Fråga om kabel till signalkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-20 16:58

paa skrev:
Laila skrev:Testat men inte gillat . . . kör sedan många år RG-62.
[s](Att jag ibland använder den(OBS FÖRBJUDET!) som
nätkabel är en annan femma . . . :oops: ).[/s]
Varför det, menar du att du hör skillnad på nätkablar?

Feelgood*, å absolut inget annat . . .

*Är inte så korkad att jag ens skulle våga antyda
något åt skillnadshållet här på faktiskt.se . . .
:P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2012-01-20 23:55

lennartj skrev:Nej, jag skrev ju att jag tror Ludvig kör obalanserat.

Stämmer mycket bra, jag hade tänkt mig att testa att köra obalanserat med RCA, och inte XLR. :)

Det jag menade med att köra balanserat var att koppla RCA signalkabeln som Semi-Balanserad, Men vad jag har läst skulle det "bara" vara bra vid långa kabeldragningar?

Mvh Ludvig J

Användarvisningsbild
lennartj

Lyssna själv

Inläggav lennartj » 2012-01-21 11:55

LudvigJ skrev:
lennartj skrev:Nej, jag skrev ju att jag tror Ludvig kör obalanserat.

Stämmer mycket bra, jag hade tänkt mig att testa att köra obalanserat med RCA, och inte XLR. :)

Det jag menade med att köra balanserat var att koppla RCA signalkabeln som Semi-Balanserad, Men vad jag har läst skulle det "bara" vara bra vid långa kabeldragningar?

Mvh Ludvig J

Det kan väl hända, men som Laila säger: Feelgoodfaktorn!

Förresten är det väl bra att ha minst 2 par bra kablar?

Gör ett par semi-balanserat och ett annat par där du inte alls använder den ena innerledaren och prova själv.
Gärna över lite längre tid, byt efter en vecka eller två och lyssna på några väl valda inspelningar före och efter byte och låt det andra kabelparet sitta i lika länge och jämför igen. Då får du också en första uppfattning om "inbränning" av kablar är vidskepelse eller hörbart.
Min tanke är att du under veckorna helt enkelt ska spela och lyssna som vanligt utan att reflektera över vilken av kablarna du använder, men just efter byte försöka känna efter om du saknar något i återgivningen eller fått tillbaka något.
Har du några intresserade kompisar - bjud på fika och musik, byt kablar fram och tillbaka och diskutera om ni hör eller inte hör någon skillnad.
Gör om det hela några veckor senare när det andra kabelparet sitter i vid ankomsten. Låt musiken och fikat vara i centrum men diskutera vad ni upplever, det är berikande att ta del av hur andra uppfattar sådant man just upplevt gemensamt.

Det är stor skillnad mot att sitta i varsin kammare och lyssna på sitt och skriva saker på forumet utan att själv ha hört hur det låter hos de andra.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2012-01-28 14:28

Hej!

Har nu fått kabelmaterialet och har lödat på kontakter :)
Jag kopplade dem på det "vanlig" sättet. Innerledare och skärm lödd i båda ändar.

Jag har fördelen att min cd-spelare har 2 utgångar så jag kopplade både in min nya RG62 och Aircell 7 kabel samtidigt fast till olika ingångar på förstärkaren så jag kunde växla mellen kablarna medans jag lyssnade.

Min första reaktion var att RG62 är en mycket bra kabel! Som färgar musiken minimalt.
Men nu till den andra kabeln, Aircell 7. Som jag tycker fungerade mycket bra! Ljudet blev mot det "mjukare" hållet och som (enligt mig i min annläggning) är bättre än RG62 i vissa sammanhang.

Jag lyssnade på Diana Krall-Live in Paris när jag jämförde kablarna.
Min uppfattning var att diskanten blev väldigt klar med RG62, nästan så att s-ljuden blev för tydliga ibland, och att mellanregistret (rösterna) tyckte jag blev aningen "klena" med RG62.
Men med Aircell 7 blev rösterna, pianot och sången mer tydlig.

Fördelar och nackdelar som ajg tycker än så länge:
Rg62 +, flexibel, klart ljud.
-, lite vass diskant, lite svagare mellanregister än Aircell 7.

Aircell 7 +, fylligt mustigt ljud, bra mellanregister och bas.
-, aningen styv, lite mjukare diskant än RG62.

Men ta nu inte för givet att ni tycker samma om dessa kablar, det är ju olika från annläggning till annläggning, man får testa sig fram.

Återkommer när jag lyssnat lite mer.

Mvh LudvigJ

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-01-28 15:26

Intressant!
Hur hittade du Aircell 7 - kabeln, och var?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2012-01-28 16:47

lennartj skrev:Intressant!
Hur hittade du Aircell 7 - kabeln, och var?

Den hittade jag på Conrad.se.

Jag tror inte att Aircell 7 kabeln är den mest lämpade till annläggningar där man vet att diskanten inte är så "stark och framträdande", men med mina oa14,3Y som har gott om diskantkapacitet smälte Aircell 7 bra in.

Den största skillnaden mellan RG62 och Aircell 7 tycker jag ligger i diskanten, Rg62 har klarare diskant men är enligt mig lite påträngande, medans Aircell låter mer "Ombonat" och är mera lättlyssnat i diskanten.

Man kan ju alltid testa och se vad man tycker :) antingen gillar man soundet eller inte. Smaken är som baken (som man brukar säga) :D

Mvh LudvigJ

Föregående

Återgå till DIY-forum