Tack för de glada tillropen. Det betyder en hel del att få lite påhejning. Det är inte självklart att någon är intresserad av det jag skriver så när tråden befruktas med frågor, kommentarer och inlägg blir det så mycket roligare.
Det ska bli spännande att försöka få till basen till den här toppen. Jag vill gärna få till någon form av MLTL-konstruktion då jag tror att den rätt konstruerad ger bättre kontroll över de lägsta bastonerna då man nyttjar lådans stående vågor att komplettera basreflexprincipen istället för att dämpa bort dem (förenklat uttryck).
Lycka till med familjelivet, kommer fortsätta följa tråden
- Tack, familjen är på benen igen så det har vänt och går åt rätt håll
Jag har gjort en liten simulering i Edge för att jämföra med. Jag tycker man borde märka av baffelsteget tydligare i mätningarna än vad som sker.

[beige]. . . . . [/beige]
Behöver läsa på lite nu känner jag så det kan kanske dröja lite innan det kommer nya kurvor.
Tanken med lådorna var att palla upp högtalaren för att komma upp från golvet en bit och minska tidiga golvreflexer. Kanske borde jag ställa högtalaren mer fritt på ett smalare stativ av något slag men när jag gör det ska jag se till att vara utomhus också för att kunna utesluta rummets påverkan ordentligt.
Simuleringen i Edge speglar bara hur mätningen gick till för att kunna jämföra resultaten så bra som möjligt. Den större baffeln i sig är inget jag eftersträvar. Tanken är att toppen ska stå på en liggande låda vilket i sig blir lite klurigt att få till med baffelstegskompensation mm, kan jag tänka.
Det är möjligt att lådorna spelar med och släcker ut men de känns ganska dämpade. De är klädda med tyg och fyllda med leksaker.
/mvhff
Ordet amatör har samma rötter som amore. En amatör älskar det hon gör.