Eldare skrev:Hur skulle du karaktärisera ljudet i dina konstruktioner? Och om man skulle jämföra med t.ex mupps borde väl ändå ett par JX92s smälla lite högre.
Muppselementen tycker jag låter lite tunnare och ljusare utan att egentligen ha mer diskant, snarare tvärtom.
Men jag har inte jobbat något med baffelstegs eller eq-filter till muppselementen.
Till JX92s tycker jag absolut det behövs filtreras, jag hade ju gjort följande i mitt bygge i tävlingen:
"Jag parallellkopplade baffelstegsfiltrets spole och motstånd och provade även med en liten kondensator som hjälp till att höja de högsta frekvenserna som inte bredbandselementet har så lätt med. Resutatet blev tre komponenter, där alla sitter tillsammans parallellt och sedan kopplade mellan terminalens plus-anslutning och elementets plus-anslutning.
Det blev alltså en 1 mH spole, ett 5.6 ohms motstånd och en 2.2 uF kondensator "
Jag har alltså inte ändrat någonting på dom sedan tävlingen förutom att jag alltså har fyra stycken, och dom fyller helt mina krav på surroundhögtalare, så jag har inte blivit sugen på att mecka något mer med dom.
Bosse Bengtsson har ju använt samma element i sina minsta lådor, men tillsammans med en banddiskant. Han kör med basreflex. Jag tycker att även dom låter lite som mina, med en lite krympt ljudbild. Hans större lådor med 6.5" basar ger en mycket större ljudbild.