Mina monitorer ett evighetsprojekt...? Nu med waveguide!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Mina monitorer ett evighetsprojekt...? Nu med waveguide!

Inläggav Jocke » 2011-10-12 16:46

För några år sedan (rätt många faktiskt) skaffade jag vad jag då trodde var de bland bästa elementen jag ansåg mig ha råd med...
Scanspeak 18W8546 och 9700

Har skrivit om mina vedermödor här förr men hittar inte tråden nu... Mitt spontana intryck av 9700 var inte så positivt, tyckte den lät gällt på gränsen till otrevligt... Har spelat ett par år med Vifa D27 i Hifi Kit´s standardlåda utan att ha lagt mer energi på att göra ett vettigt filter än att grejerna har hållt... :roll:

Ser väl inte så värst inspirerande ut...^^

Bild

Nåväl... fick lite inspiration i tråden om vågguider...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=42587

Nu ligger lådorna på sidan med WG´n löst ovanpå - någon som känner igen sig? Tänkte få fason och känsla för grejerna innan jag bygger vidare. Har knåpat med 8546 som faller rätt kvickt över 1kHz om man vill ha en enkel kompensering för baffelsteget... men det räckte inte utan 9700 fick hjälpa till lite. Normalt rekommenderas ju inte att köra den under 2kHz men jag hoppas att shelving-filtret som kompenserar för vågguidens ljudtryckshöjning ska dämpa så mycket att det inte ska vara något problem...

Delar med 12 dB, fasvänd diskant och shelving - (återkommer med filter...) - då blir det så här...

Rakt framför:

Bild

30 grader horizontellt:

Bild

30 grader vertikalt:

Bild

Hoppas nu att diskanterna pallar en delning på typ 1200Hz :wink: Med första ordningens filter började det låta lite ansträngt nr jag drog på...
Oregelbundenheterna vid lägre frekvenser tror kommer sig av läck och pys i lådorna... Kanske dags att börja snickra den här gången?
:)

Edit - ändrade rubriken.
Senast redigerad av Jocke 2011-10-12 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-10-12 16:59

Denna kanske?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-12 17:48

Aerob skrev:Denna kanske?

Åh - tack! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-12 18:48

varför ska det vara shelving?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-12 19:05

celef skrev:varför ska det vara shelving?

För att räta ut frekvensgången från wg´n, ex:

http://www.visaton.de/vb/attachment.php ... 1292419896

Edit. Man ser ofta filter där man bara använder en liten konding för att räta ut frekvensgången för ett element i waveguide. Tyvärr låter det sig inte göras så enkelt om jag ska lyckas matcha denna med 8546... 9700 i WG orkar inte ner för att möta den helt enkelt... :(

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-13 11:45

okej, då förstår jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-13 13:37

Pillar på en liten bit i taget - lyssnat och mäter och lyssnar igen... man blir lite lyssningstrött av att hålla på för länge. Undrar om man kanske skulle stoppa i "festivalpropparna" under mätningarna... Svårt att veta om det är öronen eller högtalarna som låter illa... kan ju vara förstärkaren som klipper också... :wink:

Är "rätt nöjd" med respons och spridning. Waveguiden låter på ett speciellt sätt - lite horn är det allt över det även om de inte alls är så riktade - tvärtom men de ska nog vara lite dämpade för att komma till sin rätt. :)

Har steg för steg flyttat upp delningen från 1000-1200 till 1600-1700 med bara liten sänkning av ljudtrycket under delningsfrekvensen. Ska lyssna mer...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-11 13:19

Att bara mäta gör iaf inte mig helt nöjd. Vissa frekvenser är mer förlåtande än andra och vid tex 3-5 kHz kan någon extra dB bli fullständigt outhärdligt på vissa plattor... :(

Det området verkar fordra lite extra handpåläggning i både DXT och min diskantkombo (9700 + Visatons WG). De är ju ung lika stora. Har noterat att större vågguider ofta får en "fnurra" på kurvan i översta oktaven och inte orkar riktigt ända upp. Jag vill ju gärna att det ska se snyggt ut :wink: fast jag har en känsla av att 10-20kHz inte är helt avgörande...

Just nu är jag inne på att låta responsen falla något mer på toppen för att de ska orka bättre vid delning. Tror jag hittat hem rätt skapligt med filtret även om jag inte är helt nöjd än. Brantheten är c:a 18dB elektriskt och 24 dB akustiskt. Då ser det ut så här:

Rakt fram.
Bild

30° Horisontellt.
Bild

30° Vertikalt.
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-11-11 23:53

Högtalardesign är inte lätt, och en platt kurva kanske inte är bäst för alla. Hursomhelst så vore det interssant att se hur WG med diskant ter sig i verkligheten.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-11 23:57

Visst är det så att du fixat den där domen på 8546 själv? Mina har inverterad mittdome..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-12 13:21

skrutten skrev:Högtalardesign är inte lätt, och en platt kurva kanske inte är bäst för alla. Hursomhelst så vore det interssant att se hur WG med diskant ter sig i verkligheten.

Ja, det är ju intressant att laborera lite och lära sig hur en WG uppför sig! :) Kanske gapar jag efter lite för mycket när jag både vill ha kontrollerad spridning på toppen och låg delningsfrekvens? I vilket fall som helst är den lilla toppen kring 3,5kHz besvärande på vissa fonogram. Sen upplever jag att WG´n accenturerar transienter som kan bli rätt ihärdiga om man som jag lyssnar in sig med hjälp av röster.

