Ev bygge av Ns3 frontar med banddiskanter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Ev bygge av Ns3 frontar med banddiskanter

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-03 17:02

Första inlägget, BAM!

Byggt högtalare sen 10års ålder (5-6par ungefär), har aldrig varit riktigt seriös men visst har jag fått något par att låta riktigt bra.

Just nu sitter jag med ett par skithögtalare som jag upplever omöjliga att njuta av musik med, känner att det är dags att prova på något lite mer seriöst, både estetiskt och elektroniskt.
Jag valde detta forum efter att ha läst en del på nätet, många av er är kunniga och kan säkert komma med värdefulla tips och hjälpa mig att bli en bättre byggare :)

Anar att Aurasound Ns3 är ett bra alternativ att starta med, Hi-vi B3n verkar sämre? Om ni vet bättre budgetalternativ tipsa gärna.

Funderar på 4x Ns3 + 1x 5" banddiskant Fountek NeoCd2.0 i varje högtalare.

Bygget, vad det nu blir, börjar inom 2mån.

Har i princip noll erfarenhet om filter, där behöver jag verkligen hjälp med var jag ska läsa mig smartare, kan till och med tänka mig att plugga in allt om hur man mäter en högtalare för att beräkna filter och köpa mic etc..

Lämpliga program att ladda ner för beräkning av lådor behövs också :)

Tacksam för att hjälp.
Mvh Jimmy

[/url]

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-03 17:23

Du kan alltid kika i byggtråden för NS3-193-8A1 som finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
Kanske hittar du något matnyttigt där?

Det finns en demoversion av Basta! du kan ladda ner från tolvan.com och testa,
det är många här som använder det, samt att programmets skapare Svante
är aktiv här på faktiskt.se.

Sedvanlig uppmaning gällande byggtrådar är: Mycket bilder!!!

Välkommen förresten! :D

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-03 22:40

Halloj och tack :)

Provade Basta! men det blir fel, går inte skriva in värdena ordentligt i programmet står bara "is not a valid floating point".. Funkar ens demot ?

Men det ser bra ut! Blir väl att greja licens och köra det fullt ut om det nu funkar felfritt till win7 ?

Tråden du tipsade om har jag läst lite i förut, blev mycket inspirerad av screens bygge, tänker göra samma vinkel i fronten mellan ns3orna.
Märkte även att någon kan autocad? hyfsat bra :)
Läser till CNC-operatör och har inte hunnit så långt men jag vet hur krångligt det kan vara. Har funderingar på att fräsa fram mina initialer och fästa dem under diskaten mitt på lådorna när de är färdiga.

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-04 00:22

Nä... blir inte klok på Basta..

Är det normalt att programmet fyller i fel värden själv och inte ens fungerar med rätt värden när man bockat av autofyll ?
Enda som funkar är att hämta från databasen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-04 14:48

Kolla att du fyller i rätt storheter g-kg, mm-m, etc.
Sen korrigerar Basta felaktigheter, orimligheter, som inte sällan ligger angivna i databladen.
Kan upplevas en smula jobbigt ibland, men man blir ju uppmärksam på felaktigheterna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-12-04 16:18

Det mest irriterande är det försöker räkna med värden man inte fyllt i färdigt ännu och poppar upp felmeddelande-rutor (såsom "is not a float value").

I övrigt funkar det rätt bra :).

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-12-04 17:58

Om värdena som Basta räknar fram inte stämmer med databladet så har tillverkaren mätt fel eller helt enkelt kokat ihop något som ser snyggt ut i databladet. Om du får "not a floating point value" så kan du ha använt antingen punkt eller komma, där du skulle ha haft komma eller punkt.

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-05 22:36

Tack för hjälpen nu har jag fått det att funka, mycket bra program!, men Le (mh) och Le (loss) för aurasound ns3 hittar jag inte, någon som vet :) ?

Sitter och grubblar på formen på lådan, ska Cad:a fram mina tankar mot helgen. Blir en eller två tråkiga 2D bilder men bättre än inget.

Materialet blir mdf för att det är lättast att arbeta i och få snyggt men visst har det en dålig resonans? Över 100hz har jag för mig.

Färgen.. Eller fanéren. Har dålig erfarenhet av fanér, förutom böket vid montering så verkar den även vara benägen att släppa efter nåt/några år.
Lutar mer mot att måla och slipa (närmare pianolack), blir första gången jag ger mig in på det :)

Har noll erfarenhet om banddiskanter men de verkar helt klart bra, räcker en banddiskant på 3" på 17w/95db för 4st ns3or eller är en 5" med högre verkningsgrad/effekttålighet att föredra?

http://www.madisoundspeakerstore.com/ri ... ar-silver/

http://www.madisoundspeakerstore.com/ri ... nge-black/

Många frågetecken.. och ett till haha.
Hur kopplar man 4st 8/4ohm till 4ohm på bästa sätt?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-06 08:30

Tja det blir många frågor, jag har inte kollat in dina elemnts specar men generellt så skall diskanten ha ett par dB högre känslighet än bas/mellan. Nu hade du tänkt att ha flera bas/mellan så då kommer känsligheten att öka för dessa i förhållande till diskanten. Men detta visste du nog redan.
Hur Mdf fungerar är en småsak i det stora hela, det viktigaste är att välja element som låter bra och bygga en lagom låda samt ett bra filter (som nog är det svåraste). Hur elementen sitter på baffeln har åxå en viss betydelse och det finns olämpliga sätt att montera framförallt diskanter. Är du inne på att använda MDF så kan du göra det utan oro.

