Jordan JX92s.. Vad gör jag med dem? (God Jul, förresten!!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Jordan JX92s.. Vad gör jag med dem? (God Jul, förresten!!)

Inläggav Eldare » 2011-12-24 13:10

Hej alla julfirare!
Har kommit över ett par Jordan JX92s bredbandare. Går det göra något rimligt välljudande med dem?
Paa:s slutna lådor med ett par basmoduler känns spännande, dels då de hävdade sig bra i högtalarumaningen och dels då själva bygget blir rätt okomplicerat.
I övrigt känner jag bara till Hifikits/Jordans VTL men lådan verkar sur att bygga... Har någon hört dem?

Och basen.. Ett par moduler kan skakas fram till ett par Paa-byggen, men spelar de såpass med bas att det är synd att inte göra lådan större och köra basreflex?
Alltså, alla tips på hur jag kan få dessa element att sjunga emottages med tacksamhet.

God Jul!
"Two things are infinite: the universe and human stupidity...and I´m not sure about the universe."
-Albert Einstein

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-24 13:18

Jag tycker inte att de riktigt når ända fram till ljudnirvana som fronthögtalare i den konstruktionen jag gjorde. Däremot använder jag fyra sådana till surroundhögtalare, och jag är väldigt nöjd med dem till detta bruk.
Till frontare skulle jag nog vilja komplettera dem med diskanter, för att få jämnare spridning i övre registret.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-24 13:24

paa skrev:Jag tycker inte att de riktigt når ända fram till ljudnirvana som fronthögtalare i den konstruktionen jag gjorde. Däremot använder jag fyra sådana till surroundhögtalare, och jag är väldigt nöjd med dem till detta bruk.

Jag vet inte om jag har krav på ljudnirvana i denna konstruktion.. Elementen råkade falla min väg gratis och byggmaterial har jag på jobbet..så utlägget stannar vid dämpmaterial och det använda fåtalet filterkomponenter.

Hur skulle du karaktärisera ljudet i dina konstruktioner? Och om man skulle jämföra med t.ex mupps borde väl ändå ett par JX92s smälla lite högre..
Var tycker du att de brister, och kanske viktigare.. Du som kan elementet: Vad hade du gjort med dem idag? Om något, vill säga.. Du kanske tycker att det finns intressantare element att jobba med.

Hur högt i frekvens tycker du att de klarar sig tillfredsställande?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity...and I´m not sure about the universe."
-Albert Einstein

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-12-24 16:51

Jag har ML TQWT med JX92s.
Imho låter det helt ok och det finns inget större behov för en extra basmodul.
Men det är lätt att bli hemmablind så man kanske borde fråga någon annan som hört dem?

Jag leker med tanken att prova lite nya experiment med Trikes enligt Rex Baldocks artiklar. Det är jättemysiga element och du kan helt klar göra väljudande högtalare av dem. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-24 18:35

Eldare skrev:Hur skulle du karaktärisera ljudet i dina konstruktioner? Och om man skulle jämföra med t.ex mupps borde väl ändå ett par JX92s smälla lite högre.

Muppselementen tycker jag låter lite tunnare och ljusare utan att egentligen ha mer diskant, snarare tvärtom.
Men jag har inte jobbat något med baffelstegs eller eq-filter till muppselementen.
Till JX92s tycker jag absolut det behövs filtreras, jag hade ju gjort följande i mitt bygge i tävlingen:

"Jag parallellkopplade baffelstegsfiltrets spole och motstånd och provade även med en liten kondensator som hjälp till att höja de högsta frekvenserna som inte bredbandselementet har så lätt med. Resutatet blev tre komponenter, där alla sitter tillsammans parallellt och sedan kopplade mellan terminalens plus-anslutning och elementets plus-anslutning.
Det blev alltså en 1 mH spole, ett 5.6 ohms motstånd och en 2.2 uF kondensator "

Jag har alltså inte ändrat någonting på dom sedan tävlingen förutom att jag alltså har fyra stycken, och dom fyller helt mina krav på surroundhögtalare, så jag har inte blivit sugen på att mecka något mer med dom.

Bosse Bengtsson har ju använt samma element i sina minsta lådor, men tillsammans med en banddiskant. Han kör med basreflex. Jag tycker att även dom låter lite som mina, med en lite krympt ljudbild. Hans större lådor med 6.5" basar ger en mycket större ljudbild.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-24 19:13

Jag har lyssnat en del på Bosses M1i, och tycker de är rätt bra. Kanske lite bättre i diskanten än i resten och lite väl enkla att få på knä i basen men om du överhuvudtaget gör jämförelsen mellan dina byggen och M1i lär jag nog sitta rätt nöjd efter förutsättningarna. Det är ju bra stativare i 20k-klassen.. Menar du att dina lådor, över 80hz, kan konkurrera med köpehögtalare för i alla fall hälften av de pengarna? Svårt att vara så generell kanske..
Hur skulle du beskriva ljudet? Tunna eller neutrala, detaljerade eller målar de med bred pensel, dynamik eller filtsocka.. Alla möjliga intryck är intressanta. Sågen ska få snurra under mellandagarna..
-Albert Einstein

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-24 19:15

markusA skrev:Jag har ML TQWT med JX92s.
Men det är lätt att bli hemmablind så man kanske borde fråga någon annan som hört dem?

Jag leker med tanken att prova lite nya experiment med Trikes enligt Rex Baldocks artiklar. Det är jättemysiga element och du kan helt klar göra väljudande högtalare av dem. :)

ML TQWT...? Vad är det? Kan du beskriva konstruktionen närmare?
-Albert Einstein

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-24 19:53

Eldare skrev:Jag har lyssnat en del på Bosses M1i, och tycker de är rätt bra. Kanske lite bättre i diskanten än i resten och lite väl enkla att få på knä i basen men om du överhuvudtaget gör jämförelsen mellan dina byggen och M1i lär jag nog sitta rätt nöjd efter förutsättningarna. Det är ju bra stativare i 20k-klassen.. Menar du att dina lådor, över 80hz, kan konkurrera med köpehögtalare för i alla fall hälften av de pengarna? Svårt att vara så generell kanske.
Det var ju som jag skrev i första inlägget att jag skulle valt att lägga till diskanter om jag skulle göra frontare av dom, och utan det så kan dom inte jämföras. I övrig var det ju inte alla företrädena jag jämförde, utan några av bristerna som jag menar är liknande.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-12-25 10:38

Eldare skrev:
markusA skrev:Jag har ML TQWT med JX92s.

ML TQWT...? Vad är det? Kan du beskriva konstruktionen närmare?

ML TQWT står för Mass Loaded Tapered Quarter Wave Tube, eller fritt översatt: en portad kvartsvågspipa.
Den arbetar efter samma principer som en orgelpipa och man stämmer av lådan efter vilka frekvenser man vill förstärka.

Användarvisningsbild
The_Groupie

Denna kanske?

Inläggav The_Groupie » 2011-12-27 14:37

Jag hade nog testat denna konstuktionen,

http://diyaudioprojects.com/Speakers/Jordan-JX92S-Bass-Reflex/

Verkar vara det som man kan få ut ur Jordan elementet och många är positiva till den!

mvh
Anders

Återgå till DIY-forum