Tål cdskivor att värmen från ett element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

Tål cdskivor att värmen från ett element?

Inläggav nikeb » 2012-02-25 00:35

Jag funderar på att bygga mig ett elementskydd och cd-förvaring i samma. Dvs där skivorna står ganska glest men ändå täcker så att man inte ser det vattenburna elementet.

Fråga är om skivorna åldras i förtid om de står framför ett element som kan bli upp till 55 grader varmt? Det normala är max 40 grader men blir det kallt ute så stiger ju tempen.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-02-25 00:45

CD är väl inte lika känsliga som LP-skivor, men det verkar ändå rätt onödigt att utsätta skivorna för den värmen. Förvara dem hellre på tryggt avstånd från element, är mitt råd.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-02-25 00:47

Jag undrar om det är så lyckat att skärma av elementet på ett sådant sätt. Nu vet jag ju inte exakt hur du tänkt dig, men element gillar generellt att ha luft kring sig för att fungera så effektivt som möjligt. Har du nå'n skiss du kan lägga upp så blir det lättare att tycka till.

Kul idé är det i alla fall!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-02-25 06:18

Nej jag har ingen skiss utan funderar bara. Det är helt rätt att ett element vill ha luft runt sig. Ändå så används elementskydd ganska ofta så det måste ju funka hyffsat ändå. Tittar man på elementskydd så har de ca mellan 1/3 till 1/2 hål och 1/2 till 2/3 täckt. Sätter man cdfodralen med mellanrum ungefär som varannan skiva tom så får man ju ca 1/2 hål vilket borde vara okej om man tittar på befintliga skydd.

Cdhyllan/elementskyddet kommer i mitt fall stå ca 6 cm utanför elementet oxå det ganska normalt för ett elementskydd. Det gäller dock att lämna luft under och sedan lite luft över hyllan som alltid med elementskydd för att de ska funka bra.

Jag funderar lite på att göra som i en annan tråd här på forumet att bara göra en hylla med lagom avstånd mellan planen. Sedan sätter man fast typ plastdörrmatta (plasthår) på undersidan av varje plan där det inte syns så tydligt (dvs taket på varje cd-rad). Sen kan man bara trycka in skivorna där man vill ha dem precis hur glest man vill. En fördel till är att fodralen då ligger lite i "spänn" vilket tar bort ev vibrationer.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-02-25 11:15

Skivan i sig tål upp till 145C, den är tillverkad i polykarbonat plast.
Det kan bli värre för fodralet, det är normalt gjort av polystyren plast
som ej klarar lika hög temp som skivan.

Om det klarar 55C beror på många olika faktorer, ex inre och yttre
spänningar.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-25 13:09

Men åldras inte plasten snabbare vid högre temperatur? Finns det risk för att aluminiumskiktet släpper?

En tillfällig uppvärmning klarar nog CD´n lätt, men jag är tveksam till en konstant uppvärmning under den kalla årstiden. Själv skulle jag aldrig behandla mina CD´s så.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-25 14:47

nikeb skrev:Nej jag har ingen skiss utan funderar bara. Det är helt rätt att ett element vill ha luft runt sig. Ändå så används elementskydd ganska ofta så det måste ju funka hyffsat ändå. Tittar man på elementskydd så har de ca mellan 1/3 till 1/2 hål och 1/2 till 2/3 täckt. Sätter man cdfodralen med mellanrum ungefär som varannan skiva tom så får man ju ca 1/2 hål vilket borde vara okej om man tittar på befintliga skydd.

Tror du missbedömmer det där lite grann. Det borde vara rätt stor skillnad på ett elementskydd som ofta består 3.2 mm tjock masonit och att sätta något som är 145 mm djupt som ett CD-fodral framför en radiator. Det lär i varje fall inte ge samma luftflöde runt radiatorn. En sak som också spelar in är om det är ett låg- eller högtemperatursystem. Temperaturen kring ett äldre system är betydligt högre. Livslängden på CD man har haft liggande i bilen brukar vara sämre än de som förvarats i rumstemperatur. Det går givetvis att komplettera in lätt instängd radiator med en liten fläkt, fast det drar runt en massa damm....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 15:10

nuffe skrev:Skivan i sig tål upp till 145C, den är tillverkad i polykarbonat plast.

spänningar.

