6,5" basmoduler med Seas CA18RNX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-24 11:38

Ragnwald skrev:Psykoakustiskt korrekt (upplevd rak frekvensgång) ska ju kurvan visa sig vara aningens tiltad, vid mikmätning i lyssningsrummet.

Intressant. Var kommer denna infon ifrån? House curve-diskussionen eller? Verkar som att det råder delade meningar om dess vara eller icke vara. Hade varit trevligt om nån kunde reda ut huruvida man vill ha en house curve eller inte, om ursprungstrohet är vad man strävar efter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-24 15:04

niklas skrev:
Ragnwald skrev:Psykoakustiskt korrekt (upplevd rak frekvensgång) ska ju kurvan visa sig vara aningens tiltad, vid mikmätning i lyssningsrummet.

Intressant. Var kommer denna infon ifrån? House curve-diskussionen eller? Verkar som att det råder delade meningar om dess vara eller icke vara. Hade varit trevligt om nån kunde reda ut huruvida man vill ha en house curve eller inte, om ursprungstrohet är vad man strävar efter.

hur menar du att bassystem ska dimensioneras med hänsyn till frekvensgången?

jag kan tänka mig att man kan få olika responser på samma system beroende på hur man analyserar
Bikinitider

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-24 15:09

celef skrev:
niklas skrev:

hur menar du att bassystem ska dimensioneras med hänsyn till frekvensgången?

jag kan tänka mig att man kan få olika responser på samma system beroende på hur man analyserar

Jag menar ingenting. :D Jag frågade om man ska ha med "house curve" i sin dimensionering av basmoduler, om ursprungstrohet är vad man strävar efter.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-28 21:43

Jag tycker jag kan få till en fin kurva om jag låter basta simulera med lite serieresistans :)

Skulle det vara en konstig lösning att lägga till exempelvis 2 ohms effektmotstånd i serie med högtalaren för att manipulera kurvan lite så som man vill ha den?
Jag tycker den blir bullig och fin då :)

Skulle detta påverka högtalarens prestanda negativt på något sätt? Förstärkaren "kontrollerar" ju elementet sämre med en resistans tänker jag :)
Det borde bli som en förstärkare med låg dämpfaktor.

Man gör dock såhär med diskanter, men det är kanske annorlunda...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-28 21:44

Ragnwald skrev:
ollebolle skrev:Men det fina med dessa optimeringar jag har som jämförelse är ju att de är tänkta att upplevas som psykoakustiskt "raka" eller hur man säger.

Hur mycket just ditt rum bidrar och placeringen av subbarna, får du ju då lov att ta reda på.
Psykoakustiskt korrekt (upplevd rak frekvensgång) ska ju kurvan visa sig vara aningens tiltad, vid mikmätning i lyssningsrummet.

Jag har inte undersökt mitt rum faktiskt för jag har ingen mätmikrofon, men en sådan kommer man väl inte klara sig utan hur länge som helst känner jag :)
Jag tänker mig en dimensionering för ett typiskt rum då det kan hända att jag flyttar eller så.

Kraniet skrev:lägg gärna till ett 4e ordningens LP-filter vid 80Hz(eller den frekvens du tänkt dela vid). De låga frekvenserna får då lite annat förhållande till de höga. Det är ju totalkurvan efter alla filter som är intressant tänker jag mig och simulerar oftast lådan med detta i åtanke.

Att simulera med filter är nog smart det!
Testade med 4:e ordningens lågpassfilter nu och kurvorna förhåller sig ju fortfarande lika i förhållande till varandra vilket var väntat.

Dock kan man ju manipulera kurvorna genom att justera Q för filtret. Testade med 0,7071 som tycks vara ett standardvärde.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-28 21:50

ollebolle skrev:Dock kan man ju manipulera kurvorna genom att justera Q för filtret. Testade med 0,7071 som tycks vara ett standardvärde.

Ja, riktigt fräsiga filter som t.ex. Inos kan man dessutom justera Q-värdet på. Men vad är det för standard Q-värde (enligt THX-standarden) som de inbyggda filtrena i hemmabioreceivers kör med?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-28 22:10

niklas skrev:Hade varit trevligt om nån kunde reda ut huruvida man vill ha en house curve eller inte, om ursprungstrohet är vad man strävar efter.

Det beror ju på hur inspelningarna är gjorda. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-28 22:13

Vad säger ni grabbar om att manipulera tonkurvan lite med ett litet seriemotstånd?
Är det lite okonventionellt? Eller rent utav obra? :)

Jo även jag undrar vad det är för Q på filtret i en typisk hemmabioapparat :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-28 22:19

För området där elementet är fjädringskontrollerat så tenderar det att vara mindre bra att använda seriemotstånd. Men inga sanningar är ju absoluta i en värld av kompromisser ;) Testa?!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-28 22:56

Tack för inlägget! :)
Hehe, man vill ju kompromissa så lite som möjligt :)

Det kanske är dumt med seriemotstånd :o Det blir säkert en ok kurva ändå!
Rummet är ju inte optimalt ändå... Och kanske fixar jag ett bra filter med ställbart Q :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-28 23:18

Naqref skrev:
niklas skrev:Hade varit trevligt om nån kunde reda ut huruvida man vill ha en house curve eller inte, om ursprungstrohet är vad man strävar efter.

