Nya DIY golvare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Papphammar

Nya DIY golvare

Inläggav Papphammar » 2012-02-28 23:30

Ny på forumet, verkar vara väldigt trevligt.

Jag har ett par stativare som jag vill bygga om till golvhögtare. De befintliga har en Scan-speak 1" och SEAS 5,5" mellanregister. Då jag inte är duktig på beräkningar eller lödning är min tanke att bygga en sluten låda till mellanregister o diskant och en bas modul med separat slutsteg ex. Xtz sub amp.
Vad tycker ni att jag skall göra? Vilka element skall jag köpa? Två mindre element eller ett större? Designtips?

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-29 09:04

Hej och välkommen!

En variant kan vara att bygga matchande basunderdelar till stativarna. Baslådorna får då jobba extra som stativ.

Vilket element och så... Ja, hur hade du tänkt att högtalarna skulle placeras? Vad får det kosta?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-02-29 10:11

Vilka element har du idag? Har du byggt helt egen hand innan eller har du följt ett färdigt "kit"?

Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav Papphammar » 2012-02-29 12:02

-Budget kanske 4K
-14 liters lådor med basreflex framåt
-Seas Excel E0037-08S W15CH001
-Scan Speak Classic D2905/930000
-10" Peerless xxls+slav och Hypex 4.0 hemknåpad sub
-Skall stå i biorum som är ca 20 kvm
-Då ett par resliga golvhögtalare skulle rymmas i rummet är det mer aktuellt än 2 baslådor

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-29 13:09

Papphammar skrev:-Då ett par resliga golvhögtalare skulle rymmas i rummet är det mer aktuellt än 2 baslådor

Ja, men man får mycket bättre resultat om basarna kan placeras nära golv och bakvägg.
Det kan man med golvhögtalare också, men det kräver att högtalaren då står dikt mot bakvägg, eller mycket nära bakväggen (lite beroende på konstruktion) för att det skall fungera.

Grejjorna skall främst användas till film, antar jag?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-02-29 14:51

Fast går det inte att höja systemets totala känslighet om man ex låter SEAS 5" aggera mellanregister ist för bas? Tänker jag fel? Delningsfiltre för naturligtvis göras om.
Men man kanske tappar djupbasen med en trevägare jämfört en separat baslåda iofs?

Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav Papphammar » 2012-02-29 16:32

Djupbas har jag från peerless subben som gör ett utmärkt arbete. Vill få mer tryck i rummet. Tänkte högnivå ansluta steget som skall driva basen i frontarna.
Och jo, det är mest film som ses, men även en del musik.

Har förresten en Marantz SR7002 som jag biampat till frontarna. Har ett mkt mjukt och behagligt ljud.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-29 20:37

Emanuelgbg skrev:Fast går det inte att höja systemets totala känslighet om man ex låter SEAS 5" aggera mellanregister ist för bas? Tänker jag fel? Delningsfiltre för naturligtvis göras om.
Men man kanske tappar djupbasen med en trevägare jämfört en separat baslåda iofs?

Det är placeringen som är viktig när det gäller dupbasen, men det går att lösa med såväl golvare som lösa subbor. Men man får då begräning i hur man kan placera högtalarna vettigt.
Dom allra, allra flesta som har golvhögtalare har dom stående relativt fritt i rummet. Det är inte speciellt bra, i bashänseende.
Så, jag tycker det kan vara en idé när man ändå bygger själv att ta en funderar på hur man vill att högtalarna ska så, vilka krav man har på resultatet innan man sätter igång.
Prioriteringar är ju olika.

Ja, 5"aren borde kunna gå att gasa på mera med om den slipper ha hand om basen också.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-29 22:08

två lämpliga åttatummare kunde ju kanske vara en idé för en ordentlig fullregistrare. Annars klarar du dig nog med en åtta då du kommer dela nedåt mot en bas. Fördelen med det senare är ju en mindre låda. Skulle kunna tänka mig en visaton AL200 tex i lämplig låda skulle kunna bli fint. Du har ju även Seas L22 som kunde passa.
Annars är ju ett alternativ Dayton 8tum vilket kanske är något bättre än L22 till ett bättre pris.

