Hej igen...
Har inte kommit till skott, men nu till påsk skall det byggas, och tänkte skicka efter elementen nu. Fastnat för Peerles SLS serien, då de verkar prisvärda, enkla att jobba med och folk är hyggligt nöjda med dem.
(Tänkte mig stängd låda och aktiv filtrering/kompensation, liknande miniDSP men egen konstruktion... Räknar med att dela ganska högt 250-300 Hz till MUPPSarna, så kan jag spela lite högre med dem utan att de bottnar, då räcker säkert en TA2020 till dem.)
Frågan är bara vilka element. (Tänkte bygga mig två lika lådor placerade på var sin sida tv bänken, och på dessa kommer MUPPSarna få ligga riktade snett uppåt).
Vad är för och nackdelarna med 8, 10, 12 tumsvarianterna. (Verkar vara samma drivare i alla, så indikerar det att drivare har bättre kontroll över 8" än 12".) Spelar det i så fall någon större roll i en stängd låda, eller är det ett större problem i basreflex konstruktion.
Rent estetiskt skulle det funka bäst att bygga 70 litersvarianten (för 12" sluten låda enligt deras application note), blir då ca 40*40*50 cm, yttermått, 19 mm MDF.
Alternativet är att bygga med 10 tummaren (42 liter enligt application note), två slutna lådor i en (då blir det 45(bredd)*40*50 yttermått, och avdelade i mitten (lite snett kanske för att få bra stadga och minska lådresonanser).
Blir lite dyrare och bökigare att bygga med 2st 10or, tror ni det bär sig ni som vet/testat.... (Eller skall man satsa på 8:orna, om de skulle vara bättre på något sätt, men då kanske man bör bygga basreflex, och då blir det ju en annan sak, om man nu inte tar 4a element i varje högtalare, men det blir ju besvärligt..)
Tackar på förhand för tips....
PS.
Var hittar man SLS element billigast (jag har kollat
http://www.europe-audio.com/...)
Rock on.
(MUPPS låter riktigt bra även med en klen TA2024 tripath, tack till alla DIYare som sprider gott ljud omkring sig)
EDIT:
Jag har nu beställt SLS12:or 2st och styckat MDF till två stängda lådor a 75l.
Lånat ett CLIO mätsystem för att kolla hur grejjerna beter sig i rummet.