Inbyggnadshögtalare / DIY

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Inbyggnadshögtalare / DIY

Inläggav LageB » 2011-11-29 17:47

Skulle vilja ha lite tips på Högtalare som skulle passa att "bygga in" bakom vägg (IB).

Ino cc-pc1 skullle kunna vara ett althernativ - kan någon tipsa om andra lösningar?
Utrymmet "bakom vägg" är hyfsat stort och jag kan få in en låda max runt 50L. Portat eller slutet spelar ingen roll.

Hoppas på lite olika förslag :)

LageB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-29 18:08

hur ska de användas? vilken prestanda eftersöks?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2011-11-30 16:22

Tack Herr Kraniet.

Ska användas i första hand till 2-kanal Musiklyssnande, förhoppningsvis så "stort" ljud som möjligt (vad det nu kan betyda :oops: ). Delning till 2st BremenBasmoduler som jag redan har "in-wall". Basmodulerna placeras direkt under efterfrågade in-wall toppar.

I andra hand, ska dom användas till 5-kanal surround som fronthögtalare.

Jag vet inte hur jag ska definiera prestanda i övrigt, annat att det ska "låta så bra som möjligt". Idag har jag redan en in-wall lösning men nuvarande inbyggda "toppar" består av Fostex F200 bredbandelement som jag nu vill byta ut, mot förhoppningsvis bättre väljud och "tryck".

Budget för element & filter kanske runt 5-10,000kr.
Delning till Basmodulerna mha Receiverns, Denon AVR 2807, inbyggda filter (till att börja med vart fall)

Jag hade hoppas på att hitta en redan befintlig beprövad "in-wall topp". Går ju att köpa färdigt på HiFi-klubben t.ex men jag inbillar mig att man kan få bättra valuta på annat håll, förhoppningsvis genom att köpa (färdigtänkt) Element-filter-kombo.

mvh
LageB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-30 16:30

LageB skrev:Skulle vilja ha lite tips på Högtalare som skulle passa att "bygga in" bakom vägg (IB).

IB är kanske inte direkt det du söker.

LageB skrev:Ska användas i första hand till 2-kanal Musiklyssnande, förhoppningsvis så "stort" ljud som möjligt (vad det nu kan betyda :oops: ). Delning till 2st BremenBasmoduler som jag redan har "in-wall". Basmodulerna placeras direkt under efterfrågade in-wall toppar.

I andra hand, ska dom användas till 5-kanal surround som fronthögtalare.

För att det ska bli bra bör väggarna där högtalarna sitter vara invinklade mot lyssningsplatsen. Pekandes rakt fram blir det inget vidare. Det innebär också att väggen ska byggas om...

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2011-11-30 16:45

Hej Roger, :)

Det är möjligt att IB inte är rätt benämning, jag menade egentligen bara att väggen är liknande oändlig baffel (endast så).

Idag är väggen "rak" och 90 graders vinkel till lyssningsposition. Tyvärr kommer jag inte kunna ändra på detta.

Men, en sak som jag funderat på, är om det ev. skulle kunna hjälpa om jag, lokalt där toppen befinner sig på väggen, bygga en platta ("lokal baffel") låt säga 40x40cm, där inre sidan är flush mot vägg, yttersidan av baffeln står ut några centimeter, för att på så sätt rikta elementen mot lyssningspositionen (kompromiss)...

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-30 17:11

IB har ju fått dubbel betydelse och numera är det lika mycket "manifold speakers" som avses som den tidigare användningen "infinte baffle" (sluten låda).

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2011-12-05 18:57

Inga fler tips?

Alla kommentarer uppskattas :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-12-05 21:09

Denna är "nästan" i väggen, och kan kanske bidra med lite inspiration!? :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21273
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till DIY-forum