64L3i, kan det bli nåt månne... [ROY, 8554, 27TBFC/G]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-06 12:42

Vad är svantehål?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-06 12:54

Det heter phontratt 8)

...och vill du veta mer är det phon du skall vända dig till :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-06 12:59

MagnusÖstberg skrev:Det heter phontratt 8)

Svante kom väl med idén och grundtanken och phon gjorde slag i sagen och utförde tester?

Adzer skrev:Vad är svantehål?

Ett hål eller slits i själva BR-röret som innebär en återkoppling till kaviteten och i sin tur en reduktion av distorsion och "orgeleffekt" som det kan bli i långa rör. Det negativa är att du tappar lite output.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-06 16:53

MagnusÖstberg skrev:Det heter phontratt 8)

Det är inte särskilt coolt att ha fel, i synnerhet inte om saker som är lätta att verifiera.

Phontratten är en specifik konstruktion som Phon hittat på. Han använder själv begreppet "Svanteslitsar" i sin tråd "phontratten" från 2007 men han borrar hål istället.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... nteslitsar

Möjlighet till Svanteslitsar är bara en av flera finesser med phontratten.

Det var Svante som väckte i frågan i denna tråd från 2005:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317

där bl.a. Svante, Phon och några till var med och bidrog.

Och så var det med det som det är något med.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-06 17:01

Bra länkar - tack - letade, men kunde inte hitta dem!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-06 20:40

MagnusÖstberg skrev:Bra länkar - tack - letade, men kunde inte hitta dem!

Varsågod. Dryg men hjälpsam är lite av mitt signum.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-07 01:01

Kul med lite feedback! :)

DVD-ai skrev:Satsa på att vända porten så att den inte "ser" elementet, det är mitt tipps :)

Har du räknat med den fungtion som porten riktad mot golvet ger om högtalaren inte står tämligen väl upphöjd ?

Hur hade du tänkt placera dämpmaterialet i lådan ?

Det stämmer att ljudtrycket rimligen är högre i lådans främre, övre, sektion än där porten nu mynnar. Men som du ser stöter jag då på annan patrull, nämligen att den djupleddsgående rörstumpen snabbare tar i "frambaffeln". Optimal portplacering kan man säga att jag har (bortsett från de knappa 30mm) om jag klarar mig med ett rakt rör (plan A).

Om du vet hur jag ska räkna med golvspalten får du gärna upplysa mig. Nämnas kan dock att högtalaren är 31cm bred och 47cm djup. Pallar vi upp den på standard SD-tassar som är 12mm höga så blir den totala golvspalten 187 cm2 (negligerat den plats tassarna själva tar), medan Sd för 4"-röret är 85 cm2. Spalten "stryper" såtillvida inte Sd, men innebär onekligen en krökning av luftströmmen vars inverkan man kan diskutera. (Hmm, kanske skulle slänga in en radie runtom nedtill...)

Dämpmaterialet placeras i lådans två nedre sektioner, som går halvvägs upp i lådan. Fyllnadsgraden räknar jag som 40%, då ROY tar upp en ansenlig volym.

DQ-20 skrev:
Mr_Ekan skrev:Systemet genererar nu ~98 dB vid fb istället för tidigare 90 dB, givet 15 m/s i porten :P

I en en gammal postning angav den legendariska signaturen Isidor att 10 m/s i en 100 mm cirkulär port är en övre gräns för lufthastighet innan kompression tar vid. Då handlar handlar inte om de avlösningsproblem vid in- och utlopp som "trattarna" kan mildra, utan om virvelbildning inne i porten. Ju större portdiameter, desto lättare har virvlarna att komma igång. Alltså, ju större port (cirkulär), desto lägre lufthastighet innan porten blockeras av virvelbildning. Därav intresset för slitsportar där en dimension kan göras liten, vilket minskar virvelbildningen men samtidigt ökar de friktiva förlusterna i porten. Portens närhet till avgränsningsytor i och utanför lådan ökar den effektiva portlängden mer än vad Basta anger. När jag jämfört resultat i Basta! med anvisningarna för basmodulen LTS B1 måste man öka den fysiska portlängden med ca 10% för att simuleringarna skall stämma när porten placeras ca 16 cm från bakväggen i lådan (fritt på utsidan). Med porten placerad mot golv och under lådan torde ytterligare effektiv längd kunna uppnås. Hur mycket måste bestämmas empiriskt. L26ROY verkar för övrigt vara ett svårt element att göra basreflex av (tycks det mig) eftersom man verkar behöva mycket långa portar tillsammans med en liten låda.

/DQ-20

Hmm, trodde jag hade förträngt den omvända relationen mellan övre tillåten lufthastighet och portdiameter som Isidor presenterade :) . Den stämmer ju någorlunda intuitivt, om man betraktar reflektionen i rörets innervägg som en brytning/störning av virveln. Sänker jag acceptansnivån till 10 m/s så faller systemets utnivå vid fb till dryga 95 dB, istället för 98 dB. Förbättringen mot 3"-porten (90 dB) är alltså fortfarande signifikant.

Slitsport är inte förkastat, men har alltjämt låg prio. Hade jag haft obegränsat med tid att bygga prototyper kunde det realiseras, men nu får vi se om ens detta går att ro i hamn innan 2014 :? 8O (DIY-decimerad i Japan...). Skulle du, förresten, kunna utveckla på vilket sätt de friktiva förlusterna i en slits ökar?

Glebster skrev:
Max_Headroom skrev:Jag skulle rekomendera slitsport med "Svante-hål".
2 smala rôr istället för ett stort med samma area är också att föredra.
Även där med sånna där fiffiga hål som Svante väl var först med?

Tror du verkligen att svantehål är nödvändigt vid slitsportförfarande?

Problemet med rör är ju att det i proncip bara finns 3" eller 4" att välja på. Vid en snabb uträkning har två 3" rör ca 11% större tvärsnittsyta än 1st 4".

Det roliga är nu att 3"-porten inte är 3" utan 69mm invändigt = 2.7" -> Sd = 37.4 cm2, alltså ~75 cm2 för 2 st. Det är kul såtilvida att jag kan korta nuvarande portlängd ist för att förlänga, då jag inte får plats. Kul att det finns tänkande folk här, till skillnad från undertecknad! :P Dubbla "3"-portar" kan då bli en schysst kompromiss, och övre lufthastighetsgräns borde kunna ökas till 15(?) m/s igen.

Återkommer med ny CAD-modell på ett tag.

Zzz...
//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-07 19:53

återigen är jag förbryllad att ingen tar fram ett ovalt port och rörsystem till basreflexlådor, helt i plast
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-08 01:19

Mr_Ekan skrev: Skulle du, förresten, kunna utveckla på vilket sätt de friktiva förlusterna i en slits ökar?

Nu är jag ju en dilettant på det mesta inom fysiken, men om jag förstått saken rätt är det så enkelt som att mantelytan ökar i förhållande till tvärsnittsarean. Friktion uppstår när luften rör sig över en yta (med en viss friktionskoefficient). I en cirkulär port har ju luften minimal kontakt med portens yta i förhållande till tvärsnittsarean. De friktiva förluster som är relaterade till formfaktorn når alltså ett minimum i en cirkulär port (vid laminärt flöde). I takt med att vi ändrar formfaktorn när vi plattar till den, minskar kvoten mellan portens tvärsnittsarea och omkretsen eftersom omkretsen ökar medan tvärsnittsarean är konstant. Detta är det samma som att den sk. hydrauliska radien minskar, vilket ökar friktionen i porten om man vill räkna med flödesekvationer. Om jag minns rätt så varnade Isidor för att komma ned på porthöjder i storleksordningen 3-4 mm. Vill du söka själv så kan du börja med att googla på "hydraulisk radie".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-12-08 01:24

celef skrev:återigen är jag förbryllad att ingen tar fram ett ovalt port och rörsystem till basreflexlådor, helt i plast

Du kan ju inleda trenden med att köpa några plaströr och platta till med värmepistol, och sen mäta lite :) Vore intressant att se hur det fungerar. Avsmalning på mitten likt phontratten kanske också kan vara bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-08 01:32

celef skrev:återigen är jag förbryllad att ingen tar fram ett ovalt port och rörsystem till basreflexlådor, helt i plast
Vad skulle vitsen vara med en oval port? Det är ju mycket intressantare med en slits.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-12-08 21:45

DQ-20 skrev:
Phontratten är en specifik konstruktion som Phon hittat på. Han använder själv begreppet "Svanteslitsar" i sin tråd "phontratten" från 2007 men han borrar hål istället.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... nteslitsar

Möjlighet till Svanteslitsar är bara en av flera finesser med phontratten.

Det var Svante som väckte i frågan i denna tråd från 2005:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317

där bl.a. Svante, Phon och några till var med och bidrog.

Jag kan i allmänhetens intresse nämna att Yamaha var inne på detta med extra hål i basreflexröret redan 1988, eller när det var när de lanserade sina första högtalare med "active servo technology" Den modell som säljarna for runt med hade ett basreflexrör som var av tjockt gummi, filtklätt på insidan och på mitten var det några små hål runt om.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-13 01:32

Test

The html tags you attempted to use are not allowed .. humma.. 1.2 humma

???

Körde några nattskift förra veckan (fn vad pigg man är på jobbet nuförtiden :? ), genererandes följande.

mk V: med slits!

Bild

Som jag just hade förkastat alltså. Slitsen är designad med enkelhet som ledord. Skivan som utgör toppskivan i slitsen limmas tillsammans med det lilla bakstycket till W-lådans toppskiva. Analogt för den nedre skivan i slitsen, som limmas till bakbaffeln och därefter kan lådan pressas ihop som vanligt. Enligt paa / Roozen har in- och utlopp en 5mm radie - detta enligt den näst bästa (men klart enklaste) studieporten.

