Scanspeak 18W8546 och 9700
Har skrivit om mina vedermödor här förr men hittar inte tråden nu... Mitt spontana intryck av 9700 var inte så positivt, tyckte den lät gällt på gränsen till otrevligt... Har spelat ett par år med Vifa D27 i Hifi Kit´s standardlåda utan att ha lagt mer energi på att göra ett vettigt filter än att grejerna har hållt...
Ser väl inte så värst inspirerande ut...^^
Nåväl... fick lite inspiration i tråden om vågguider...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=42587
Nu ligger lådorna på sidan med WG´n löst ovanpå - någon som känner igen sig? Tänkte få fason och känsla för grejerna innan jag bygger vidare. Har knåpat med 8546 som faller rätt kvickt över 1kHz om man vill ha en enkel kompensering för baffelsteget... men det räckte inte utan 9700 fick hjälpa till lite. Normalt rekommenderas ju inte att köra den under 2kHz men jag hoppas att shelving-filtret som kompenserar för vågguidens ljudtryckshöjning ska dämpa så mycket att det inte ska vara något problem...
Delar med 12 dB, fasvänd diskant och shelving - (återkommer med filter...) - då blir det så här...
Rakt framför:
30 grader horizontellt:
30 grader vertikalt:
Hoppas nu att diskanterna pallar en delning på typ 1200Hz
Oregelbundenheterna vid lägre frekvenser tror kommer sig av läck och pys i lådorna... Kanske dags att börja snickra den här gången?
Edit - ändrade rubriken.