Sentec PP9 MM och Ortofon OM-40

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Sentec PP9 MM och Ortofon OM-40

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-14 16:31

Har tagit fram mitt Sentec PP9 RIAA-steg för att anpassa det till en pickup av typen Ortofon OM-40. Den pickupen ger väldigt rak kurva lastad med 43 kOhm och totalt 200 pF. Drar jag bort tonarmskablaget får jag 168 pF kvar. Kollade på användarmanualen, som saknar schema:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... manual.jpg

Lödde bort motstånden i position H, visade sig heta R09 resp. R10 (texten gömd under komponenterna!), satte dit 43 kOhm. Kollade lite på kortets undersida och blev lite konfunderad, motståndet på den positionen är bara anslutet i ena änden! Kommer jag inte att få en belastning på 43 kOhm? Det finns alltså ingen förbindelse på någon sida av kretskortet vad jag kan se.
Bild
Bild
Bild

Kom att tänka på att det finns en beskrivning gjord av IÖ:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20OM40.jpg
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... id%202.jpg

Jaha, här är det tydligen tänkt att två motstånd kopplade parallellt ska ge 42.8 kOhm, 75 k//100 k. Måste jag nu leta fram ett par 100 kOhm-motstånd och löda in? Kan jag låta mina 43 kOhm sitta kvar ändå?
Nu är frågan var jag löder in mina 68 pF? Om jag vill göra det lite flexibelt och ha möjlighet till såväl 168 som 147 pF. Var sätter jag in mina 68 resp. 47 pF?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-01-14 19:45

Du ska behålla originalläget H för 50k in och sedan byta R5 och R6 till 100k vardera(tidigare 150k).Då kommer ingångsimpedansen att sjunka från 50k till 43k.
Räknar man lite får man fram att inimpedansen på själva förstärkaren är 75k.
Denna 75k impedans ska då paralellkopplas med de nya 100k till att bli just 43k.

Strunta i motstånden som slutar i luften-varför de sitter så kan man bara spekulera i...

Motsvarande med kondingarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-14 20:26

Jag har sedan färra inlägget hittat två motstånd på 100 kOhm och satt dem på R5/R6.

Nu sitter där fyra kondensatorer i varje kanal som jag inte vet värdena på eller vad deras position kallas, det ser man först när man lött bort dem! Tycker redan jag eldat mycket på kortet och vill gärna minimera lödandet.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-01-14 20:30

Det var väl aldrig meningen att man skulle in och byta komponenter på det här sättet,utan de olika värdena i original skulle täcka de flestas behov.
Det skulle ju underlätta med ett schema med komponentplacering förstås.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-14 20:33

rolfzetterberg skrev:Det var väl aldrig meningen att man skulle in och byta komponenter på det här sättet,utan de olika värdena i original skulle täcka de flestas behov.
Det skulle ju underlätta med ett schema med komponentplacering förstås.

Jo, men något sådant har jag inte fått tag i. Var i kontakt med Johan Bernström men nu får jag inte fatt i honom. Någon hävdade att han övervintrar i Tailand.

Återgå till DIY-forum