Tre aktiverade syderopéer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-25 21:07

- Jag har tidigare mätt på en obelastad nätdel. Prövade som du sa radelius, att mäta över en liten last. satte dit ett motstånd på 1,3 k Ohm men tyvärr var resultatet oförändrat.

aisopos, jag lovar att ja ska ta fram lödkolven och peta dit ett par avkopplingskondingar men inte i kväll 8)
Ordet amatör har samma rötter som amore. En amatör älskar det hon gör.

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-25 23:20

Nu har jag lyckats få mikrofonen att fånga något annat än min stämmas spruckna toner. Ett första försök att mäta upp diskanthornet i mitt ganska lilla rum om 2,4 * 4 m.

Driver är placerad i mitten av rummet, 1 m ovan golv.

Mikrofonen på 1 m avstånd:
Bild

edit:
Tittar man på vad databladet säger så tycker jag ovanstående mätning är ganska lik den kurva som databladet anger. Dock verkar det inte hända lika mycket i min mätning under 1 k Hz som databladet anger. Edit 2: Misstänker att kurvan nedan är mätt på storebrodern till STH100, d.v.s LTH102: http://www.faitalpro.com/img/products/s ... asheet.pdf

Bild

Mikrofonen flush med mynningen av hornet:
Bild

Bild

Jag är helt ny på detta och kan ha gjort alla fel i boken men någonting verkar jag lyckats fånga. Fenomenalt kul! :D

/mvhff

edit

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-27 21:28

Mätning av diskant off axis

Jag har gjort ett försök till att mäta frekvenssvaret off axis.

Bild

Gult = on axis
Rött = 15 deg. off axis
Blått = 30 deg. off axis
Grönt = 45 deg. off axis

Ta mätningen med en nypa salt för det är mitt första försök och jag är inte helt 100 på att jag fått allt rätt även om det känns OK.

edit:
Kurvorna ovan ser lite för bra ut för att stämma tror jag. Det kan vara mycket som spökar. Jag har mätt i ett ett rum om 4 * 2,4 m. Mätvinklarna stämmer bra men db-skalan är allt annat än kalibrerad. Databladet säger att vid 45 grader sjunker SPL med ca 10 db mellan 2 kHz och 10 kHz. Min mätning är något snällare men visar liknande resultat tycker jag. Detta är som sagt första försöket och jag ska ta mig utomhus och göra noggrannare mätningar när jag får möjlighet.

Fick en stund i verkstaden i kväll och slängde ihop en enkel sluten testlåda till 10-tummaren på ca 15 liter. Så har jag någonting att stoppa den i vid mätningarna.

Bild

/mvhff

Användarvisningsbild
Forsman

Sluten testlåda för mellanregistret

Inläggav Forsman » 2011-12-28 18:54

Sluten testlåda för mellanregistret.

Då var en enkel och lite slarvigt ihopslängd testlåda för 10-tumaren klar. [:)]

Bild

/mvhff

Användarvisningsbild
Forsman

Mätning av mellanregistret

Inläggav Forsman » 2011-12-29 21:37

Mätning av mellanregistret

Här är ett första försök till mätning av mellanregistret. Mätningen är gjord i samma lilla rum som tidigare på en pedistal om ca en meter från golvet med micken placerad i nivå med baffeln.

Bild

En meter avstånd mellan mick och element:
Bild

Kurvan är lite gropig och jag är inte helt säker på hur jag ska tolka det. I den här slutna lådan verkar den spela ganska rakt ner till strax under 200 Hz. Det borde innebära att jag kan dela vid 300 Hz utan problem.

Bild

Edit: Som referens så ser det ut så här i databladet:

Bild

/mvhff

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-29 22:33

Mycket trevligt projekt. Gillar system som bygger på hög verkningsgrad.
Faital verkar hålla mycket hög kvalite på sina grejor. Neodymbasarna inte minst. Diskanthornet du mätt upp ser ju kalasbra ut.

Men du har gått på Beyma och dom distar nog lite mer och har sämre frekvensgång än Faital men det är bara en gissning.

Vad gäller 15" basen och dess inpassning i horn tror jag att det är mycket svårt att bygga horn med en bas med egenresonans ner mot 30-35 hz. 50-60 hz kan funka bättre.

TL har jag försökt med men det slutade med att jag rev ut allt dämp. Basen blev stum och död. Men i TL tror jag att låg fs är guld värt och dämpet måste vara av exakt rätt sort.

Och oavsett om man bygger en line som utvidgar sig (horn, tqwt) eller smalnar av (TL) så tror jag att det finns mycket att vinna på var man placerar basarna längs linen, på 1/3 eller på mitten.

:)
Let forever be

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2011-12-30 01:30

Kul att du tar dig tid att dokumentera och visa mätningar från ett sånt här projekt. Är själv på gång med ett "halv-PA"-system enligt ungefär samma principer (men med lite mindre dimensioner på toppsystemet).

Lycka till med familjelivet, kommer fortsätta följa tråden.

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-30 17:41

Tack för de glada tillropen. Det betyder en hel del att få lite påhejning. Det är inte självklart att någon är intresserad av det jag skriver så när tråden befruktas med frågor, kommentarer och inlägg blir det så mycket roligare.

Det ska bli spännande att försöka få till basen till den här toppen. Jag vill gärna få till någon form av MLTL-konstruktion då jag tror att den rätt konstruerad ger bättre kontroll över de lägsta bastonerna då man nyttjar lådans stående vågor att komplettera basreflexprincipen istället för att dämpa bort dem (förenklat uttryck).
Lycka till med familjelivet, kommer fortsätta följa tråden
- Tack, familjen är på benen igen så det har vänt och går åt rätt håll :)

Jag har gjort en liten simulering i Edge för att jämföra med. Jag tycker man borde märka av baffelsteget tydligare i mätningarna än vad som sker.

Bild

Bild [beige]. . . . . [/beige]Bild

Behöver läsa på lite nu känner jag så det kan kanske dröja lite innan det kommer nya kurvor.

Tanken med lådorna var att palla upp högtalaren för att komma upp från golvet en bit och minska tidiga golvreflexer. Kanske borde jag ställa högtalaren mer fritt på ett smalare stativ av något slag men när jag gör det ska jag se till att vara utomhus också för att kunna utesluta rummets påverkan ordentligt.
Simuleringen i Edge speglar bara hur mätningen gick till för att kunna jämföra resultaten så bra som möjligt. Den större baffeln i sig är inget jag eftersträvar. Tanken är att toppen ska stå på en liggande låda vilket i sig blir lite klurigt att få till med baffelstegskompensation mm, kan jag tänka.

Det är möjligt att lådorna spelar med och släcker ut men de känns ganska dämpade. De är klädda med tyg och fyllda med leksaker.

/mvhff

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-30 22:14

Du har lite väl stor skala på Y-axeln, som den är nu har du svårt att se vad som händer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till DIY-forum