Svante skrev:Jonka_ skrev:Sådär nu är jag hemma igen, Jag har svårt att få rätt känslighet när jag matar in parametrarna för elementen, Får lägga in värden från spec men sen ändra Cms för att hamna på den angivna känsligheten.
Exempel som basen, efter jag ändrat Cms så jag får en känslighet på 90dB så har SD ändrats från 220 till 270 och mms ändras från 20g till 33
Några tips på hur jag ska gå tillväga?
Om du inte får ihop siffrorna så är det fel i databladet. Dock med reservation för känslighetssiffran. Basta! tar inte hänsyn till konuppbrytningar och de påverkar tonkurvan och därmed utnivån vid lite högre frekvenser. Tipset är därför att ignorera känsligheten och mata in en delmängd av T/S-parametrarna. Jag brukar utgå från mms, Sd, fs, Bl, Re och Qts. Och se till att drivspänningen står kvar på 2,83 V.
Känslighet är ett lite lurigt mått, den varierar ju med frekvensen (det är ju det tonkurvan visar). Försök inte att "fixa till" den så att den stämmer mot databladet, det inför antagligen mer fel än rätt.
Ang. nästa inlägg som du skrev finns frågan om visning av fasen redan besvarad i det du citerade.
Okej, tack! ska testa att lägga in T/S igen som det ska vara.
Re: Är det nominal impendance eller Voice coil resistance?