejp och sen lagda ovanpå varandra, därefter krympslang över de bägge ledarna=avståndet minimalt mellan ledarna, bingo ?
Snacket om att PVC vore alldeles horribelt i kontakt med ledaren, samt skineffekten torde göra gällande att plåtband med teflon är bättre än runda ledare i PVC. Enledare har väl alltid fördelar gentemot flerledare, om den är i bandform=tunn ?
Richard skrev:Swedenmaded skrev:IngOehman skrev:Hur mycket induktans tror du att du får då? (Jag kan lova dig att den många
Hur påverkar detta ljudet då ? Handlar det om avståndet mellan ledarna eller vad ?
Mina flatkablar är klädda med teflontejp och sen lagda ovanpå varandra, därefter krympslang över de bägge ledarna=avståndet minimalt mellan ledarna, bingo ?
Snacket om att PVC vore alldeles horribelt i kontakt med ledaren, samt skineffekten torde göra gällande att plåtband med teflon är bättre än runda ledare i PVC. Enledare har väl alltid fördelar gentemot flerledare, om den är i bandform=tunn ?
Varför vill du "bygga " ett par högtalarekablar överhuvudtaget ? Det finns inga fördelar mot EKK hur du än bygger, med vilket material som helst.
Även om du skriver att du har tillgång till " ren " koppar så är den som finns i EKK lika ren. Det finns ingen skillnad. Om du luftisolerar dina platta kopparbandkablar så kommer de dessutom att oxidera redan inom någon dag, oxideringen är till nackdel på riktigt, vilket inte skin- effekten är.
Placerar du + och - en bit ifrån varandra så får du ett diskantfall. Sätter du däremot kardelerna platt emot varandra med bara tunn plastfilmsisolering emellan får du istället kanske problem med långa längder för förstärkarens förmåga att driva höga frekvenser utan oscillering om du inte använder konjugatlänk vid högtalareterminalerna ( för själva kabeln ) .
EKUA är en bra kabel vid korta längder, under 1,5 meter. Kostnad någon krona/ metern. Enkardelig. Bättre än purist audio för 100000:- metern.
Helmut skrev:Kör med budgetvarianten Clas Ohlsson 49-4210 4 mm2 och 51 trådar 25 meterför 329:-. Öppnar jag mina högtalare så finns det massor med spolar som är lindade med tunn entrådig koppar. Varje spole innehåller en ansenlig längd koppartråd.
För att få bra ljud borde man då inte ha lika bra kopparkabel i delningsfiltret. Jag tänker mig att om jag använder 4 mm kopparkabel till högtalarna så borde jag också använda mig av samma 4 mm eller tjockare kabel till högtalarspolarna. Eftersom jag har en betydligt längre tråd i spolarna.
När jag pratar med experter får jag en känsla att det viktigaste är inte att man har en kedja av lika välljudande grejer. Det viktigaste är att man har något som kan köpas billigt ”kabel” och väljer en kabel som är svindyr, för att få bra ljud. Med andra ord en hög ”imponeringsfaktor” garanterar bra ljud.
Ps har ca 3 meter långa kablar till mina högtalare.
Mitt förslag är att du lindar nya spolar av kopparbanden!
Swedenmaded skrev:Richard skrev:Swedenmaded skrev:IngOehman skrev:Hur mycket induktans tror du att du får då? (Jag kan lova dig att den många
Varför vill du "bygga " ett par högtalarekablar överhuvudtaget ? Det finns inga fördelar mot EKK hur du än bygger, med vilket material som helst.
Även om du skriver att du har tillgång till " ren " koppar så är den som finns i EKK lika ren. Det finns ingen skillnad. Om du luftisolerar dina platta kopparbandkablar så kommer de dessutom att oxidera redan inom någon dag, oxideringen är till nackdel på riktigt, vilket inte skin- effekten är.
Placerar du + och - en bit ifrån varandra så får du ett diskantfall. Sätter du däremot kardelerna platt emot varandra med bara tunn plastfilmsisolering emellan får du istället kanske problem med långa längder för förstärkarens förmåga att driva höga frekvenser utan oscillering om du inte använder konjugatlänk vid högtalareterminalerna ( för själva kabeln ) .
EKUA är en bra kabel vid korta längder, under 1,5 meter. Kostnad någon krona/ metern. Enkardelig. Bättre än purist audio för 100000:- metern.
Kaxiga påståenden men jag säger inte att du har fel i dina bestämda uppfattningar....Att EKK skulle innehålla "helren" koppar kanske jag inte är lika säker på som du men det är bara ett antagande och det kanske saknar betydelse med hur många decimaler på 99% koppar det är. Intressant att du säger att ingen kabel kan bli bättre än EKK, då är ju allt löst......tråden lär leva ett tag tillIntressant det du skriver om att ha platta ledare ihop. Lite respons från Öhman i frågan också ang. stort vs litet avstånd mellan ledarna skulle krydda tråden, samt givetvis massor av andras åsikter ! Kanske lödar upp ett par EKK igen hehe
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 17 gäster