Håller som bäst på att planera mitt biorum. Har sedan länge haft en plan att ha två soffor och då placera den bakre på någon form av platå. Tanken är att kombinera denna platå med antingen 1/2/4 subbar.
Rummet har en takhöjd på 2.40 och bredden mellan väggarna är 2.50. Rummets längd 4.90. jag vet att detat inte är några optimala mått men vad gör man? Jag har idag problem med stående vågor kring 33Hz. kanske att man kunnat kombinera en basfälla.
Tanken med platån är att den kommer befinna sig längst bak i rummet och ha måtten 2500mmx1220mm med en höd på runt 150-170mm.
Innervolymen hamnar då på runt: 300-350liter beroende på hur jag stagar.
Låter detta som ett görbart projekt och framför allt har det möjlighet att bli bra? jag ahr hört en hel del om att man inte skall placera subabr bakom lyssningsposition, dessutom kommer ju lådans platta utformning kanske ställa till med resonanser?
Hur går jag tillvägga för att effektivt släcka ut en ton på 33hz.
Det optimala i mitt fall vore att få in 1-2 subbar som går ner mot 20hz och kan prestera uppemot 120dB ljuddtryck i rummet och samtidigt få till någon form av basfälla för 33hz. är detta möjligt med en platå av måtten ovan? Skriv gärna ner era tankar och erfarenheter.