Henrik

Varför klarar den då att ligga i bil med stora variationer i temperatur.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-25 15:14

boom skrev:
nuffe skrev:Skivan i sig tål upp till 145C, den är tillverkad i polykarbonat plast.

spänningar.

Henrik

Är det en fråga eller ett påstående...?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 16:57

KarlXII skrev:
boom skrev:

spänningar.

Henrik

Påstående.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-26 19:38

boom skrev:
KarlXII skrev:
boom skrev:

spänningar.

Henrik

Påstående.

Jag påstår att de är med "stor" risk för förstöring. Och om man medvetet lagrar CD-skivor i bilen tror jag att man inte blir alltför förtvivlad om de någon gång blir förstörda.
(Alltså, min spekulation är att om skivan är sådan att den med tiden kan förstöras (reflexionslagret oxideras, lagren separeras, etc.) så axellereras processen i en bil som ju har väldiga temperatur- och fuktighetssvängningar.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-02-26 23:38

Bill50x skrev:Men åldras inte plasten snabbare vid högre temperatur? Finns det risk för att aluminiumskiktet släpper?

En tillfällig uppvärmning klarar nog CD´n lätt, men jag är tveksam till en konstant uppvärmning under den kalla årstiden. Själv skulle jag aldrig behandla mina CD´s så.

/ B

Jo plasten åldras och lite snabbare i de grader vi pratar om här, vid
värme element.
Mest värme blir nog skivan utsatt för i vissa CD läsare.

Boom skrev:

Det enkla svaret är, det gör den inte. Framför att fodralet tar mycket
stryk. Och då menar jag de glasklara och hårda styrenplast fodralen.

Henrik

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-02-27 22:19

RogerGustavsson skrev:
nikeb skrev:Nej jag har ingen skiss utan funderar bara. Det är helt rätt att ett element vill ha luft runt sig. Ändå så används elementskydd ganska ofta så det måste ju funka hyffsat ändå. Tittar man på elementskydd så har de ca mellan 1/3 till 1/2 hål och 1/2 till 2/3 täckt. Sätter man cdfodralen med mellanrum ungefär som varannan skiva tom så får man ju ca 1/2 hål vilket borde vara okej om man tittar på befintliga skydd.

Tror du missbedömmer det där lite grann. Det borde vara rätt stor skillnad på ett elementskydd som ofta består 3.2 mm tjock masonit och att sätta något som är 145 mm djupt som ett CD-fodral framför en radiator. Det lär i varje fall inte ge samma luftflöde runt radiatorn. En sak som också spelar in är om det är ett låg- eller högtemperatursystem. Temperaturen kring ett äldre system är betydligt högre. Livslängden på CD man har haft liggande i bilen brukar vara sämre än de som förvarats i rumstemperatur. Det går givetvis att komplettera in lätt instängd radiator med en liten fläkt, fast det drar runt en massa damm....

Det har du nog rätt i. Min tanke var nog att ha lite mer än 1/2 luft. Kanske 2/3 hål. Det viktiga är att varm luft kan stiga. Det är ju klart att elementskydd inte är till fördel för elementet. Frågan hur mycket man kan kompromissa.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-28 19:05

nikeb skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det har du nog rätt i. Min tanke var nog att ha lite mer än 1/2 luft. Kanske 2/3 hål. Det viktiga är att varm luft kan stiga. Det är ju klart att elementskydd inte är till fördel för elementet. Frågan hur mycket man kan kompromissa.

Jag skulle ha öppet i botten, dvs t ex låta CD-hyllan stå på fötter så att det finns ett 5-10 cm högt utrymme för luften att cirkulera in. Och ett motsvarande utrymme längst upp där den kan cirkulera ut.
(Mellan elementet och hyllbaksidan bör det vara minst 2 cm.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-02-28 20:58

Jo jag hade tänkt att gör exakt så tom ha 6 cm mellen element och skivor. Men jag fick hjälp att hitta lite fakta och över 22 grader ska inte cdskivor långtidsförvaras så det blir nog inga skivor framför element.

http://www.nationalarchives.gov.uk/docu ... a-care.pdf

Återgå till DIY-forum