högtalarbygge?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
stefaninorr

högtalarbygge?

Inläggav stefaninorr » 2012-03-03 11:32

som ny börjare inom högtalarbyggen så är mina kunskaper om elektroniken väldigt dålig.
jag har tänkt bygga ett par gögtalare av denna sort.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5173
CONCORDE MK III
men mina funderingar om att spara lite pengar är att löda ihop delningsfiltret själv,men jag vet inte riktigt vad alla komponenter på schemat är, någon kunnig som kan hjälpa lite.

någon som har kunskap om dom här högtalarna?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-03 12:15

roligt val av högtalare, hur kommer det sig att du valt just den?

angående komponenterna så ser jag inte värdena på dom, men brukligt är att man nyttjar en kombination av spolar (mH) kondensatorer (uF) och motstånd (ohm) för att styra högtalarens egenskaper som frekvenskurva, fasegenskaper, spridningsmönster, distortion, impedans och allt annat möjligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-03-03 12:24

Ritning och delningsfiler ligger under construction

här är delningsfiltret
http://www.visaton.com/bilder/weichen/gross/concorde_mkiii_w.gif

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-03-03 12:32

Dom fyllda fyrkanterna är spolar.
Då köper du spolar någonstans med samma värde.
De ofyllda fyrkanterna är resistorer, dom bör nog vara på några W i effekt. Jag gissar att en 4-8W bör funka bra.

Sen är komponenterna med två streck kondensatorer, samma där köp av rätt värde. Dom måste vara bipolära, dvs antingen bipolära elektrolyter eller opolära plastfilmstyper.

Det var det enkla.
Men sen har kondensatorer ett spänningsvärde och spolar en inre resistans, det framgår inte av filterritningen vad för spolar som behövs, dvs om konstruktören har designat med serieresistansen i gott minne.

Sen som grädde på moset kan man sen diskutera själva komponenterna, luftlindade spolar, spolar med kärna, spolar med kopparband osv osv, i det oändliga.

Det är därför denna hobby aldrig tar slut. 8)

Användarvisningsbild
stefaninorr

Inläggav stefaninorr » 2012-03-03 13:22

celef skrev:roligt val av högtalare, hur kommer det sig att du valt just den?

angående komponenterna så ser jag inte värdena på dom, men brukligt är att man nyttjar en kombination av spolar (mH) kondensatorer (uF) och motstånd (ohm) för att styra högtalarens egenskaper som frekvenskurva, fasegenskaper, spridningsmönster, distortion, impedans och allt annat möjligt

som nybörjare inom denna hobby så har jag ingen aning om skildnader på högtalar typer, dvs fördelar, naktdelar med olika varianter, någon som kan berätta lite enkelt vad som är skildnad på olika modeller och typer av högtalare.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-03-03 18:59

Det finns några som byggt med Visatons aluminiumelement och kanske kan berätta mer om fördelarna.

Det är nog klokt som du gör att börja med en färdig konstruktion tex från Seas eller Visaton.

Vad som är bra med den här modelen är framförallt djup bas och jämn frekvenskurva, låg distorsion och att den tar fram alla detaljer.
En nackdel skulle kunna vara att den kräver rätt matchning av övrig elektronik då den förmodligen kommer att avslöja många dåliga inspelningar och att elementen kräver lång inkörning.

Men har du lödkunskaper kan du lätt ändra på diskantnivån med motståndet i serie tex.
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-03 19:37

bra val av bygge. Har bara hört al130 och den låter riktigt bra. Övriga element har jag också stort förtroende för. Det är element i absolut hög klass.
Ang filtret vet man ju inte riktigt hur det är realiserat. Men tittar man på frekvensgång och spridning så ser det väldigt trevligt ut. Dock med en liten reservering ang mellanregistret. Jag brukar föredra lite mindre energi runt 3kHz. Men det kan nog gå att justera lite i filtret.
Ang resistansen på spolarna går det nog skicka ett mail till Visaton och fråga.
Lådan är ju lite klurig att bygga förstås men du kanske har erfarenhet av snickeri?

Tror det är svårt att bli missnöjd med en sådan högtalare.

edit: samtidigt ska man ju säga att det är en dyr högtalare. 14000 kr utan lådor är en hel del pengar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-03-03 20:22

Precis, 14-papp är en del men jag gissar att filterkomponenterna ingår i priset.

Ska säga att jag oxå är nybörjare och de mer erfarna ska du nog lyssna mer på men jag har sneglat en del åt andra håll.

Finns ju en del kit hos Zaph ex http://zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

eller Troels

http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm

Dessa är ju även lite billigare om man inte vill lägga ut så mycket pengar

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-03 20:23

aktare för KE 25 SC 8 Ohm ceramic tweeter.. den har jag och tycker den bara är härlig. :)
men läste för ett par år sen att en del tycker 'spridningen' är lite i mesta laget om man har t.ex. tegelväggar å så.
själv delar jag vid 5k (kvasi 16/db) med en mycket mjuk mellandome 3" från "Tangband".

lite rädd att det kan bli lite ettrigt med metall i mellan/bas :roll:

EDIT: är det alukoner i mellan/bas?? :oops:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-03-03 21:18

Visaton AL elementen är mycket bra rent generellt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-03 21:28

Visaton är visst bra och kolla bara på Eton basar.. så visst kan tyskarna sin sak.

f'låt Peter om han nu blev galen på mig :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
stefaninorr

Re: högtalarbygge?

Inläggav stefaninorr » 2012-03-04 11:58

stefaninorr skrev:som ny börjare inom högtalarbyggen så är mina kunskaper om elektroniken väldigt dålig.
jag har tänkt bygga ett par gögtalare av denna sort.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5173
CONCORDE MK III
men mina funderingar om att spara lite pengar är att löda ihop delningsfiltret själv,men jag vet inte riktigt vad alla komponenter på schemat är, någon kunnig som kan hjälpa lite.

någon som har kunskap om dom här högtalarna?

när man fräser ut hålen för högtalarelementen vilket av måtten är det som är det viktigaste det utvändiga stora, eller den innre mindre?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-03-04 12:19

Alla mått är noga för rätt montage och slutfinnish/funktion. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-03-04 13:14

Jag skulle säga att den yttre nedfräsningen är viktigast att får rätt. Viktigt att den inte blir för stor eller för djup. :)
Oftast är den svår att få exakt utan att det blir en liten glipa.

Jag brukar försöka få till diskanten och mellanregistren först. Dom är viktigast eftersom de spelar korta våglängder som kan studsa på kanter och skapa ojämnheter i tonkurvan.
Let forever be

Återgå till DIY-forum