Förslag på tygfront

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Förslag på tygfront

Inläggav 2-ch » 2010-04-01 07:47

Säg att man inte gillar hardcore varianten och tycker det där med nakna element inte alltid passar in i vardagen.
Eller för den delen höja WAF genom att låta färgen matcha gardiner/soffa eller något annat obegripligt.

Vilka bra sätt finns det att själv göra och fästa tygfronter på sitt bygge? Djupa ramar påverkar tydligen ljudet negativt. Men gäller det även för basmoduler?
Vad är att föredra, fästen med magnet eller plastpiggar? Var kan man köpa passande tyg i andra färger än svart?
Frågorna är många.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-01 08:22

finast är väl ändå skumplastfronter som täcker h e l a baffeln, precis så som wilson gjorde förr, det är fint det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-04-01 10:20

HifiKit har vitt tyg (förutom svart då). Det kan väl kanske vara snyggt?
Om nu tygfronterna ska vara permanent monterade vill man ju ha ett
så ljudtransparent tyg som möjligt, och då duger ju inte vilket IKEA-tyg
som helst tyvärr...

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: Förslag på tygfront

Inläggav gnypp45 » 2010-04-01 10:58

2-ch skrev:Vilka bra sätt finns det att själv göra och fästa tygfronter på sitt bygge? Djupa ramar påverkar tydligen ljudet negativt. Men gäller det även för basmoduler?
Vad är att föredra, fästen med magnet eller plastpiggar? Var kan man köpa passande tyg i andra färger än svart?
Frågorna är många.

Basmodulernas ljud borde väl inte påverkas av diffraktion från ramen? Vid 80 Hz och nedåt är våglängden 4 meter och uppåt, så ramens storlek blir bara en liten bråkdel av våglängden.

Jag har en 15 mm djup ram med tyg framför elementen på mina fullregister 2-vägare bara för att min 1-åring inte ska bli så nyfiken. Tyget och plastplupparna som håller ramen på plats köpte jag på HifiKit. De hade lite olika färger på tyg, inte bara svart och vitt. Men huvudsaken är väl att man kan blåsa genom tyget, så man kan testa själv med annat tyg i tygaffaren?

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Förslag på tygfront

Inläggav 2-ch » 2010-04-01 11:38

Stranne skrev:Om nu tygfronterna ska vara permanent monterade vill man ju ha ett så ljudtransparent tyg som möjligt, och då duger ju inte vilket IKEA-tyg som helst tyvärr...

Nej, det är klart. Men basmoduler borde väl vara relativt okänsliga eller?

celef skrev:finast är väl ändå skumplastfronter

Har inte dom en tendens att vittra sönder med tiden? Eller var det bara Audio-pro A4-14 som led av det problemet.

gnypp45 skrev:Jag har en 15 mm djup ram med tyg framför elementen på mina fullregister 2-vägare bara för att min 1-åring inte ska bli så nyfiken. Tyget och plastplupparna som håller ramen på plats köpte jag på HifiKit. De hade lite olika färger på tyg, inte bara svart och vitt. Men huvudsaken är väl att man kan blåsa genom tyget, så man kan testa själv med annat tyg i tygaffaren?

Fördelen med en 15mm ram är att den ger utrymme för basen så att den inte slår i tyget. Men klarar en sån ram på 60x60 att bara hänga i magneter tro. Jag är nämligen lite skeptisk till plastpupparna. Tygaffärn däremot borde vara helt rätt ställe att utföra blåstesten :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-04-01 13:56

Jag har använt både vitt och svart högtalartyg i mina kreationer. Nackdelen med vitt är att man måste nästan ha dubbla lager för att det inte ska bli för genomskinligt. Beträffande ljudet har jag aldrig märkt någon skillnad med eller utan tyg, betyder förvisso inte att det inte finns en skillnad...

Att göra en ram av hyvlat virke eller mdf/spånskiva är relativt enkelt och ger proffsigt intryck (tycker jag :))

Bild

Bild

http://www.minhembio.com/Glebster/5691

Filip

Edit: Lade dit bilder och länk.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2010-04-01 14:01

HiFiKit har även en gråblå variant som funkade bra för mig.