Dimensioneringen så. Jag tänkte att det kunde vara smutt att sikta på Sd i trakten mellan DLS 3" (2.7", nota bene) resp 4" port. 3"-porten har Sd 37 cm2, 4" har 85 cm2 - jag satte i detta fall Sd till 50 cm2. Med nuvarande baffel så blir spalten 278mm bred, vilket då ger en spalthöjd om 18mm / 1.8cm. Detta motsvarar en port om 80mm innerdiameter, eller 3.14". Utan hänsyn till ändradier hamnar man då på en längd om 365mm för fb=22 Hz i denna låda.

Att det är ett skit att tuna (nej, inte fisken) en slits vet vi - om designen skall hållas enkel. Fördelen strömningsmekaniskt blir att Reynolds håller sig på 2295 vid moderata 1 m/s i porten. Detta för hydrauliska diametern 2h=36mm i detta fall. Motsvarande rör var alltså 8cm i diameter, vilket renderar Re=5102, dvs ett turbulent flöde enligt gängse teori (som alltså, enligt Isidor, inte riktigt kan tillämpas på snabba flödesändringar som i en BR). Fördelen klar m a o.

Slutligen, ang slitsen, så blir b:h-förhållandet i detta fall lite dryga 15. Om jag fattade Isidor rätt, så rekommenderade han h(minde än)d:4.6, där d borde vara motsvarande rörs innerdiameter. h bör isf hålla sig under 17.4mm i detta fall - snudd på alltså. Slänger man ett getöga på Guru QM10 verkar denna ligga på ca 10 i b:h, så kanske skulle 18mm kunna funka tillfredsställande. Produktionsmöket, bristande tid etc orsakade hur som helst...

...mk VI:

Bild

Tillbaka till en rörlösning, denna gång med dubbla DLS "3"". Dubbla 3" ger en Sd på 75 cm2, motsvarande ett rör på ca 9.8cm inre diameter. Vid fb=22.5 Hz uppnås då rörlängden 520mm, vilket går att klämma in (effektiv längd). Jag kan nog säkra >40mm med lite marginal mellan inre fläns och toppskivan.

För denna lösning antar jag den hydrauliska diametern till ett ensamt rörs diameter=69mm internt, vilket ger Re=4400 vid 1 m/s. En bättring förvisso, men faktiskt hela 92% högre än vad mkV-slitsen gav, samt bara 14% bättre än det imaginära 8cm-röret. Isidors kommentar ang 4st 50mm rör tillsammans är alltså berättigad.

Slutsatsen av ovanstående: :? . Å ena sidan vill jag få en högtalare byggd innan jag trillar av pinn och då är det mk VI som gäller. Å andra sidan blir projektet nu bara påbörjat, så då kanske jag likväl kan dra till Japan och konstruera en superoptimerad tonfiskslits med SOP 2014. Den som lever får se 8) .

//Ekan

Edit: 1) Det är ngn teckenkombination som får inlägget att krasha, typ b:h, med snedstreck eller likn.

2) mk VI:s stagning är inte färdig- det ska dit 2 ytterligare stag.
Senast redigerad av Mr_Ekan 2011-12-13 01:47, redigerad totalt 9 gånger.
11010000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-13 01:34

Mr_Ekan skrev:Test
..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-15 13:52

Jag röstar på slitsvarianten! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-15 14:28

Hmm..

Vad händer om man flyttar ner anslutningsteminalen under staget, och ökar höjd/minskar bredd lite på porten? Då kan du få till en liten baffel på insidan också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-12-15 16:17

Jag röstar på slitsportvarianten med porten neråt! :)
Annars gillar jag rörvarianten neråt.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-15 18:44

DanNorman skrev:Jag röstar på slitsportvarianten med porten neråt! :)

Det där var bästa idéen hittills, medhåll!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-17 00:49

MagnusÖstberg skrev:Hmm..

Vad händer om man flyttar ner anslutningsteminalen under staget, och ökar höjd/minskar bredd lite på porten? Då kan du få till en liten baffel på insidan också.

Att baffla vid inre mynningen ja... Jag gissar att man med detta vill hindra virvelbildning vid inre mynningen då porten suger luft (positivt konslag)? Ska fundera mer på om / hur en dylik skulle kunna få plats samt dimensioneras och tillverkas.

DanNorman skrev:Jag röstar på slitsportvarianten med porten neråt! :)

Varför då, för att kunna öka Sd menar du? Jag skulle nog prioritera en låg spalthöjd för att hålla flödet laminärt så långt det går.

Ang fortsättningen på det här äventyret så bad jag min stackars syster att svänga förbi St Eriksgatan i helgen och plocka upp ytterligare ett par DLS 3". Därmed inte sagt att det blir mk VI; portarna kanske används till ngt annat projekt framöver. Vad jag ska skissa vidare lite på nu är en slitsad prototyplåda, som kanske kan byggas över julhelgen. I den används bl a kork som ett strukturellt element 8O .

//Ekan
11010000

Föregående

Återgå till DIY-forum