Låda till extrema 18"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-05-06 02:13

Max_Headroom skrev:
Tekko skrev:SKRÄPBAS! Det enda som kan driva det där skräpet är ett bilslutsteg så inga hemmahifi/pa steg är speccade i lägre än 4 ohm.

Sälj den och kolla på de TC Sounds istället.

Jo, det finns PA-steg som är byggda för att driva laster under 2 ohm och så.

Om det är en skräpbas beror lite på vad man betalat... Väldigt orginell konstruktion i alla fall. Upphängning som en bilring, men bara 22mm Xmax linjärt... Ja ja...

Men bonka in ett element i varsin låda om ca 150 liter. Där kommer dom att trivas. Med placering mot bakvägg och nära sidovägg tror jag knappast du behöver någon EQ.

Som jag skrev tidigare ny data kommer och nya xmax låg på 102mm så lite skillnad ;)
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-05-06 02:17

JB skrev:
Tekko skrev:Pga att alla som pysslar med billjud är idioter. Allt annat billjud är det som bilen levereras med från fabrik borde förbjudas.

I hemmamiljö skulle PA basen fullkomligen spela skiten ur en bilbas pga att bilbasar är optimerade för just en liten bilkupe och inte ett stort rum, medans PA basar e gjorda för att spela i stora rum/utomhus utan att behöva ansträngas.

Bilslutsteg felar ju hit och dit också, just pga att idioter pressar dem för hårt i för låga impedanser just för att vara "coola" med sitt *BOOM**BOOM**BOOM**BOOM* som skallrar rutor och irriterar folk på flera kilometers avstånd.

Bilbas är ju dessutom bara ett enda brölande muller, absolut inget man vill ha om man är det minsta intresserad av att det ska låta bra och rätt.

Okej då är jag väl en idiot då som modifierat orginalanläggningen, och anledningen att det bara låter som ett brölande muller är ju att vissa ställer upp basnivån alldeles för högt, men det betyder ju inte att det är omöjligt att få bra ljud i en bil, självklart finns det ju vissa begränsningar eftersom man tex aldrig kan sitta i mitten av stereobilden osv, men man kan få mycket spelglädje i en bil med ganska enkla medel, och då är baslåda ett måste enligt mig iaf eftersom det behövs lite extra krut i basen i en bil för att kompensera för buller osv från vägen, dessutom är känslan minst lika viktig som välljud enligt mig, drar man på så ska baskaggen kännas i kroppen, och det är trevligt att kunna få den känslan någonstans eftersom man inte kan det hemma när man bor i lägenhet utan att grannarna spammar brevinkastet. (och mina bilbasar på 10" har 94 dB känslighet vardera så dom är faktiskt väldigt lättdrivna)

Fast bygger man rätt och för ljudkvalite så kommer man få en hel scenbild på brädan och basen låter komma från mitten av brädan.

Dock behövs det lite värra grejor än original.

Tror väldigt många skulle i förvånade hur bra det låter i vissa bilar.
Dock är det väldigt mycket jobb och pengar bakom.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-06 11:01

MagnusÖstberg skrev:Varför skulle man det??

DC Resistance Re: 1.4 ohm.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-05-06 11:34

Antonic skrev:

Som jag skrev tidigare ny data kommer och nya xmax låg på 102mm så lite skillnad ;)

Knappast oneway linjärt va...? :wink:
Men kanske p2p mekaniskt. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-06 11:43

Ragnwald skrev:

Det är innan de hamnar i en låda det ;)

Och även om det hamnar lågt (för lågt för vad man gillar) i låda sedan, så kan man seriekoppla två separata lådor :)

Dessutom vet vi INGET om nuffrorna än eftersom vi inte vet T/S, eller hur?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-06 15:21

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:

Det är innan de hamnar i en låda det ;)

Och även om det hamnar lågt (för lågt för vad man gillar) i låda sedan, så kan man seriekoppla två separata lådor :)

Dessutom vet vi INGET om nuffrorna än eftersom vi inte vet T/S, eller hur?

Finns på sidan1.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-06 16:26

boom skrev:Finns på sidan1.

Nej, dom är på fel element. Det står i tråden att han skall försöka fixa rätt parametrar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-06 16:57

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:Finns på sidan1.

Nej, dom är på fel element. Det står i tråden att han skall försöka fixa rätt parametrar.

Om det nu gäller denna bas RE Audio MX 18 D1 Dual så finns det uppmätta T/S på data-bass men det är på 2ohmanren men det brukar inte skilja så fruktansvärt i T/S i mellan dom .
Och det finns en som heter RE xxx men det är en helt annan bas mot den som finns på sidan 1.
Sen den som ligger på sid 1 den har försvunnit i från RE,s hemsida av någon konstig anledning.

Föregående

Återgå till DIY-forum