Hur mycket/var ska dämpmaterialet placeras i XXLS12 portad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rapid

Hur mycket/var ska dämpmaterialet placeras i XXLS12 portad?

Inläggav Rapid » 2011-12-23 15:29

Hej!
Jag bygger 2st basreflexlådor på vardera 120 liter avstämda till ca 20Hz med ett 4" avloppsrör ca 41cm långt. Rörets ändar är rejält rundade för att minska blåsljud. Elementet är Peerless XXLS12, 830847 med Nomex kon och dual-voice coil. Jag har flyttat till hus nu så jag tycker jag behöver lite mer output än de slutna jag byggde innan http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28049 :P .

Bild

Jag behöver hjälp med hur mycket och var man ska placera dämpmaterialet i lådan. Jag har 2.5 paket Biltemas vita polyestervadd (a.k.a täckjacksfoder?) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Dampmaterial-till-hogtalare-5-st-31604/ hemma och 5cm rockwool skivor finns det gott om.

Ungefär så här är de byggda (innermått),
Bild
Jag gissar att jag kommer få en stående våg vid 160Hz pga lådans dimensioner, om jag inte dämpar tillräckligt? Och för dämpningen är väl rockwool bättre än polyestervadd (som däremot är bra för isotermisering)?

Hur mycket ska jag ta av varje och var ska det placeras?

Mvh Mattias

Edit1: Har fyllt på med information, bl.a. simuleringsresultat
Senast redigerad av Rapid 2012-01-16 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-23 18:35

Ledsen att jag inte kan komma med något konstruktivt utöver att det ser ut som ett intressant projekt. Vräkiga basmoduler är kul :lol:

Men om du tänkte dela basmodulerna på konventionellt sätt (80 Hz), spelar det då det nämnda problemet vid 160 Hz så stor roll?

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-23 19:21

Chopha skrev:Ledsen att jag inte kan komma med något konstruktivt utöver att det ser ut som ett intressant projekt. Vräkiga basmoduler är kul :lol:

Men om du tänkte dela basmodulerna på konventionellt sätt (80 Hz), spelar det då det nämnda problemet vid 160 Hz så stor roll?

/Christopher

Jo, om det används ett flackt filter vid den aktiva filtreringen. Jag tror inte hemmabioreceivers delar tillräckligt brant, ens, om delningen ska vara 80hz och ståendevågen vid 160 hz undvikas.

Jag kan bara gratulera att Rapid ( för hemfriden ) ens får bygga så stora subbasar. Den volym han bygger i är betydligt optimalare än xtz: s 70 liter med samma element. Således finns det möjlighet för äkta djupbas ned till 16 hz i dessa.

Det vore intressant om dessa subbasar spelar lika artikulerat som dina förra, slutna lådor.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-12-23 23:28

Richard skrev:
Chopha skrev:Ledsen att jag inte kan komma med något konstruktivt utöver att det ser ut som ett intressant projekt. Vräkiga basmoduler är kul :lol:

/Christopher

Jo, om det används ett flackt filter vid den aktiva filtreringen. Jag tror inte hemmabioreceivers delar tillräckligt brant, ens, om delningen ska vara 80hz och ståendevågen vid 160 hz undvikas.

Jag kan bara gratulera att Rapid ( för hemfriden ) ens får bygga så stora subbasar. Den volym han bygger i är betydligt optimalare än xtz: s 70 liter med samma element. Således finns det möjlighet för äkta djupbas ned till 16 hz i dessa.

Det vore intressant om dessa subbasar spelar lika artikulerat som dina förra, slutna lådor.

Det är inte samma xxls som i Xtz-basen. Den som sitter i xtz är en aluminiumkon.
Mvh

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-24 01:03

UnholyRishna skrev:
Richard skrev:

/Christopher

Det är inte samma xxls som i Xtz-basen. Den som sitter i xtz är en aluminiumkon.
Mvh

xxls basen har bara aluminium kon.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-24 12:10

boom skrev:
UnholyRishna skrev:
Richard skrev:

/Christopher

Mvh

Precis, det är samma bas.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-24 12:14

För att bli on topic, ja, använd mycket rockwool ( packa inte ) undvik 20 cm vid basrörets ingång på insidan. Tuna rörets längd till 17 hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-24 13:23

Dämpa inte för nära membranet heller börja bakom magneten i övre delen av lådan, och lägg inget innanför portöppningen i nedre delen av lådan.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-24 13:26

Dessa element har trådskaparen: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3527

Ingen aluminiumkon alltså..

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-12-24 13:46

Richard skrev:
boom skrev:
UnholyRishna skrev:
Richard skrev:

/Christopher

Mvh

Precis, det är samma bas.

Värst vad säkra ni är i era uttalanden. Dessvärre har ni båda fel. Xxls har sålts med både pappkon, aluminium och polypropylenkon. Och dessa olika varianter har olika parametrar. I det aktuella fallet är det pappkonen det rör sig om. Är själv lite intresserad av ämnet då jag går i samma byggtankar.
Mvh

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-12-24 14:33

Japp, det stämmer bra att det inte är aluminiumkon på min xxls.

Ok, jag har läst era förslag och tittat lite på vad Naqref använde i Orthobass, dvs en klump dämpning, så jag har ritat in det i alternativ 1 nedan, och lagt till lite extra i botten, om det är vettigt?

Sen har jag ett svagt minne av att någonstans ha läst att man kan ha dämpmaterialet längs med 3st sidor i lådan, och det har jag försökt rita i alternativ 2. Samtidigt så undviker jag dämpmaterialet kring porten och nära elementet, så det är bara högra sidan som blir helt täckt, se bilden.

Bild

Behöver man dämpa hela ena sidan som jag gjorde i alternativ 2? Vad tror ni blir bäst?

Richard - Basreflexröret har redan den längden som jag visat, så det går inte att tuna ner. Men det kanske blir så automatiskt pga dämpmaterialet som ökar lådans volym.

/Mattias

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-24 14:51

Lägg runtomkring hela porten, i övrigt - lyssna på paa!

Och det skall vara fri luftväg från element till port, inget ivägen
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-12-24 15:06

Paa, Magnus - Ok, menar ni så här eller har jag förstått fel? Det är full bredd (43cm) på rockwoolsplattorna. Det är ingen rockwool på sidoväggarna (bortsett från det som kommer av den inritade dämpningen i Fig.).

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-24 15:13

Prova efter ena sidan med, blir det bra så är det bra. Annars är det lätt att experimentera.

Isotermiskt material kan du ha fram till ca 8cm makom magneten, det blir nog lagom, men se som sagt till att det finns fri luftväg ner mot porten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-25 11:59

fungerar inte det aktuella elementet nästan perfekt i en stor sluten låda, en sådan är ju så mycket mindre kritisk i dämpet?

var kommer nämnda 160hz resonansfrekvens ifrån?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-12-26 15:25

celef - Från elementet till väggen får det väl plats en fjärde dels våglängd för en stående våg, så
d=lambda/4=0.53m => lambda=2.12
Och v=f*lamda => f=340/2.12=160.4Hz

jo, det är säkert enklare att bygga en sluten låda, men max ljudtrycket är betydligt lägre (iallafall över portens resonansfrekvens, 20Hz).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-26 18:27

jag vet inte så noga men det verkar vara vanligt att man räknar på halva ljudvåglängder, det betyder i ditt fall att resonanserna då egentligen hamnar en oktav upp

jag vet inte så noga men simulering på stor sluten låda ser ut att ge ett fint resultat ihop med rumsgainet, basreflexladdade lådan ser inte alls lika matchad ut, men olika rum kräver kanske lite olika tillpassningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2011-12-27 16:39

Celef - Ok, det sker nog vid både och. Läs stycket "Optimaldämpning...", http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2007.JPG

Återgå till DIY-forum