Lekte lite med nya idéer igår...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Lekte lite med nya idéer igår...

Inläggav Thomas_A » 2003-11-18 22:11

Tänkte man skulle begränsa spridningen i höjdled och höra hur det lät. Mätte lite och det bli tydliga dippar uppåt och nedåt. Fönstret kanske är ±10 grader från centrim eller nåt. Lite dämpning mellan diskanterna också.

För att testa i stereo måste jag bygga ett par till....

Bild

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-18 22:20

Vad blev det för skillnad om du jämför med bara den ena?

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-18 22:23

Använd en diskant, ifall du knåpar ihop ett nytt bygge.
Prova att koppla ur den ena i provuppställningen på bilden och se vad som händer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-18 22:24

Personligen så tror jag (peppar peppar) att om du skall bygga en dyligt tingest så bör du enbart behålla den ena diskanten aktiv. Dvs jag skulle komplettera enbart med ett ytterligare mellanregister. Dessvärre så blir det ett helt nytt delningsfilter av det hela ;)

Edit: jag var för långsam....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-18 22:41

Jo optimalt är det med en diskant och mellanreg närmare varandra. Spridningen blir för tight annars.

Svårt att jämföra med en enskild högtalare, kul lät det när jag gjorde "out-of-phase test där jag spelade de olika högtalare med höger och vänster kanal. Rösten blev totalt utspridd i hela rummet.

Måste de bli ett nytt delningsfilter? Nivån ändrar jag lätt med en pot.

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-18 23:03

Frågan är om det inte kan bli för ljust ljud med en diskant och två mellanregister beroende på reflexen i taket..?.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-18 23:14

Hm,

den lyssning som jag gjorde fick jag intrycket att ljudet var med fokuserat, dvs det kom från högtalaren på något sätt. Jag vinner ju 6 dB också = mindre dist.

Diskanten får ju en viss riktad effekt pga av baffelns lutning också.

Det där med tak+golvreflex är jag lite kluven till. Antar man att man har en grupp som lirar på andra sidan väggen så får man alltid en tak + golvreflex eller? Dvs det är en naturlig förväntning av ljudet. Å andra sidan är tak och golvreflexen i en studio kraftigt reducerad pga dämpning, så då borde man reducera dessa för att höra det som hördes i studion.

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-18 23:46

Thomas_A skrev:Hm,
Det där med tak+golvreflex är jag lite kluven till. Antar man att man har en grupp som lirar på andra sidan väggen så får man alltid en tak + golvreflex eller? Dvs det är en naturlig förväntning av ljudet. Å andra sidan är tak och golvreflexen i en studio kraftigt reducerad pga dämpning, så då borde man reducera dessa för att höra det som hördes i studion.

T

Fast om man har en grupp spelandes på andra sidan väggen så speglas ju alla deras frekvenser i taket. Om man bygger en högtalare som bara sprider diskanten och inte mellanregistret bra i höjdled så kan det börja låta ljust... Därför skall man nog försöka få högtalaren att sprida någorlunda frekvensrakt i riktningen som ger en takreflex (eller så bygger man en som inte sprider bra i höjdled på nån frekvens)

Återgå till DIY-forum