Det beror ju på hur inspelningarna är gjorda. ;)

Doh! :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-31 21:26

Känner mig typ klar nu :)

Jag bygger en låda med 30L innervolym. Elementet och porten upptar nog kanske 3L.
Då blir den fysiska innervolymen 27L ungefär.

Sedan isotermiserar jag lådan till 50% vilket jag lite tumregelsmässigt bestämt mig för då det inte tycks vara helt enkla beräkningar för en amatör.

27L, 30Hz avstämning och 50% iso ger en liten lagom puckel, eller "terasspunkt" vid 35Hz.

Vid lite talspoleuppvärmning, alltså lite ökad resistans försvinner den svaga puckeln och kurvan blir fin tycker jag :)

Vid Rg=0,5 Ohm ser det fint ut :) Jag vet inte hur mycket talspolens resistans ökar vid lyssnande, men 0,5 Ohm känns rimligt :?: :idea: :)
0,1 av dessa är nog förstärkaren + kabeln...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-06-01 10:30

Har läst på lite om dämpning av lådan och funnit följande:

För en basmodul tänkt att användas vid låga frekvenser typ <80Hz så är det inte dämpning man är ute efter, utan isotermisering!

Det är alltså en temperaturstabilisering av luften i lådan man vill uppnå, inte dämpning.
Denna temperaturstabilisering minskar den olinjära luftfjäderns negativa bidrag till slutresultatet :)

Täckjacksfoder skall tydligen isotermisera mycket och dämpa lite.
Ska se var man kan får tag på det billigt...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-06-04 12:41

Sitter och funderar över hur man fixar sig billiga och bra basreflexrör.

Avloppsrör i plast finns i 50 och 75mm diametrar. Om man gissar att rörets vägg är 2mm tjockt blir det 46mm och 71mm.
71mm innerdiameter ger mig en portlängd på 345mm, vilket nog är i längsta laget då rörets ände i lådan bör ha ett visst avstånd till lådans vägg.
46mm innerdiameter ger portlängden 131mm vilket är kort. Men man kanske vill ha en något större port än så :o

Jag får cykla förbi någon vvs-butik och kolla om de har något mellanting mellan 50 och 75.

Tanken är att limma fast röret i baffeln och sedan fräsa en radie för luftflödets skull. Har ett frässtål med radie 9,5mm som jag hoppas duger.
På rörets andra ände i lådan limmar jag dit en bit baffel med fräst radie så det blir lika.

Undrar om det finns andra ställen än vvs-butiker om man letar efter plaströr runt 60-65mm?

Jag har faktiskt ett papprör på 60mm, men det är lite sladdrigt tycker jag. Plast är nog bättre...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-04 13:01

Du kan göra två portar med 50 mm rör, de blir lite kortare än en port med 75 mm, och de tål antagligen lite högre lufthastighet också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-06-04 13:54

Två portar kanske inte är så dumt :)

Stora röret (75mm) med 71mm uppskattad innerdiameter ger 39,6 cm2 portarea.
Lilla röret (50mm) med 46mm uppskattad innerdiameter ger 16,6 cm2 portarea.

Sammanlagd portarea för två små rör ger 33,2 cm2, alltså något mindre än den stora porten.

Sedan räknade jag ut att arean av de två småportarna tillsammans motsvarar en enkel port med 65mm diameter.

Basta säger då med min avstämning och lådstorlek med 65mm portarea inmatat: Actual port length: 284,7mm

28,5 cm går ju in i en normal låda :)

Frågan är om jag räknat rätt? Jag räknade ju alltså de båda småportarna som en port med samma area som de båda små sammanlagt har.

Användarvisningsbild
benghan

Inläggav benghan » 2011-06-04 16:36

Det står lite mer om två portar i samma låda i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=337347&highlight=#337347

Hoppas det reder ut dina frågetecken.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-06-04 18:18

Tack! :)

Tumregeln tycks vara att proportionalitet gäller, alltså att dubblerar man portarean genom att addera ett rör till måste man även dubblera portlängden.
Dock tycks det bara vara en halvsanning om man läser vad Svante skriver. Portlängden blir tydligen lite mer än dubbel.

Då försvinner ju nästan vitsen med arrangemanget :o

Kanske får mitt papprör duga. Fast tunt är det. Kanske man kan styva upp det lite genom att pensla det med lite polyester...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-04 22:53

Du kan klicka i antal portar i Basta.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-17 13:39

Kom igen nu, vad händer? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-17 14:02

ollebolle skrev:Sitter och funderar över hur man fixar sig billiga och bra basreflexrör.

Avloppsrör i plast finns i 50 och 75mm diametrar. Om man gissar att rörets vägg är 2mm tjockt blir det 46mm och 71mm.

Ett 3"-rör är vanligen 69 eller 68mm invändigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-17 14:48

De 75 mm avloppsrör jag haft har varit 68 mm invändigt och 50 mm rören har varit 44 mm invändigt.
Jag har även hittat ett 63 mm PVC rör som var 57 mm invändigt, jag tror det kallades tryckvattenrör.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-12-30 00:07

MagnusÖstberg skrev:Kom igen nu, vad händer? :D

Just nu funderar jag på om jag ska bygga dessa basmoduler, eller om jag ska följa Niklas tips och använda basarna för att bygga ett par stativhögtalare: Mimir
Far behöver nämligen stativare...

Måste sova på saken... Kan ju bygga eps-2 till honom... :)

Föregående

Återgå till DIY-forum