Löda RCA-kontakter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Löda RCA-kontakter?

Inläggav nikstra » 2005-07-07 21:31

Jag var på Biltema idag och köpte RCA-kontakter som naqref tipsade om (den övre bilden) i följande tråd.
Naqref™ skrev:Själv brukar jag använda denna:
Bild

Men det är mest för att jag är så snål! :)

Annars så har jag använt denna:
Bild

Skillnaderna är att den förra passar bättre mot favvo-kabeln (rg62) medan den senare passar bättre mot apparaterna! :)

Det jag inte förstår är hur man ska få fast skärmen mot kontakthylsan. Det finns ju inget lödöra eller liknande.

Kan någon förklara hur det är tänkt att man ska få fast skärmledaren?

/Niklas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-07 23:29

Den ska inte lödas. Den ska bara klämmas (hårt). Löd bara mittstiftet och vik skärmen över kanten på den bakre förgyllda hylsan och skruva ihop allting så kan det bli bra. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-07-08 00:18

Aha, det är så man gör, tack Naqref.

Jag har alltid trott att lödning är det bästa sättet att ansluta/skarva kablar, minimal risk för oxidation och glappkontakt och att kläm- och/eller skruvanslutningar mest är till för att det ska vara enklare än att löda.

Är det så att jag tror fel?

/Niklas

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-08 09:20

Naqref™ skrev:Den ska inte lödas. Den ska bara klämmas (hårt). Löd bara mittstiftet och vik skärmen över kanten på den bakre förgyllda hylsan och skruva ihop allting så kan det bli bra. :)

Det är det ena sättet.

Det andra sättet är att vika tillbaka skärmen över manteln och dra den bakre hylsan över detta. Jag använder båda sätten beroende på kabelns tjocklek.

För RG62 som har ganska grov area på skärmen brukar jag klippa bort och bara lämna c:a 10-15% som jag viker tillbaka över manteln. För KTV 0.8/3.6 som har tunn yttre skärm viker jag tillbaka över bakre hylsan.

Om man skalar innerledaren med kniv så måste man till varje pris undvika att skåra innerledaren, i synnerhet de med kopparklätt stål. De går annars mycket lätt av när man hanterar den färdiga kabeln.
- Militant slacker

Återgå till DIY-forum