Går det att kombinera bas med låg effekt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

Går det att kombinera bas med låg effekt?

Inläggav smile » 2012-02-22 23:28

I ett experiment med att få en helt rördriven anläggning så upptäckte jag att mina nuvarande basmoduler inte passar så bra med rörbestyckade slutsteg på ca:30W P-P

Går det att bygga vettiga basmoduler som drivs till fullo av mina slutsteg?
Någon som sitter på en vettig beprövad lösning?

Jag kan hantera både skruvmejsel och såg, så lite mera avancerade konstruktioner avskräcker inte :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-23 00:55

Jag tror snarare att du behöver spett och spade och sedan betonghålsten, murslev mm samt att du bor i eget hus.

Detta är naturligtvis liiite overkill http://milano.repubblica.it/multimedia/home/7328307 men principen med ett horn som inte är förkortat utan har en slutarea som matchar rummets kortsida behöver ingen hög effekt för kraftfull och kruttorr basåtrgivning.
Det bevisade Bo Hansson, i salig åminnelse, med eftertryck hemma i villan i Karlskoga. Undrar vad som hänt med huset?

Jag tror någon i Skåne ockå byggt något i den stilen, men jag har inte hittat reportaget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-23 01:28

30W PP kommer man långt med. Beror på vilken musik du lyssnar mest på och vilken medelljudnivå du föredrar.

Som exempel; gammla OA-6 typ1 återger kyrkorgelns djupa toner med bara 15 - 20W transformatorlöst rörsteg och 10"-bas, alldeles delikat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-02-23 07:16

Några extrem-lösningar är inte intressant, huset jag bor i står redan på plats, och jag har inga planer på att gräva upp grunden för att bygga bashorn i :)

Musiken är ganska blandad, och för att krångla till det så gillar jag rätt bastung musik, men pga. barn och sovtider så brukar det inte bli på några jättehöga nivåer, så jag kan helt klart ta att jag tappar lite i ljudtryck om jag får en fin bas i den lägre volymskalan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-23 08:28

finns det en speciell anledning till att du vill använda rör till att driva basar? jag tror inte det finns några ljudmässiga skillnader som man hör i basregistret, men jag kan ju ha fel.
Men om det inte går att höra skillnad så känns det som en väldigt dålig lösning att använda rörsteg.

Annars är det stora lådor och membranareor du behöver så du får upp verkningsgraden.

edit: många lådor kan ju också göra susen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-02-23 10:28

Du kan ha hög verkninggrad, liten låda och djup bas...
Men bara två åt gången 8O

Men 30W är inte så dåligt, det hela beror på hur djup bas du vill ha i hur stort rum och hur stora lådor som skall placeras var i rummet. Har du kollat in de tappade hornen som finns i både små och stora storlekar, en del verkar mycket lättdrivna

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Går det att kombinera bas med låg effekt?

Inläggav steveo1234 » 2012-02-23 11:14

smile skrev:I ett experiment med att få en helt rördriven anläggning så upptäckte jag att mina nuvarande basmoduler inte passar så bra med rörbestyckade slutsteg på ca:30W P-P

Går det att bygga vettiga basmoduler som drivs till fullo av mina slutsteg?
Någon som sitter på en vettig beprövad lösning?

Jag kan hantera både skruvmejsel och såg, så lite mera avancerade konstruktioner avskräcker inte :)

Tapped horn är nog en god väg för dig att gå. Det kommer inte att räcka med 30W för att driva dem fullt ut. Däremot kommer 30W antagligen att räcka för att du inte ska vilja vara kvar i rummet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-23 12:57

Köp ett par Klipschorn som du driver med 5W triodstärkare!

Om det blir mycket bas vet jag inte, men du kommer inte att
sakna dynamik! :)

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-02-24 07:21

"Däremot kommer 30W antagligen att räcka för att du inte ska vilja vara kvar i rummet."

