Nu! nästan 2år efter att jag fått dom färdiga har jag skaffat en mikrofon och ljudkort för att mäta upp dom.
Men kan bara konstatera att det inte är lätt att optimera delningsfilter speciellt inte när elementen har mycket konstigt för sig.
Här är resultaten:
Närfältsmätning (50mm) utan fiter.
Ser ju inte helt hopplöst ut...
På 500mm avstånd mitt mellan elementen utan filter.
Men här hade mellanregistret har en väldigt besvärlig frekvensgång.
Efter mycket testande fram och tillbaka, så har evolutionen tagit fram ett sånt här filter:
Det är kanske inte helt optimalt för jag har bara byggt det av komponenter jag hade liggande tex 0,82mH spolen till basen så kunde vara lite större, jag hade en 0,95mH spole men den var lindad med så tunn tråd så ja tyckte att resistansen var onödigt hög.
I det gammla filtret så hade jag i misstag satt ett 4,7Ohms motstånd parallellt med diskanten istället för 6,8Ohm.
Så här blev det med nya filtren, elementen enskillt uppmätta på 500mm avstånd.
Nu när man satt så här mycket energi på att modifiera filtren så måste ju frekvensgången vara perfekt!?
Grön: gamla filtret
Röd: nya fitret.
Det var ju inte så tokigt från början! men jag har ju fått dämpat höjningen mellan 1000-2000Hz.
Skulle kunna prova med gamla filtret och lägga till LRC kretsen som jag laggt till i nya filtret och se hur det skulle bli.
Impedansmätning har jag inte gett mig in på ännu.