Edit: en lämplig tiotummare kan ju förstås också det vara smart.

edit2: för att utnyttja hela middens känslighet så bör basen ha ca 91dB (2.83V) känslighet skulle jag gissa. En fristående golvare tappar väl ca 6dB i baffelsteget. Lämplig delning kan då bestämmas utifrån respektive elements golvreflex.
En sak som är värd att komma ihåg är att nuvarande tvåvägsfilter inte längre är aktuellt då du gör ett trevägsfilter. Dvs du kan inte bara lägga till en högpassdel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav Papphammar » 2012-02-29 23:51

Kraniet skrev:två lämpliga åttatummare kunde ju kanske vara en idé för en ordentlig fullregistrare. Annars klarar du dig nog med en åtta då du kommer dela nedåt mot en bas. Fördelen med det senare är ju en mindre låda. Skulle kunna tänka mig en visaton AL200 tex i lämplig låda skulle kunna bli fint. Du har ju även Seas L22 som kunde passa.
Annars är ju ett alternativ Dayton 8tum vilket kanske är något bättre än L22 till ett bättre pris.

edit2: för att utnyttja hela middens känslighet så bör basen ha ca 91dB (2.83V) känslighet skulle jag gissa. En fristående golvare tappar väl ca 6dB i baffelsteget. Lämplig delning kan då bestämmas utifrån respektive elements golvreflex.
En sak som är värd att komma ihåg är att nuvarande tvåvägsfilter inte längre är aktuellt då du gör ett trevägsfilter. Dvs du kan inte bara lägga till en högpassdel.

Dayton SD 270 för 250 spänn?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-01 08:20

Papphammar skrev:
Kraniet skrev:två lämpliga åttatummare kunde ju kanske vara en idé för en ordentlig fullregistrare. Annars klarar du dig nog med en åtta då du kommer dela nedåt mot en bas. Fördelen med det senare är ju en mindre låda. Skulle kunna tänka mig en visaton AL200 tex i lämplig låda skulle kunna bli fint. Du har ju även Seas L22 som kunde passa.

Dayton SD 270 för 250 spänn?

Var kanske lite otydlig. Dayton RS225 är den jag tänker på. Vet dock inte om det finns någon som säljer den i europa.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-03-01 11:14

Ett förslag som jag själv håller på att labba med:

B & C 10NW64.
http://prophon.se/shop/assets/shop_files/10nw64.pdf

Tillräcklig känslighet, och spelar tillräckligt djupt
Rimligt pris i förhållande till kvalité.

14 liter portad till ~45 Hz bör funka skapligt.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav Papphammar » 2012-03-01 12:29

Vet inte om jag orkar beställa från utriket. SEAS L22 kanske är ett bra alternativ. Hur skall jag beräkna lådvolymen isåfall? Hur gör man med delningsfilter, dvs kan man köpa ett färdigt? Om ni har designtips emottages detta tacksamt. Är lite sugen att bygga i ek.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-01 16:15

Papphammar skrev:Vet inte om jag orkar beställa från utriket. SEAS L22 kanske är ett bra alternativ. Hur skall jag beräkna lådvolymen isåfall? Hur gör man med delningsfilter, dvs kan man köpa ett färdigt? Om ni har designtips emottages detta tacksamt. Är lite sugen att bygga i ek.

Du kan förståss köpa ett färdigt, generellt delningsfilter. Men det blir inte bra, alls. Du måste göra ett eget, som passar för din applikation.
Delningsfilter är den svåraste biten med högtalarbyggen.
En bra grej om man inte vet exakt vad man håller på med är att montera filtret i en egen box, på baksidan av högtalaren, som man kan öppna. Då kan man enklare göra ändrignar i filtret medan man bygger/utvecklar sin konstruktion.

När det gäller lådvolym tror jag seas har något förslag på den punkten. Annars är det enkelt att räkna ut en bra.

Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav Papphammar » 2012-03-01 22:25

Nån som kan hjälpa till med komponenter till delningsfilter?? Vill bygga själv isåfall. Hade en lirare som gjorde nuvarande (högtalarna låter fantastiskt så han gjorde ett bra jobb) men det vart en del problem. Så denna gång löder jag själv.
Luleå har just vunnit elitserien och det händer........aldrig. Lite tagen just nu. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Återgå till DIY-forum