Från balanserad utgång till obalanserad ingång

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Från balanserad utgång till obalanserad ingång

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-03 19:01

Tidigare avhandlades hur bäst ansluta en obalanserad källa till en balanserad (differentiell) mottagare. Källan behöver inte vara balanserad (ha differentiell utgång) för att få nytta av den differentiella ingångens störundertryckningsförmåga. Det var i varje fall så jag uppfattade det hela.

Om man nu vänder på problematiken, från en balanserad (differentiell källa) till en obalanserad ingång. Får man där ingen som helst nytta av den balanserade (differentiella) utgången? Jag har några mikrofoner som har balanserade utgångar via transformatorer. Efterföljande förstärkare har obalanserade ingångar. I manualen är kabeln inritad som 2-ledare med skärm. Vid anslutningen till förstärkaren är skärmen och ena ledaren sammanslagna. Skulle jag få lika bra störundertryckning utan transformatorn? Transformatorn borde väl egentligen sitta i förstärkaren med tanke på det jag nämnde i inledningen. Nu har transformatorn också som uppgift att sänka utimpedansen hos mikrofonen. Primärsidan håller 2 kOhm, sekundären 200 Ohm. Betyder väl att signalen försvagas med roten ur 10? Förstärkaren har en inimpedans på 10 kOhm. Rent belastningsmässigt skulle det väl kunna fungera utan transformatorer i mikrofonerna, åtminstone om det inte ska drivas jättelånga kablar?

Egentligen skulle jag villa ha mera nivå ut från mikrofonerna, så att jag kunde köra signalerna direkt in i min AD-omvandlare (som har differentiella ingångar). Har tittat på Rod Elliots Project 93, se http://sound.westhost.com/project93.htm. Den förstärkaren skulle få ta transformatorernas plats i mikrofonhöljena. P93 ger en impedansbalanserad utsignal med lite förstärkning, helt ok för den av mig använda AD-omvandlaren. Finns det några synpunkter? Är själv ingen elektroniker....endast lekman.

Återgå till DIY-forum