Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Vilken temperatur på kylflänsen är acceptabel för att inte förkorta livslängden på utgångstransistorerna? Det gäller ett PA-steg med Mos-fet transistorer som jag vill ha så lite fläktljud ifrån som möjligt.
Egerwood skrev:single_malt skrev:Vilken temperatur på kylflänsen är acceptabel för att inte förkorta livslängden på utgångstransistorerna? Det gäller ett PA-steg med Mos-fet transistorer som jag vill ha så lite fläktljud ifrån som möjligt.
en liten reflektion får du verkligen ut någon kyleffekt från fläkten när du tar bort locket?
behövs inte locket för att luften ska ta sig runt i hela chassiet?
Vinylcalle skrev:Dom hifislutsteg jag sett specifikation när skyddskretsarna slår ifrån brukar det vara runt 90-110 grader. Det var iofs inget svar på tråden men ändå närbesläktat.
MvH Carl
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Dom hifislutsteg jag sett specifikation när skyddskretsarna slår ifrån brukar det vara runt 90-110 grader. Det var iofs inget svar på tråden men ändå närbesläktat.
MvH Carl
Det är den temperaturen som chipet i transistorn max får ha. Därifrån är det temperaturfall till flänsen.
Mvh
Peter
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Dom hifislutsteg jag sett specifikation när skyddskretsarna slår ifrån brukar det vara runt 90-110 grader. Det var iofs inget svar på tråden men ändå närbesläktat.
MvH Carl
Det är den temperaturen som chipet i transistorn max får ha. Därifrån är det temperaturfall till flänsen.
Mvh
Peter
Hmm vet om jag exakt förstår vad du menar, men i just dom fall jag nämner har det varit just kylflänsarnas temperatur som angetts.
MvH Carl
Ragnwald skrev:Vanliga bipolära trissor är specade vid 57 grader C, högre temperatur minskar deras förmåga att avge effekt till högtalarna, dramatiskt.
Fetarna fungerar lite annorlunda och är inte lika känsliga.
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Dom hifislutsteg jag sett specifikation när skyddskretsarna slår ifrån brukar det vara runt 90-110 grader. Det var iofs inget svar på tråden men ändå närbesläktat.
MvH Carl
Mvh
Peter
Hmm vet om jag exakt förstår vad du menar, men i just dom fall jag nämner har det varit just kylflänsarnas temperatur som angetts.
MvH Carl
Då kan du koka vatten på kylflänseninnan skyddskretsarna slår till.
Vilka slutsteg är det som nämner sådana temperaturer?
MvH
Peter
Ragnwald skrev:Vanliga bipolära trissor är specade vid 57 grader C, högre temperatur minskar deras förmåga att avge effekt till högtalarna, dramatiskt.
Fetarna fungerar lite annorlunda och är inte lika känsliga.
peranders skrev:Det viktiga är dock chiptemperaturen som påverkas av hur bra transistorn är monterad på kylflänsen.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 16 gäster