Det räcker för mig :)

Sååå, vilka tappade horn trivs med min effekt då?
Eller är det generellt så att de flesta tappate horn fungerar med en låg effekt men mår bra av något med lite mera kräm i?

Kraniet: Jag har alltid kört med transistorsteg, stora som små, men nu skulle jag villja prova att bygga en helt rörbaserad anläggning.
Jag har en NAD 216 som står och skräpar, men den har jag inte byggt själv och den ser inte lika rolig ut :)

Nefilim: hade jag haft den budgeten så skulle jag gärna vilja ha ett par sådana!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-02-24 11:33

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-02-27 19:12

Det finns ju basar som är lämpade för stora slutna lådor. Tex denna från Fostex. http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7985.

Kombinationen stor membranarea (vi snackar Sd ≈800) och stor låda behöver inte mycket effekt.
Slutna (acoustic suspension) system dämpar membranrörelsen i sig själv längst ner och kan också må bra av old-school förstärkare som skiljer sig från dagens som i första hand är tänkta att driva basreflex-högtalare :)
Let forever be

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-28 01:28

Nefilim skrev:Köp ett par Klipschorn som du driver med 5W triodstärkare!

Om det blir mycket bas vet jag inte, men du kommer inte att
sakna dynamik! :)

Klipschorn - Ja! men skippa trioderna (som slutrör åtminstone) och satsa på ett par pentoder (KT88 eller 6550) i push-pull, de behöver inte köras i klass-AB som brukar ge 50-75 W, i ren klass-A kanske man får ut 20-30W vilket är mer än tillräckligt, men det är de enda vanligt förekommande rör-konstruktionerna för rimliga pengar som ger tillräcklig pondus och kontroll i basregistret enligt min mening. Jag har själv provat den kombinationen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Går det att kombinera bas med låg effekt?

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-28 10:19

smile skrev:Går det att bygga vettiga basmoduler som drivs till fullo av mina slutsteg?

Visst, inga problem rent tekniskt.

smile skrev:Någon som sitter på en vettig beprövad lösning?

Ja, JBL har några 18"are som fungerar bra i basreflexlådor som är lämpliga för detta.
Kostar en slant och lådorna blir väl typ 3-400 liter eller så. Du behöver minst 2 lådor, helst 4 (ett slutsteg per låda).
Men du får bas som sparkar röv. Vanliga komersilla subbor låter som en papperspåse eller nåt i jämförelse.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-28 10:59

det finns ju en byggtråd här nånstans där det gjordes en klon av en JBL-subba
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-02-28 11:09

smile.
Inga problem att kicka ass med 30W.
Men du måste bygga vettiga högtalare.
tappade horn är en väg, men dom kräver (som regel) brant elektroniskt delningsfilter, minst 24dB/okt.
Och därmed biampat också. Men visst har du byggt flera rörstärkare?
Var det du som också hade den där läckra LM3886 (eller vad det nu var) stärkaren, med rödlysande kylfläns som stack upp?

Annars finns det ett gäng olika konstruktioner med basreflex eller slutna som blir jättefina. Men lite större lådor och ganska dyra element om du vill kräma ur maximal verkningsgrad.
Du ska nog i så fall titta på PA-element, pga av deras höga känslighet.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-02-29 14:33

Jaaa, jag VILL bygga vettiga högtalare! :)

Men en högtalare som jag anser som vettig är inte en högtalare som:

Tar upp hela rummet
Kostar en förmögenhet

Joo, jag hade ett par rätt så läckra monoblock som dessväre brann upp :?
http://img.photobucket.com/albums/v53/e ... C_0121.jpg

I dessa apparatlådor så kommer det innom kort att husera 2 st. 6550 i P-P.
http://www.arrakis.es/~igapop/iga6550.htm

Ska bara få tummen ur och ordna en topp-plåt som kan husera alla rör och trafos.

Varför måste man föresten köra Bi-ampat med de tappade hornen?

Återgå till DIY-forum