Problem med diy DAC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ladan

Problem med diy DAC

Inläggav Ladan » 2011-12-08 00:09

Hej på er, nu har min DAC legat i bananlådan alldeles för länge utan att varken ge mig nytta eller nöje. Den är köpt på ebay för ca 2 år sedan och fungerade under den första veckan, sedermera märkte jag att relät som sitter precis före RCAutgången falerat, pratade med tillverkaren som skickade ett nytt relä men efter att ha använt multimeter hos en vän såg vi att relät får 7v och inte 12v som det står på (relät).
För att inte göra saker alltför komplicerade undrar jag nu om man istället för att felsöka bak i kedjan (om varför relät får 7v), istället helt enkelt koppla förbi relät så att det alltid är "till". Vilka risker/fördelar ser ni med detta och hur gör jag denna operation på bästa sätt?

Signalvägen är som följer:
macbook > toslink > dac > arcam solo music > ino piP

Bifogar två bilder som illustrerar

Relät i ljusblå färg
Bild[/URL]

Ersättningsrelät visat med piggarna korresponderade mot lödpunkterna på det redan monterade relät
Bild[/URL]

Användarvisningsbild
Ladan

Inläggav Ladan » 2011-12-08 00:11

bildlänkarna blev inte bra, se här istället:

http://imageupload.org/?d=91A9CBCB1

http://imageupload.org/?d=5E716F8A1

//ladan

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-08 09:07

att reläet inte får 12v behöver inte betyda att det inte drar vid denna spänning, men det kan vara så. Men om du mäter med reläet på plats så kan spänningsfallet bero på fel i reläet (nån form av kortis) och sänker spänningen just därför.

Så jag tror nog du blir tvungen att plocka bort gamla reläet och i så fall testa om det drar om du sätter 12v på polerna (om du nu inte hade mätt spänningen med reläet bortplockat?).

Om reläet drar får man gå vidare och leta fel på kortet. Sedan antar jag att du också mätt så att spänningen (vid belastning) från nätdelen lämnar rätt (gissar att det finns 2 voltal in på dessa, en på i vart fall 12 v, kanske +/-).

Återgå till DIY-forum