Har du varit in och tittat på dr krupps hemsida, en rätt så bra sida (om man inte är ingenjör med intresse för högtalarbyggande). På bibblan kan man nog låna loudspeaker design cookbook (om du inte redan har den förståss).

Om 4st 4ohm kopplas 2 st parallellt i serie med 2 st parallellt så blir det 4ohm. Man kan inte koppla 4st 8ohmare så att det blir 4ohm däremot, då det normalt inte spelar roll om basen totalt har 4 eller 8 ohm så saknar detta iofs betydelse
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-06 09:30

Tackar för tipsen. Tror jag läst krupp tidigare men ska kolla :)

Kom fram till samma som du tidigare men jag tror det blir olika/obalans mellan paren om man kopplar så?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-06 20:27

Hobbysnickaren skrev:Kom fram till samma som du tidigare men jag tror det blir olika/obalans mellan paren om man kopplar så?

Jag tror inte att det i skulle vara en avgörande faktor för högtalrens prestanda. Bäst vore det att bara parallellkoppla förståss, men man måste även vara praktisk om man ska ha 4 element spelandes i samma register. Nu vet jag ju inte hur din baffel layout kommer att se ut men jag har svårt att se hur delningen mot diskanten ska kunna bli riktigt bra. Kanske jag bara har brist på fantasi?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-06 21:32

Är osäker när det gäller delningen, till och med när det gäller känsligheten totalt över elementen men det borde bli 89+ på de fyra 3" som har en känslighet på 80?.

Baffel layouten blir 2st 3" på vardera sida om diskanten varav en sida får 2 vinklar. Diskanten och 2st 3" kommer det vara 0grader säger vi, sen 15g på första 3" och 25g på andra 3".

Har inte hunnit kolla så mycket men det verkar bli..
Ungefärliga mått invändigt, 51b(51>31cm vinkel på en sida), 9h, 60d, lådvolym ca 22l avstämd 55hz, port riktad bakåt.
Sen kanske det blir svarvat stålrör med stöd som stativ :)

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-08 21:56

men jag har svårt att se hur delningen mot diskanten ska kunna bli riktigt bra

Och jag har svårt att se vad du menar med riktigt bra, har du möjligtvist några klyftiga tips :) ?

När det gäller känsligheten är jag förvirrad, 2 paraleller seriekoppplade men det blir samma ohm, bara 3 element mer, blir det +9 (80>89) ?

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-10 22:04

Okok.
Löser det själv

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-17 18:19

Suttit och funderat och börsen blev mer begränsad än jag trodde så funderar på detta istället
Bild

Får bli en fin subwooferplatta till basen från Madisound nästa beställning.

Lånade just hem boken Loudspeaker design cookbook som ska läsas senare, snabbläst den och den verkar riktigt bra.

Men att beställa "rätt" element, jag är ganska säker på att diskantens känsliget räcker till för de 4 hi-vi bs3 som har får en känslighet på 87db? Vet fortfarande inte om känsligheten påverkas genom parparalell och köra de i serie.

Några frågor.
Är det värt att köpa mic då man kanske kan bygga ihop en ganska enkelt själv ? Om inte så vill jag inte kasta ut allt för mycket pengar på en mic och hoppas det finns hyfsat billiga att köpa som ni kan tipsa om.

Vilket program använder ni för mätning ? Hur nödvändigt är det att mäta upp högtalaren före bygget av filtret, om man vill göra det så bra som möjligt?

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-18 13:48

Jättebra respons här :)
Varför kommer ingen med konstruktiv kritik eller åsikter?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2011-12-18 17:23

Kommer det inte se lite mysko ut när frontplattan på diskanten är så pass mycket större än bredandselementen? Av vilket skäl väljer du att använda 3" element?

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-19 00:42

Har tänkt på det och håller med, skälet att använda 3" var för att få ett väldigt klart ljud men... Efter att ha läst en del om avancerat (för mig) högtalarbygge så känns det inte som någon bra idé längre, först och främst för att jag är ganska säker att det inte kommer bli riktigt bra pga min okunskap om filter och för att elementet kanske inte uppfyller mina förväntningar. Jag insåg helt enkelt inte hur svårt det var att göra allt själv, nära perfekt.

Så.. funderar seriöst på att bygga något som borde låta mer än bra, som Skruttens visation130/seasdiskant, tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=180 .

Om inte någon har ett tips på ett par bättre frontar/2vägs som inte kostar mer än 4-5tusen att bygga, det jag är ute efter är klart och varmt ljud med ett bra djup/detaljrikedom, det behöver inte vara så lättdrivet/låta högt :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 00:50

Det där är riktigt trevliga högtalare!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Hobbysnickaren

Inläggav Hobbysnickaren » 2011-12-19 22:49

Ja de verkar ju riktigt lovande :)

Vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig men kanske de går att jämnföra med dm686/685 B&W ?

Återgå till DIY-forum