Surround vetenskap

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Surround vetenskap

Inläggav Fredrikb72 » 2012-02-07 13:32

Har några "dumma" frågor ang bakhögtalare.

Muppar, a1, a2 har alla en vinkel på baffeln för baselementet, vore inte det mest optimala att ha samma vinkel oavsett höjd de monteras på till lyssnaren? I mupparnas fall så har vad jag förstått korrekt ljud mätts fram i den aktuella vinkeln rakt framifrån men när de hamnar högt på vägg blir vinkeln helt annorlunda mot lyssnaren men ändå bygger de flesta med samma vinkel som originalet avsett för lyssning framifrån.

Säg att man har 8st bakkanaler, vore inte det mest optimala att justera volymen på samtliga 8 så alla spelar med samma styrka oavsett avstånd (30cm vs 3 meter borde ju inte bli så bra om alla får samma signal / styrka)?

Går i funderingar att bygga egna muppar eller ev skaffa a2 or, därav frågorna.

Mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 14:17

Muppsarna konstruerades så för maximalt väggstöd och att de har en liten förhöjning i tonkurvan off-axis vill jag minnas. De har rakare frekvensgång rakt fram om de lutar lite uppåt.

För surround vill man ha ett difust ljudfält. Då passar det fint med riktning snett uppåt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 14:39

Om man har (bara) två lådor per surroundkanal så kan jag tänka mig att det kan vara en fördel att anpassa nivån mellan de inbördes högtalarna, men om man har fler än så så blir ju ljudtrycket från varje enskild högtalare en bråkdel av det summerade ljudtrycket, och det kommer inte att spela någon större roll om det skiljer någon dB emellan dom enskilda lådorna. Man kommer då inte att kunna urskilja de enskilda ljudkällorna i alla fall.
Senast redigerad av paa 2012-02-07 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 14:40

Har du så kraftigt varierande avstånd kan det nog vara en idé att sätta olika volym... du får då hitta ett mångkanalssteg med volymkontroller på, typ en NAD T 975.... (så får du rejält med muskler till dem också. :lol: )

6 kanaler till surroundare (back kan du köra direkt från din hemmabiostärkare och ha som referensvolym) så får du en kanal över till subwoofer eller rumpsparkare.

Skall man vara noga så är gångvägen viktig också, det bör vara den främre av sidosurroundarna som skall anlända först i tiden. Möjligen den mittre om du kör front-wide-högtalare dessutom.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum