Nybörjarfrågor Simulering: Vad matar jag in för parametrar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Nybörjarfrågor Simulering: Vad matar jag in för parametrar

Inläggav Ivil » 2012-02-27 08:13

Hej!
Jag försöker mig på att skapa en högtalare med Aurasound NS3 och NT1 och det går lite sådär...
Jag försöker för tillfället att kopiera en befintlig konstruktion och får till NS3:ornas T/S parametrar så att allt funkar som det ska, men när jag försöker mig på att skapa diskantens T/S parametrar går det galet.
Jag bifogar nedan det jag hittat om diskanten.

Fs 2000 Hz (hittar denna parameter)
Nominal Impedance 8 ohm (inte denna)
Power (RMS) 15W ((vet ej om jag hittat denna eller matar in fel)
Re 6.96 ohm (hittar denna parameter)
Sensitivity 88.5 dB (1W/1m) (vet ej om jag hittat denna eller matar in fel)
X-max peak 0.6 mm (kan inte mata in denna, den blir 0)
Mms 0.16 g (hittar denna parameter)
VC diameter 20mm (inte denna)

Som ni kanske förstår kan det ju inte annat än bli fel...hur gör jag? ska jag använda T/S parametrar eller matar man in nått annat för diskanten.
/Andreas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-27 11:46

Det där är inte närmelsevis tillräckligt med data för att kunna mata in i simuleringen. Vanligen använder man mätningar istället för diskanten (för simulering av filter).

Möjligen kan man med impedanskurva och frekvensgång gissa lite när det gäller T/S för diskanten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2012-02-27 13:31

Var finner man mätningar för diskanten? Är det nått Aurasound tillhandahåller? Hittar inte ens diskanten på deras hemsida...Zaph har gjort mätningar, men hittar inte nått jag kan ladda ner? Är tacksam för om någon kan förklara för mig hur jag skall gå tillväga.
Har laddad ner demot av LSPcad (Det DanNorman använt sig av vid sina simuleringar) och det är i denna program jag försöker att få till simuleringen
/Andreas

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2012-03-06 16:26

Hej igen!
Hur skall jag bära mig åt för att få tag i mätningar på diskanten? (aurasound NT1). Brukar det finnas att ladda ner eller måste man hoppas på att nån forumsmedlem kan dela med sig? ;P
Kan man på nått sätt översätta en mätning i form av en pdf och rita av den på att så sätt göra en grov gissning? finns det i sådana fall nått färdigt verktyg?

/MVH /Andreas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-06 17:31

beror på vad du menar för mätningar, vill du ha rådata eller grafer? de förra är långt mycket svårare att få tag på än de senare

men, förut på den gamla goda tiden fanns det gratisprogram att ladda ner där man enkelt kunde skapa egen rådata baserat på mätgrafer, jag önskar jag hade ett sådant program i min dator idag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2012-03-07 11:43

Jag hittade detta program http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -test.html
Detta är kanske nått jag kan använda? (converting FRD and ZMA Graphs to files)
Zaph skall enligt länken ha mätningar? Var hittar man dessa? är det bilder dom menar eller har han nått ställe man kan ladda ner mätningarna?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-03-07 15:35

Återgå till DIY-forum