Hörlurar med utbytbara kablar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Hörlurar med utbytbara kablar?

Inläggav bootstrap » 2011-12-03 06:11

Jag gör ofta slut på sladden på mina hörlurar inom ett år ibland inom 6mån. Detta är såklart ett problem.
Nu vet jag att det finns en del lurar men utbytbara sladdar men dom flesta är inte av den varianten.

Dessutom råkar det vara som så att jag har en supergammal lur som är i smådelar sedan några år i ett renoverings projekt.

Min plan är att nu ta mina senaste trasiga lurar och med dom renovera min tuffa supergamla lur med :)

Men för att göra det krångligt har jag bestämt mig för att ha terminaler på både lurar och 3.5mm kontakten! Så när det börjar bli glapp så köper man mer lampsladd eller tp kabel om man vill ha nåt smidigare.

Tanken är väl att man ska kunna montera ihop delarna utan verktyg men troligtvis får jag nog överger dom tankarna till förmån för rimlig storlek på delarna.

Jag har några idéer redan men jag skulle behöva några fler :)

Själv lurens terminaler bör väl vara relativt oproblematiska utom just dimensions delen, man kanske ska göra det så enkelt som metallbläck som sticker ut som man helt enkelt löder fast sladdarna i. Då är dom iaf lätta att löda om utan att öppna luren.

3.5 kontakten däremot ska tåla att ligga i min ficka och kommer få utstå en hel del tryck. Så jag tänkte göra den som ett längre L så den ligger längs med mobilen så monterar man sladden på långsidan helt enkelt.

Jag inser att ett enkelt sätt är att montera en 3.5mm hona på luren och sedan köpa eller göra en sladd med 3.5mm hanar i varje ende men jag är alltså ute efter att ta det ett steg längre och ha möjlighet att bara ta vilken kabel som helst och "bara" byta

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-12-03 11:41

Kul med hörlursfixande :)

Fast metallbleck som sticker ut låter jobbigt, jag skulle nog heller försöka ha en "skarvsladd" med lödpunkter till kontaktsladden som man kanske kan gömma i en vadderad båge eller nåt, om du förstår hur jag menar.

Fast det hela beror på hur de lurar du vill fixa ser ut osv, om du vill ha Y-kabel eller bara till ena kåpan. Bilder? :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-12-05 00:29

phloam skrev:Kul med hörlursfixande :)

Fast metallbleck som sticker ut låter jobbigt, jag skulle nog heller försöka ha en "skarvsladd" med lödpunkter till kontaktsladden som man kanske kan gömma i en vadderad båge eller nåt, om du förstår hur jag menar.

Fast det hela beror på hur de lurar du vill fixa ser ut osv, om du vill ha Y-kabel eller bara till ena kåpan. Bilder? :)

Tack för intresse av mitt projekt :) Kan förstå om det låter tokigt!

Egentligen vill jag inte behöva löda alls för att kunna byta kabel.

Hörlurarna är av svensk modell och med största sannolikhet ett par gammal telegraflurar. Typ som den här, med Y kabel.
Bild

Just nu lutar det mot att jag använder såna här
Bild

För att fästa sladden på 3.5mm kontakten och på själva hörluren.
Och då kanske köra II kabel... Alltså vardera element har en egen sladd till kontakten. Ev sammanför jag dessa med nåt så det ser ut som en Y-kabel.

Tanken är att jag ska kunna byta sladd på 5min och kunna använda vilken sladd som helst som jag har tillgänglig för tillfället.

Edit. 3.5mm kontakt modulen ska dessutom vara i ett enda stycke som inte har några rörliga delar utom det nödvändiga att få fast sladden. På det sättet hoppas jag göra den immun mot kabelbrott

Återgå till DIY-forum