JB skrev:Tekko skrev:Pga att alla som pysslar med billjud är idioter. Allt annat billjud är det som bilen levereras med från fabrik borde förbjudas.
I hemmamiljö skulle PA basen fullkomligen spela skiten ur en bilbas pga att bilbasar är optimerade för just en liten bilkupe och inte ett stort rum, medans PA basar e gjorda för att spela i stora rum/utomhus utan att behöva ansträngas.
Bilslutsteg felar ju hit och dit också, just pga att idioter pressar dem för hårt i för låga impedanser just för att vara "coola" med sitt *BOOM**BOOM**BOOM**BOOM* som skallrar rutor och irriterar folk på flera kilometers avstånd.
Bilbas är ju dessutom bara ett enda brölande muller, absolut inget man vill ha om man är det minsta intresserad av att det ska låta bra och rätt.
Okej då är jag väl en idiot då som modifierat orginalanläggningen, och anledningen att det bara låter som ett brölande muller är ju att vissa ställer upp basnivån alldeles för högt, men det betyder ju inte att det är omöjligt att få bra ljud i en bil, självklart finns det ju vissa begränsningar eftersom man tex aldrig kan sitta i mitten av stereobilden osv, men man kan få mycket spelglädje i en bil med ganska enkla medel, och då är baslåda ett måste enligt mig iaf eftersom det behövs lite extra krut i basen i en bil för att kompensera för buller osv från vägen, dessutom är känslan minst lika viktig som välljud enligt mig, drar man på så ska baskaggen kännas i kroppen, och det är trevligt att kunna få den känslan någonstans eftersom man inte kan det hemma när man bor i lägenhet utan att grannarna spammar brevinkastet. (och mina bilbasar på 10" har 94 dB känslighet vardera så dom är faktiskt väldigt lättdrivna)
Fast bygger man rätt och för ljudkvalite så kommer man få en hel scenbild på brädan och basen låter komma från mitten av brädan.
Dock behövs det lite värra grejor än original.
Tror väldigt många skulle i förvånade hur bra det låter i vissa bilar.
Dock är det väldigt mycket jobb och pengar bakom.