förstärkare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hoke

förstärkare!

Inläggav hoke » 2005-07-28 23:38

Nu vet jag inte om jag har hamnat rätt men gör ett försök.

Jag har en marantz sr4200 förstärkare som jag är mycket nöjd med vad det gäller film.

Jag kör med ett sorround system som heter Polk audio och har

4 toppar
1 center
1 bas

När jag kör film funkar det också klock rent. Då kör jag med digital anslutning in i fröstärkaren.

Mitt problem uppstår när jag vill köra med vanligt annalogt ljud från dator eller cd.

Jag får endast ljud i 2 av topparna och lite mindre i basen.

Jag har försökt att få fram nån vettig info från manualen men hittar inget där.

Nån som har något bra tips på nån inställning som skall göras i försträkaren ?

tack på förhand!
hoek :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-29 00:12

Om du spelar tvåkanaliga fonogram är det väl trevligt att du (till följd av att dum default-inställning saknas) slipper få detta från fler högtalare än två?

Vill du surroundavkoda tvåkanaliga programmaterial till flera högtalare måste du tillgripa en matrisdekoder av något slag. Denna kan heta (beroende på hur gammal och/eller fin din apparat är) Hafler stereo, Ambiofoni, Matrix, Dolby surrund, Dolby Prologic. Circle Surround, Dolby Prologic II, DTS neo.

Lycka till, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-07-29 00:54

Eller 5/7-channel stereo = 5/7ch stereo står det iaf på min fjärr.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-07-29 18:02

Lånar tråden lite och ser om jag kan få Iö:s (det gäller denon 2105 och ino cr8) eller nån annans uppmärksamhetsom kanske vet en smart lösning!

Problemet är lite ekonomiskt. Jag har ett par bra stativare och bygger just för fullt bottnar till det. Jag ska införskaffa ett aktivt filter. Helst Ino cr8 om dom finns att få tag i. Förstärkaren är en 2105.
Problemet ligger i att filtret ska väl sitta på pre out. På 2105 finn ingen main in. Alltså måste jag ha fyra slutsteg till bara stativarna. Dyrt!!
Hade helst kunnat använda det interna steget, men minus allt under 80hz. Om jag fattat det rätt så arbetar det interna steget på även om jag hänger nåt på preout:en, men då är ju den signalen ofiltrerad och då måste ju integrationen bli lidande och fördelen med lägre dist på mellanregistret utebli.
Filtret som 2105 tillhanda håller är 24db/oktaven, skulle kunna använda det, men då blir det lite tråkigt när man vill använda LFE utgången!! Vilket jag gör dagligen.

Jag vill helt enkelt ha in signalen från filtrets hp del till 2105:ans interna slutsteg!!

Nån som har tips, eller ska jag införskaffa en ny stärkare eller fler slutsteg? Tips Tips häråt!!!!

Användarvisningsbild
hoke

Inläggav hoke » 2005-07-30 11:34

IngOehman skrev:Om du spelar tvåkanaliga fonogram är det väl trevligt att du (till följd av att dum default-inställning saknas) slipper få detta från fler högtalare än två?

Vill du surroundavkoda tvåkanaliga programmaterial till flera högtalare måste du tillgripa en matrisdekoder av något slag. Denna kan heta (beroende på hur gammal och/eller fin din apparat är) Hafler stereo, Ambiofoni, Matrix, Dolby surrund, Dolby Prologic. Circle Surround, Dolby Prologic II, DTS neo.

Lycka till, iö

Man tackar för hjälpen. Game var den som var bäst för att få fram ljud i alla högtalarna. Det framgår ju inte av instruktions boken hur man går till väga. Jag kunde i alla fall inte finna något.

Nu är det fullt ös från datorn.

Tack.

Återgå till DIY-forum