Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det heter phontratt![]()
...och vill du veta mer är det phon du skall vända dig till
Adzer skrev:Vad är svantehål?
MagnusÖstberg skrev:Det heter phontratt![]()
...och vill du veta mer är det phon du skall vända dig till
MagnusÖstberg skrev:Bra länkar - tack - letade, men kunde inte hitta dem!
DVD-ai skrev:Satsa på att vända porten så att den inte "ser" elementet, det är mitt tipps
Har du räknat med den fungtion som porten riktad mot golvet ger om högtalaren inte står tämligen väl upphöjd ?
Hur hade du tänkt placera dämpmaterialet i lådan ?
DQ-20 skrev:Mr_Ekan skrev:Systemet genererar nu ~98 dB vid fb istället för tidigare 90 dB, givet 15 m/s i porten
I en en gammal postning angav den legendariska signaturen Isidor att 10 m/s i en 100 mm cirkulär port är en övre gräns för lufthastighet innan kompression tar vid. Då handlar handlar inte om de avlösningsproblem vid in- och utlopp som "trattarna" kan mildra, utan om virvelbildning inne i porten. Ju större portdiameter, desto lättare har virvlarna att komma igång. Alltså, ju större port (cirkulär), desto lägre lufthastighet innan porten blockeras av virvelbildning. Därav intresset för slitsportar där en dimension kan göras liten, vilket minskar virvelbildningen men samtidigt ökar de friktiva förlusterna i porten. Portens närhet till avgränsningsytor i och utanför lådan ökar den effektiva portlängden mer än vad Basta anger. När jag jämfört resultat i Basta! med anvisningarna för basmodulen LTS B1 måste man öka den fysiska portlängden med ca 10% för att simuleringarna skall stämma när porten placeras ca 16 cm från bakväggen i lådan (fritt på utsidan). Med porten placerad mot golv och under lådan torde ytterligare effektiv längd kunna uppnås. Hur mycket måste bestämmas empiriskt. L26ROY verkar för övrigt vara ett svårt element att göra basreflex av (tycks det mig) eftersom man verkar behöva mycket långa portar tillsammans med en liten låda.
/DQ-20
Glebster skrev:Max_Headroom skrev:Jag skulle rekomendera slitsport med "Svante-hål".
2 smala rôr istället för ett stort med samma area är också att föredra.
Även där med sånna där fiffiga hål som Svante väl var först med?
Tror du verkligen att svantehål är nödvändigt vid slitsportförfarande?
Problemet med rör är ju att det i proncip bara finns 3" eller 4" att välja på. Vid en snabb uträkning har två 3" rör ca 11% större tvärsnittsyta än 1st 4".
Mr_Ekan skrev: Skulle du, förresten, kunna utveckla på vilket sätt de friktiva förlusterna i en slits ökar?
celef skrev:återigen är jag förbryllad att ingen tar fram ett ovalt port och rörsystem till basreflexlådor, helt i plast
DQ-20 skrev:
Phontratten är en specifik konstruktion som Phon hittat på. Han använder själv begreppet "Svanteslitsar" i sin tråd "phontratten" från 2007 men han borrar hål istället.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... nteslitsar
Möjlighet till Svanteslitsar är bara en av flera finesser med phontratten.
Det var Svante som väckte i frågan i denna tråd från 2005:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317
där bl.a. Svante, Phon och några till var med och bidrog.
MagnusÖstberg skrev:Hmm..
Vad händer om man flyttar ner anslutningsteminalen under staget, och ökar höjd/minskar bredd lite på porten? Då kan du få till en liten baffel på insidan också.
DanNorman skrev:Jag röstar på slitsportvarianten med porten neråt!
Annars gillar jag rörvarianten neråt.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 18 gäster