MagnusÖstberg skrev:Visst är det så att du fixat den där domen på 8546 själv? Mina har inverterad mittdome..

Visst är de de där jag jag gjorde om. Fick fina domar från 8542 av Stefan och med dem uppför de sig lite bättre (enklare att dela). Som du kanske minns har jag fler 8546 och dem har jag inte kommit vidare med men tanken är nog att dela dem ytterligare en oktav lägre... (utan ombyggnad).

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2011-11-25 08:29

Jamen det där där väl en bra början?

Kan du testa att justera tonkurvan lite så att du får en aning lägre respons runt 3kHz och se hur det låter (nu ser max ut att ligga i det området), mäta lite mer så att man får koll på energiresponsen, samt visa kurvorna med ändrad skala (mer inzoomat på y-axeln) så att man ser bättre?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-25 12:37

Maarten skrev:Jamen det där där väl en bra början?

Kan du testa att justera tonkurvan lite så att du får en aning lägre respons runt 3kHz och se hur det låter (nu ser max ut att ligga i det området), mäta lite mer så att man får koll på energiresponsen, samt visa kurvorna med ändrad skala (mer inzoomat på y-axeln) så att man ser bättre?

Tack - jag tycker också att det går på rätt håll! :)

Bild

Har ju fått påpekande om det där med 100 resp 50dB-axel innan men har blivit van att köra Tombstone som det startar. Kör iaf detta projektet ut med de inställningarna så får jag lära om till nästa bygge...

Jag har inte byggt med WG tidigare och trattkompenseringen påverkar resultatet på för mig lite oberäknerliga sätt. Nu är till slut nivån vid 3kHz lite lägre men det har inte låtit sig göras enkelt... WG´n faller ju från c:a 4kHz och uppåt - att sänka nivån vid 3kHz hade inte varit någon match om det inte var så att jag behövde hålla upp nivån vid delning en oktav lägre...^^

Nåja, man kan inte tänka på eller förutse allt men vad jag vet idag hade jag nog tänkt lite annorlunda från början - men man lär så länge man äter lever! :wink:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-02 04:20

I mitt WG bygge med Monacor 300DT och en Peerless HDS 182 bas har jag använt en 2,7uF konding och en 1mH spole före diskanten för att jämna ut den och bibehålla nivån neråt.

Dock skall jag nån gång ta och riva ut diskantmotståndshelvetet. Den var tänkt för mitt betongrum jag inte längre bor i.
Jag vill ha kvar min goa resonanskrets eftersom jag inte vill ha ett skrikigt mellanregister :roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-02 13:51

brumel skrev:I mitt WG bygge med Monacor 300DT och en Peerless HDS 182 bas har jag använt en 2,7uF konding och en 1mH spole före diskanten för att jämna ut den och bibehålla nivån neråt.

Dock skall jag nån gång ta och riva ut diskantmotståndshelvetet. Den var tänkt för mitt betongrum jag inte längre bor i.
Jag vill ha kvar min goa resonanskrets eftersom jag inte vill ha ett skrikigt mellanregister :roll:

Skrikigt mellanregister vill nog ingen av oss ha. Tror det här är en balansgång och att rummet har stor inverkan. På kommersiella produkter överdämpar man nog gärna för att det inte ska bli skrikigt i vissa rum - i andra rum saknas då den där lystern i kvinnors röster som får det att låta yllefilt!^^

Jag har inte kommit fram till de små värdena på komponenterna i filtret än - donar med "the bigger picture" fortfarande. Har du spolen parallelt med kondingen i serie med elementet?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-02 14:13

MagnusÖstberg skrev:Visst är det så att du fixat den där domen på 8546 själv? Mina har inverterad mittdome..

Lustigt det dar. Jag ar ganska saker pa att jag sett pics pa 8546 med bade konkav och konvex dammkapa. :?
11010000

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-02 15:15

Den fanns visst med fasplugg. Jag mätte utan kalott och det såg riktigt bra ut på mätningar. Anledningen till att jag valde bort den möjligheten var att noderna i konen blev lite väl påtagliga.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-12 02:42

Jocke skrev:
brumel skrev:I mitt WG bygge med Monacor 300DT och en Peerless HDS 182 bas har jag använt en 2,7uF konding och en 1mH spole före diskanten för att jämna ut den och bibehålla nivån neråt.

Skrikigt mellanregister vill nog ingen av oss ha. Tror det här är en balansgång och att rummet har stor inverkan. På kommersiella produkter överdämpar man nog gärna för att det inte ska bli skrikigt i vissa rum - i andra rum saknas då den där lystern i kvinnors röster som får det att låta yllefilt!^^

Jag har inte kommit fram till de små värdena på komponenterna i filtret än - donar med "the bigger picture" fortfarande. Har du spolen parallelt med kondingen i serie med elementet?

Nu minns jag tyvärr inte exakt vad jag stoppade in i lådan. Men efter kondingen i serie kommer 1mH spolen parallellt. Sen tror jag att jag satte dit en 22 uF i serie. Och sist en dämpsats bestående av 8.2 ohm och 4.7 ohm. Och polvänd diskant. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-12 11:24

OK - får kika vidare på den varianten... nu lyssnar jag ett tag igen! ;-)

Återgå till DIY-forum