Det går att limma fast tyg på en svartmålad masonitskriva med hål tagna för elementen. Denna skriva kan sedan fästas med magneter, plastpluppar, dubbelhäftande tejp eller med nubb/småspilk.

För en baslåda borde ett grovt tyg typ juteväv till postsäckar etc fungera bra akustiskt och dessutom utgöra ett visst skydd för elementet

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-04-01 14:28

Jag brukar använda tunt linnétyg till högtalarfronter, går bl.a. att hitta på div heminredningsbutiker som bordsdukar osv om man inte har en välsorterad tygaffär i närheten..

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2010-04-02 12:07

Glebster, Skitsnyggt!

Finns inte en kärring i hela världen som skulle kunna klaga på det där.

Men hoppar inte skivspelaren om du spelar på...

Har själv provat med tyg framför reflexrören liknande det du har. Funkade inget bra, men jag hade bara ett rör. Blir känsligare då skulle jag tro... Man kan se på tyget när man spelar om man har problem eller inte.

/M

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-04-02 13:50

Calleberg skrev:Glebster, Skitsnyggt!

Men hoppar inte skivspelaren om du spelar på...

Har själv provat med tyg framför reflexrören liknande det du har. Funkade inget bra, men jag hade bara ett rör. Blir känsligare då skulle jag tro... Man kan se på tyget när man spelar om man har problem eller inte.

/M

Spänx, har fått fina vitsord hos alla feminina besökare hittills... ;)

Nej, jag har hittills inte märkt av några problem vid vinylavspelning. Men risken finns helt klart där. Dock är det inget jag planerar åtgärda då antalet lyssningstimmar på svarven är begränsade.

Trots att jag har två lager vitt tyg (som är rejält spända) kan jag ganska enkelt blåsa igenom. Tyget rör sig inte alls trots basknarkarmusik på hög volym.

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-02 22:57

Calleberg skrev:Glebster, Skitsnyggt!

+1
Inte minsta lilla kabel synlig, inte ens till OA-högtalarna. 8O

Vad gäller tyg.
Linnetyg är verkligt snyggt, finns ett PDF-dokument, där man mätt genomsläppligheten med frekvenssvep.
Den bästa väven hade något olika trådgrovlekar och viss liten asymetrisk vävning.
Finns både färgad och naturell.
Testet gjordes av entusiaster, som renoverar gamla Acoustic Reserch-högtalare.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-01 12:30

Ragnwald skrev:Vad gäller tyg.
Linnetyg är verkligt snyggt, finns ett PDF-dokument, där man mätt genomsläppligheten med frekvenssvep.
Den bästa väven hade något olika trådgrovlekar och viss liten asymetrisk vävning.
Finns både färgad och naturell.
Testet gjordes av entusiaster, som renoverar gamla Acoustic Reserch-högtalare.

Detta vore intressant att läsa. Kommer du ihåg var du hittade denna referens, trots att tråden är så gammal?

Jag skulle vilja klä gallret till mina popboxar med beige tyg, av samma utseende som just gamla AR-högtalare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-03-01 13:12

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-01 14:14

PerStromgren skrev:Jag skulle vilja klä gallret till mina popboxar med beige tyg, av samma utseende som just gamla AR-högtalare.

AR used Irish linen that is no longer available. One can browse embroidery shops, cross-stich, and needlepoint stores, or purchase on line at http://www.123stich.com , where you will find 18-count Wichelt Lambswool linen. This is the closest currently available fabric.

Hämtat från: http://www.classicspeakerpages.net/libr ... ull_pd.pdf

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-01 16:54

S skrev:PE har ju en del lite udda:

http://www.parts-express.com/wizards/se ... rchCat=140

S

Oj, tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-01 16:56

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Jag skulle vilja klä gallret till mina popboxar med beige tyg, av samma utseende som just gamla AR-högtalare.

AR used Irish linen that is no longer available. One can browse embroidery shops, cross-stich, and needlepoint stores, or purchase on line at http://www.123stich.com , where you will find 18-count Wichelt Lambswool linen. This is the closest currently available fabric.

Hämtat från: http://www.classicspeakerpages.net/libr ... ull_pd.pdf

Att det skulle finnas en AR Planet därute, kanske inte var någon högoddsare! :D
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum