piP byggsats tätlist

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-12 23:58

Purre - på vilket sätt har du inte fått piP och t-amp att matcha? har en (S.M.S.L SA-S3)
Vad skulle du annars rekommendera istället?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-05-13 09:41

Jag upplever inte samma bas och upplösning i ljudet. Tycker det blir betydligt plattare. Då testat med en Opi T-amp. Osäker på om jag testat med min nyare XTZ A-800. Däremot med min Nad 355:a så blir jag nöjd med ljudet.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-05-13 11:02

dalla skrev:Nu har jag testat en del fram och tillbaka och har stött på en konstig sak som jag är osäker på var det kommer ifrån. När jag kör en svepton börjar basen tydligt vid 30hz och stegrar i nivå (upplevs som högre ljudnivå) upp till 60hz. Sen försvagas den mellan 60-110 hz för att sedan gå upp mellan 120-140hz då den försvagas igen mellan 140-190hz.

Det totala svepet är från 10-200hz.

Ju längre ut i rummet jag sitter förstärkas skillnaden. Har även testat att sitta 10cm från respektive högtalare med låg volym och kan fortfarande höra nivåskillnaderna.

Jag lyckas inte höra att fenomenet påverkas av olika förstärkare.

Vad tror ni detta beror på?

Detta är helt normalt och beror på rumsresonanserna. Även här hemma hos mig åker man berg- och dalbana med frekvenssvepet. Fins många trådar om detta fenomen och hur det ska bemästras.
Lasse

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-13 18:39

Började misstänka att det hade med rummets resonans. Tror numera inte att det är några fel på mina piP utan att det istället kräver lite arbete med placering och dämpning av rummet. Blir svårt eftersom övriga personer i huset inte är speciellt sugna på mina modifieringsförslag av vardagsrummet
:D

Kan tillägga att högtalarna låter väldigt bra men inser också att de har sådan potential att jag kommer kunna bli förtrollad om jag får till rätt dämpning. Men det tillhör nog en annan tråd hur jag skall nå dit.

Föregående

Återgå till DIY-forum